۰۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۲۳۶۰۴
آیت‌الله علم‌الهدی:

خط‌کشی و مرزبندی به مشارکت حداکثری ضربه می‌زند

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این که امروز مقابل ولایت دو جریان داریم، گفت: نخستین جریان، جریان انحرافی است که ادعای ولایت دارد ولی در واقع آن را قبول ندارد و جریان دوم کسانی هستند که در جریان فتنه ثابت کردند با ولایت زاویه دارند.
آيت الله علم الهدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری ظهرامروز در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم طلاب بسیجی خراسان که در دفتر وی برگزار شد، گفت: افراد متقی بر اثر خاصیتی که از تقوا به دست آورده‌اند به خطی می‌رسند که خط مقاومت نام دارد.

وی با اشاره به آیه «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم» گفت: این جمله از قرآن که به عنوان شعار هم در بسیاری از محافل به کار می‌رود از جملات و آیات جامعی است که هم خاصیت فعالیت‌های قرآنی و هم خاصیت جامعه قرآنی را روشن می‌کند. ظاهر مطلب این است که نقطه هدف در هدایت قرآن، خط مقاومت است و با توجه به این‌که قرآن کتاب تخصصی هدایت است طبیعی است که هدایت جنبه هدفی ندارد بلکه دارای نقش ابزاری است و رهنمون به سوی اهداف است.

امام جمعه مشهد در ادامه افزود: از اینکه قرآن برای هدایت متقین است معلوم می‌شود که هدایت باید به سمتی باشد که انسان‌ها را به نقطه کمال خداگونگی ‌رساند و این همان جهتی است که متقین می‌توانند به آن سو حرکت کنند که در این آیه نیز مشخص شده است؛ تقوی عرصه مسابقه‌ای است که قهرمان آن باید معلوم شود و او کسی است که به قهرمانی مقاومت نایل شده باشد. کار قرآن نیز رهنمون به جهتی است که قهرمانی تقوی و مقاومت در آن راستا می باشد و کسی که در این جهت قرار گرفت مَثَل اعلی پروردگار می‌شود.

وی تصریح کرد: مسیر حرکتی طلاب بسیجی مسیر مقاومت است، زیرا قهرمانی بسیج در مقاومت است. نیرومندترین بسیجیان طول تاریخ انقلاب چه در عرصه‌های دفاع مقدس و چه در عرصه‌های مختلف سیاسی و در مقابل فتنه‌ها که به عنوان برجسته شناسایی شدند نیز کسانی هستند که در عرصه مقاومت مدال قهرمانی گرفته‌اند.

آیت‌الله علم‌الهدی خطاب به طلاب بسیجی گفت: قرآن نسخه اصلی بسیج است، زیرا به این خط رهنمون می‌دهد و طلاب بسیجی که در عرصه‌های حوزه هنری قرآن(قرائت)، حوزه علمی قرآن(تفسیر) و حوزه زبردستی و تجربه قرآنی(حفظ)، پا گذاشته‌اند، بسیجی هستند. تمرین مقاوم شدن و قهرمان مقاومت بودن در تمام عرصه‌های سیاسی و اجتماعی لازم است و این فقط با تمرین امکان‌پذیر است. همچنین حضور در صحنه‌ها و فعال بودن لازمه این تمرین است.

وی با اشاره به این‌که مقابله قدرت‌های جهان با دین اسلام و این انقلاب که خط مقدم اسلام است مسأله امروز ما است، گفت: برخورد جهان کفر و الحاد برخورد در همه عرصه‌ها است و چون زمینه مقابله نظامی برای دشمن مقدور نیست در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی تهاجم را شروع کرده است.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد، ادامه داد: تهاجم در عرصه سیاسی هم از آسیب‌های شدیدتری برخوردار است و هم مقاومت در مقابل آن سخت‌تر است. چون در دفاع نظامی انسان از جان خود می‌گذرد؛ اگر فدایی شد جان خود را داده است و اگر نشد باقی می‌ماند و در عرصه‌های دیگر فعالیت می‌کند. در زمینه اقتصادی هم اگر اوضاع مالی خوبی داشت مقابله می‌کند واگر نداشت تمام مال اندک خود را در راه خدا می‌دهد؛ اما حوزه سیاسی جایی است که کار مشکل است.

وی نکته مهم برای قهرمان بسیجی که در مسیر خدا قرار می‌گیرد را حضور در صحنه دانست و گفت: قهرمان بسیج باید این مقاومت را تمرین کند، بسیج طلاب و دانشجویی بسیج نخبگان است و این بسیج در جلوی خط قرار داشته و سایر اقشار بسیج دنبال آن می‌آیند، همچنین مسیر این بسیج خیلی مهم‌تر از سایران است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در مقایسه اوضاع جنگ نرم امروز با دوران دفاع مقدس، گفت: امروز مسأله جنگ نرم در حوزه سیاسی جنگ فوق‌العاده داغ و سرسختانه‌ای است، زیرا دشمن با همه قدرت و حیله و ابزار توطئه در حوزه سیاست آمده است.

