۲۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۱۲۶۶۱۱
استاد حوزه علمیه اردبیل:

مبلغان دینی مدیریت زمان داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلان مردان‌پور گفت: اگر شناخت از مخاطب همراه با سنجش و آگاهی از شرایط مکانی و زمانی تبلیغ باشد، تاثیری چند برابری خواهد داشت،
مبلغين


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام مردان پور، استاد حوزه علمیه گرمی امروز در دوره آموزشی تخصصی بانوان مبلغ در حوزه علمیه خواهران این شهر اظهار داشت: اهمیت آشنایی با شیوه های مختلف تبلیغ، لازمه انجام رسالت خطیر طلبگی است.

وی مخاطب شناسی را عامل مهم در موفقیت مبلغان دانست و گفت: یک مبلغ موفق باید از سه منظر به شناخت برسد، نگاه به خویشتن، نگاه به مخاطب و همچنین آگاهی از نگاه مخاطب به مبلغ که مجموعه این نگرش ها موجب افزایش اثربخشی امر تبلیغ خواهد بود.

حجت الاسلام مردان‌پور تبلیغ عمل‌گرا را بهترین نوع تبلیغ دین دانست و تصریح کرد: مردم به شیوه گفتار، رفتار و منش روحانیان و طلاب به عنوان مروجان فرهنگ اسلامی نگاهی آگاهانه دارند، هرگونه حرکتی که خارج از شان روحانیت باشد، موجب شکست در امر تبلیغ نیز خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه به چگونگی خطابه در تبلیغ دین اشاره کرد و خاطر نشان کرد: اگر سخنوری روحانیان، از ویژگی‌های فنی و مهارت‌های لازم که در « فن خطابه » مطرح است، برخوردار باشد، تأثیر سخن را چند برابر می‌کند، هر کس بتواند سخن خویش را به طور مؤثر و نافذ، در دل و جان مخاطبان بیشتری بنشاند،‌ موفق‌تر است.

وی با تاکید بر اینکه مخاطب شناسی لازمه نفوذ در روان مخاطب برای تاثیرگذاری است، گفت: اگر شناخت از مخاطب همراه با سنجش و آگاهی از شرایط مکانی و زمانی تبلیغ باشد، تاثیری چند برابری خواهد داشت، باید از خطابه های طولانی در منابر نیز پرهیز کرد.

حجت الاسلام مردان‌پور مدیریت زمان را از دیگر ویژگی های یک مبلغ توانمند دانست و افزود: وقت مخاطب ارزش دارد، نباید با تکرارگویی و سخنانی که هضم آن برای مخاطب سخت است، حوصله و توجه آنان را از دست داد.

وی در پایان اخلاص و نیت را عامل اصلی و مهم موفقیت مبلغان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر تبلیغ دین در راه خدا و برای جلب رضایت الهی باشد؛ قطعا با سعادت دنیوی و اخروی رو به رو خواهیم شد./935/پ202/ع

ارسال نظرات