۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۲۲۰۹۳

کنگره بزرگداشت ثقه الاسلام تبریزی برگزار نمی شود

خبرگزاری رسا ـ کنگره بزرگداشت شهید آیت الله ثقه الاسلام تبریزی که قرار بود از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برگزار شود، به دلیل مشکلاتی برگزار نمی شود.
شهيد ثقه الاسلام تبريزي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علوی، مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز امروز در نشست صبح رسانه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیشنهاد برگزاری کنگره بزرگداشت شهید آیت الله ثقه الاسلام تبریزی از سوی بنده به مدیرعامل پیشین این سازمان ارائه شده بود.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری کنگره بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت آیت الله ثقه الاسلام تبریزی که قرار بود امسال در تبریز برگزار شود، بعلت برخی مشکلات برون سازمانی منتفی شد.

علوی بدون اشاره به علت عدم برگزاری این کنگره تصریح کرد: فکر نمی کنم کنگره بزرگداشت شهید آیت الله ثقه الاسلام تبریزی به این زودی ‌ها در تبریز برگزار شود.

بنا بر این گزارش؛ مدیرعامل سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز خرداد ماه سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار رسا در تبریز از برگزاری کنگره بزرگداشت شهید آیت الله ثقه الاسلام تبریزی از علمای برجسته و مبارز عصر مشروطه خبر داده بود.

گفتنی است، شهید میرزا علی آقا، مشهور به ثقه الاسلام تبریزی یکی از روحانیان مشهور دوره مشروطه فرزند میرزا موسی بن میرزا محمد شفیع است، وی در هفتم رجب سال 1277 هجری قمری در تبریز دیده به جهان گشود و پس از پنجاه و سه سال زندگی، سرانجام در عاشورای سال 1330 هجری قمری توسط قشون متجاوز روسیه در باغ شمال تبریز به شهادت رسید.

ثقه الاسلام علاوه بر علوم دینی، در ادبیات فارسی و عربی نیز متبحر بود. وی تالیفاتی دارد که حاکی از تبحر ادبی، تاریخی و دینی این عالم مجاهد است.

یکی از کتاب های او «ایضاح الانبا فی مولد خاتم الانبیا » نام دارد. در همین کتاب است که شرح حال خود وی نیز به رشته تحریر درآمده است. مرات الکتب از دیگر تالیفات شهید ثقه الاسلام تبریزی است، در این اثر، کتابها و رجال شیعه را معرفی کرده است.

گرچه ثقه الاسلام تبریزی از مدافعان و رهبران بسیار برجسته جنبش مشروطه در آذربایجان بود، ولی از مشروطه خواهان تند رو بسیار انتقاد می کرد و یکی از علل ناکامی مشروطه را رفتار افراطی و نامتعادل این گروه می دانست./935/پ202/س
ارسال نظرات