۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۱۲۲۴۴۰
پژوهشگر حوزه علمیه قم:

مناصب فقیه نشان دهنده روح سیاسی فقه شیعی است

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: فقه شیعی سلطه‌ستیز است و با پویایی درونی خویش پاسخگوی نیازهای امروز جهانی است.
فقه سياسي
حجت الاسلام علی ثقفی، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به این که برای فهم ضرورت و اهمیت فقه سیاسی باید به ریشه های این بحث در علوم اسلامی نگاه کرد.، اظهار داشت: با تامل در بعد اجتماعی دین و استفاده از تعالیم اسلامی یعنی قرآن و سنت می‌توان حکم کرد که مساله حکومت از مسائل اساسی در دین اسلام است.

وی اظهار داشت: مساله حکومت در فقه اسلامی آن گونه اهمیت دارد که بر سایر موضوعات حاکم است و امر سیاست برتر از سایر فروعات فقهیه است.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه، با نگاهی به مباحث جایگاه امام معصوم(ع)، شئون امام و وظایف امام می توانیم بفهمیم که حکومت از مسائل اساسی در اسلام است، گفت:در دوران غیبت امام معصوم(ع)، شئون امامت امت به نواب عام سپرده شده است و مردم هیچگاه بدون سرپرست رها نشده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: مناصب فقیه در اسلام همچون هدایت دینی مردم، اجرای حدود، تصرف در اموال و نفوس و رهبری اجتماعی نشان می دهد ولایت فقیه تا چه اندازه برای هدایت جامعه مهم است.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به این که فقه یک نگاه حکومتی به ما القاء می‌کند و بر طبق مبانی و اصول، سیاست باید با محوریت فقه و فقاهت باشد، بیان داشت: امروز بحث از فقه سیاسی در زمانی که حکومت اسلامی در ایران تشکیل شده است ضرورتی دوچندان دارد و حوزه های علمیه وظیفه سنگین تری در این بخش بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه وضعیت امروز فقه سیاسی مطلوب نیست، گفت: مردم جهان از حکومت های انسان مدارانه و ایسم های متفاوت خسته شده اند و به دنبال ساحل آرامش در پناه دین هستند.

این پژوهشگر علوم اسلامی، گفت: در فقه اهل سنت نمی توان الگوی جامع سیاسی پیدا کرد چون فقه اهل سنت ذیل حکومت حاکمان قرار گفته است اما فقه شیعی سلطه ستیز است و با پویایی درونی خویش، جوابگوی نیازهای امروز است.

وی گفت: انقلاب اسلامی ایران که مبتنی بر فقه سیاسی شیعه است توانسته با ارائه نظریات خود به جهان کنونی، اندیشه های لیبرالی و کمونیستی را به یک همآورد بکشاند که مرور زمان شکست این اندیشه ها را در مقابل اسلام نشان می دهد. /909/ت303/ع
ارسال نظرات