۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۲۷۸۰۹
آیت‌الله علم الهدی:

مسؤولان برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تلاش کنند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با اشاره به تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور،‌ بر ضرورت اجرایی شدن این سند و برنامه تاکید کرد.
آيت الله علم الهدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد مقدس و نماینده مجلس خبرگان رهبری، امروز در دیدار مدیران و مسؤولان آموزش و پرورش استان خراسان رضوی که در دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد، با گرامی داشت هفته معلم و با تأکید بر اینکه معلم به عنوان یک نخبه، باید به خود و مقامی که دارد معتقد و وابسته باشد، تصریح کرد: این سخن بدین معنا است که میزان عظمت و اهمیت یک معلم به شخصیت معلمی او نیست، بلکه به میزان اعتقاد، باور و دلبستگی او به این فضلیت است. تمام فضیلت و عظمت یک حرکت مثبت به اراده و تصمیم مقدسی است که زیربنای این حرکت مثبت است، بنابراین اگر بدون اراده معلم، آثار پرورش و تربیتش رشد یک انسان باشد، این تولید فضیلت و ارزش نیست، اما اگر معلم با اراده و تصمیم در عرصه انسان سازی برای پرورش یک انسان تصمیم گرفت، آن گاه به ارزش و فضیلت عمل می‌انجامد.

آیت‌الله علم الهدی افزود: ما روایات زیادی در خصوص آثار نیت داریم و اعمال انسان در گرو نیت است، اما آن چیزی که گناه را گناه می کند نیت و اراده است و آن چیزی که عمل ثواب را به اجر و نتیجه اخروی تبدیل می کند، اراده و تصمیم انسان است.

وی افزود:‌باید توجه داشت که یک معلم چه مقدار قائم به هویت معلمی خودش است و چه مقدار این هویت را برای خودش می پسندد و به همان مقدار دارای ارزش است، معلم اگر معلمی را به عنوان یک رسالت سازنده از طرف خدا پذیرفت، بسیار ارزشمند است؛ اما اگر به عنوان یک حرفه و شغل به معلمی نگاه کرد بزرگ‌ترین خسران و زیان را دیده است است.

وی با استناد به فرازهایی از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع فرهنگیان سراسر کشور ، اظهار داشت: معلمی شغلی است که اگر در حد بالای خودش اجرا نشود، شاید بدترین و پست ترین شغل به حساب آید و اگر در حد و اندازه بالای خوداجرا شد، اصلا نمی توان برای آن حد و فضیلتی قائل شد؛ در مسأله آموزش و پرورش دقیقا مشکل ما در اجرا است؛ رهبری هم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تمام تأکیدشان به همین جهت بود که ما در اجرا مشکل داریم و نه در برنامه.

وی شغل معلمی را از مقدس‌ ترین شغل ها دانست و با قدردانی از ثبات اشتغال در مسؤولیت ها و کارهای فعالان مسؤول در آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، یادآور شد: نتیجه این ثبات کاری که جریان ساختاری آموزش و پرورش داشته است، موفقیت ها و پیشرفت های قابل توجه بوده است.

عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مشکلی که دامن آموزش و پرورش در مشهد را گرفته مسأله بلوک بندی مناطق است، توضیح داد: منظور این است که در خدمات شهری مشکل بلوک بندی باعث شده که برخی مناطق نسبت به برخی دیگر از خدمات آموزشی بهتری برخوردار باشند، چه بسا نقاط مؤثر و الگو در خانواده های فقیر و آسیب پذیر به مراتب بیشتر از قشر مرفه باشد.

وی در پایان گفت: مولای متقیان مولی الموحدین حضرت علی(ع) می فرمایند «آن درخت صحرایی که در دل کویر خشک می روید چوبش محکم تر است از آن درختی که در یک محلی سرسبز تحت پرورش یک باغبان رشد می کند»، بنابراین در میان مردمان فقیر و قشر آسیب پذیر استعدادها زودتر به فعلیت می رسند و بیشتر می توانیم روی برخی از این افراد کار کنیم اما امکانات مختلف آموزشی قشر مرفه بیشتر از قشر آسیب پذیر است./968/پ202/ج
ارسال نظرات