۲۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۲۵۴۹۴
در حوزه علمیه مشهد؛

آفرینش از دیدگاه حکت متعالیه بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی بررسی موضوع افرینش از دیدگاه حکت متعالیه در مدرسه عالی نواب برگزار شد.
مدرسه عالي نواب مشهد
به گزارش خیرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست علمی بررسی آفرینش ار دیدگاه حکمت متعالیه از سلسله نشست های کلام اسلامی امروز در سالن کنفرانس مدرسه عالی نواب با سخنرانی حجت الاسلام حسینی از اساتید سطوح عالی مشهد برگزار شد.

حجت اسلام حسینی در این نشست با بیان این که در باب جعل اقوال رییسه مثل باب وجود نیست که دو قول داشته باشیم، ابراز داشت: اقوال در باب جعل منحصر به دو قول نیست و علاوه بر این که عده ای قائل به مجعولیت وجود و عذه ای قائل به مجعولیت ماهیت شده اند قول سومی که عبارتست از مجولیت صیرورت یا اتصاف وجود دارد و برای آن ادله ای هم ذکر کرده اند.

وی با تاکید بر این که حکمت نظری در مقام بحث تابع واقع است و حکیم در صدد است آنچه را که از آن بحث می کند مطابق با واقع باشد و در واقع انچه که ابتدا شخص دارد بسائط است و بعد از آن مرکبات پیدا می شوند، ابراز داشت: لذا جعل را به جعل بسیط که ناظر به بسائط خارجی است و جعل مرکبی که ناظر به مرکبات است تقسیم می کنند.

این استاد سطوح عالی حوزه به معانی موجود در باب جعل اشاره کرد و گفت: اگر جعل را به معنای ایجاد بگیریم شامل وجود می شود و برای ماهیت معنا ندارد ولی اگر جعل را به معنای نمود در مقابل بود بگیریم با مجعولیت ماهیت سازگار است ولی باز هم جامع نیست و اگر به معنای اعطا بگیریم جاعل معطی است و اعطاء اعم از ایجاد و نمود است.

گفتنی است، این نشست در راستای نقد نشست علمی «نسبت خداوند متعال و کائنات» که از سوی مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) که شب گذشته بود، برگزار شد./968/پ202/س
ارسال نظرات