وی با اشاره به سخن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که فرمودند «وضعیت امروز ما مثل بعد از بدر و خیبر است»، تصریح کرد: بعد از جنگ بدر، فاتحی بودیم که زیر پای ما خالی بود، 313 نفر شهید شدند و 70 نفر از بزرگان قریش به ‌وسیله حضرت علی(ع) کشته شدند. کینه دشمن بسیار شدید شده بود ولی پیروز هم بودیم. بعد فتح خیبر نیز مسلمان‌ها در اوج قدرت فتح سریع مکه بودند اما بلافاصله نفاق بین مسلمانان شروع شد زیرا زمینه اقتصادی خراب مسلمانان به وضع بالایی تبدیل شد.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: امروز به گونه‌ای پیروز هستیم که از توسعه دانش‌بنیان ما دنیا متعجب شده و مقابل ما ایستاده است. بسیجیان همه چیز را باید بشناسند، مقاومت کنند، بصیرت داشته باشند و مهم‌تر این‌که تمرین مقاومت داشته باشند.

وی همچنین به طلاب بسیجی توصیه کرد: شما صف اول رویارویی با دشمن و اندیشمند هستید و اقشار دیگر پشت سر می‌آیند؛ بنابراین معرفت شناسی سیاسی، بصیرت سیاسی و مقاومت در عرصه سیاسی باید از اهداف اصلی زندگی بسیجیان باشد، چون هم مسؤولیت و هم تمرین مقاومت است و همه جلودار بودن شما این اقتضا را دارد.

مشارکت حداکثری نقطه مرکزی و وحدت، ابزار آن است

آیت‌الله علم‌الهدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که در عرصه انتخابات، دنیا منتظر حضور حداکثری مردم ایران است، گفت: اصل در این انتخابات مسأله مشارکت حداکثری است و هر فعالیتی که می‌خواهیم انجام دهیم باید در راستای مشارکت حداکثری باشد و باید فعالتی کنیم که افراد بیشتری شرکت کنند.

وی افزود: 33 سال انقلاب ما بر اساس 2/98 درصد رأی انتخابات جمهوری اسلامی عمر کرده است و باید در هر انتخاباتی مشارکت به آن مرز برسد و این رقم، معیار مشارکت است.

این مفسر قرآن کریم تشریح کرد: راهپیمایی 22 بهمن شعار بود و انتخابات شعور است، شعار بدون شعور فایده ندارد و باید کاری کنیم که شعور در جامعه بالا رفته و باعث مشارکت حداکثری شود و این‌که رهبری بر روی وحدت تأکید فراوانی دارند به این دلیل است که اگر بر خلاف وحدت حرکتی صورت گیرد به مشارکت حداکثری ضربه می‌خورد.

وی وظیفه طلاب را قدم برداشتن برای تحصیل رضای خدا دانست و گفت: رضای خدا در رضای امام زمان است، آن حضرت اکنون حضور ندارند پس باید رضای حجت ایشان را به دست آوریم و این رضایت از رضایت مقام معظم رهبری حاصل می شود و رضای رهبر ما در وحدت است که با حضور حداکثری حاصل می‌شود. مشارکت حداکثری به عنوان نقطه مرکزی و وحدت به عنوان ابزار آن دو موضوعی است که مورد تأکید ایشان قرار دارد.

آیت‌الله علم‌الهدی به انتخابات دوره گذشته ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در انتخابات قبلی مسائل قطب‌بندی بود و این مسأله روشن بود که افراد متدین دنبال چه قطبی هستند، اما الان قطب‌بندی به آن شکل نداریم و باید حواس همگان باشد که بین نیروهای خودی شکاف ایجاد نکنیم.

وی تصریح کرد: امروز مقابل ولایت دو جریان داریم، نسخت جریان انحرافی است که ادعای ولایت دارد ولی در واقع آن را قبول ندارد و جریان دوم کسانی هستند که در جریان فتنه ثابت کردند با ولایت زاویه دارند. کل احزابی که در جریان فتنه داخل بودند جزو این جریان هستند،غیر این دو جریان بقیه خودی هستند و نباید خط‌کشی و مرزبندی شوند زیرا باعث شک در میان متدینین جامعه می‌شود. البته اختلاف سلیقه اشکال ندارد اما نباید خط‌کشی شود زیرا مشارکت ضربه می‌خورد./931/پ201/س
ارسال نظرات