۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۱۲۸۰۸۷
از سوی وزیر ارشاد مطرح شد؛

جامعه ایران باید با فرهنگ فاطمی عجین شود

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره اهمیت جایگاه والای حضرت فاطمه(س) نزد خداوند، گفت: همان طور که در مورد فرهنگ رضوی برنامه‌های مختلفی انجام می‌شود به طور قطع نیز باید فرهنگ فاطمی در کشور ارتقا یابد.
وزير ارشاد


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیست ‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن مردمی ربع قرن جهاد فرهنگی که روز 19 اردیبهشت در این نمایشگاه برگزار شد ضمن اشاره به اینکه باید جامعه با فرهنگ فاطمی عجین شود، اظهار کرد: هرسال که از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران می‌گذرد، شاهد پویایی، رشد، انس و علاقه مردم به کتابخوانی هستیم تا جایی که از جهت انتشار عناوین کتاب در بالاترین رتبه و جایگاه جهانی قرار داریم.

وی با اشاره به برگزاری 25 دوره نمایشگاه کتاب بیان کرد: برگزاری 15 دوره هفته کتاب که دستگاه‌های مختلف در آن همکاری می‌کنند و 29 دوره جایزه کتاب سال در کشور از جمله فعالیت‌های هستند که معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارتقاء فرهنگ کتابخوانی انجام داده است، همچنین در سال 90 نمایشگاه‌های استانی رونق زیادی داشت و تنها در این نمایشگاه‌ها بیش از دو میلیون جلد کتاب به فروش رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به اهدای کتاب به کتابخانه‌ها، مجهز شدن کتابخانه‌های عمومی به فناوری‌های روز اشاره کرد و گفت: در راستای ارتقاء کتابخوانی در کشور منابع اساسی کتاب روز به روز بیشتر و حجیم‌تر می‌شوند و از جهت سخت‌افزاری نیز تعداد کتابخانه‌های عمومی، 100درصد افزایش داشته است؛ علاوه بر این برگزاری جایزه‌های مختلف، رقابت ایجاد می‌کند که هم منجر به رونق کتابخوانی می‌شود.

وی به برخی از حمایت‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای رونق یافتن کتاب و کتابخوانی در کشور اشاره کرد و توضیح داد: حمایت از نوقلمان، حمایت از کتاب‌های ارزشمند و ارسال آنها به سراسر کشور، فعالیت‌های نامحدود خارج از نمایشگاه کتاب و تحقق بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد کتاب، از جمله فعالیت‌هایی هستند که این معاونت سرلوحه کار خود قرار داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به بزرگداشت مشاهیر و مفاخر نامی کشور اشاره کرد و گفت: در راستای بزرگداشت مشاهیر و مفاخر نامی کشور به ویژه بعد از اسلام شاهد رشد و شکوفایی دراین حوزه هستیم چراکه فقط برگزاری مراسم ملاک نیست و سعی می‌شود آثار آنها نیز احیا شود.


حسینی خاطرنشان کرد: در سال 90 بیش از 8 میلیون جلد کتاب به صورت رایگان دراختیار مراکز مختلف و کتابخانه‌های مساجد و عمومی قرار گرفت که نشان دهنده اهتمام دولت به فرهنگ کشور بود. بر این اساس امیدواریم که بنابر بیانات مقام معظم رهبری بیش از پیش به اهدافمان در این راستا نزدیک شویم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نکاتی را درباره حمایت از تولید کاغذ و ترجمه کتاب‌های اندیشمندان ایراد کردند، گفت: درباره کارخانه‌های تولید کاغذ صحبت‌هایی را با معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم که در این مورد نخستین دستور برای حمایت از کارخانه‌های کاغذ صادر شد؛ نکته دیگر در مورد ترجمه کتاب‌های اندیشمندان ایرانی به جوان‌های خارجی هست که باید در این مورد اهتمام جدی صورت گیرد و به طور کلی بیانات مقام معظم رهبری در راستای ارتقای فرهنگ، اجرایی خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌هایش به سوره کوثر و توجه به فرهنگ فاطمی اشاره کرد و توضیح داد: تعبیرهای که در سوره کوثر وجود دارد نشانه توجه ویژه خدا به نعمت بزرگ حضرت فاطمه زهرا(س) و بقای تفکر و رسالت پیامبر (ص) در این سوره است؛ همان طور که در مورد فرهنگ رضوی برنامه‌های مختلفی انجام می‌شود به طور قطع نیز باید فرهنگ فاطمی در کشور ارتقا یابد.

اقدامات نمایشگاه کتاب در زنده نگه‌داشتن نام شهدا ارزشمند است
حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی وزیر اطلاعات کشور در دیدار معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب بر مباحثی از جمله؛ توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در سایر رویدادهای فرهنگی و بهره گیری از فضای نمایشگاهی برای آشنایی مردم با فرهنگ مقاومت و پایداری با بهمن دری ریاست نمایشگاه کتاب به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر اطلاعات حرکت در راستای زنده نگه داشتن نام شهیدان در اذهان عمومی، آشنایی جوانان با فرهنگ ایثارگری و متوجه کردن اندیشه‌ها به اسلام را نیازمند یک پوشش فرهنگی صحیح دانست و گفت: اقدامات نمایشگاه کتاب در این زمینه بسیار مثبت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی همچنین برپایی سالن‌های یاس و بیداری اسلامی را اتفاقی فرخنده عنوان کرد و متذکر شد: مسئولان این سالن‌ها باید تلاش کنند تا بتوانند در زمینه‌هایی که فعالیت می‌کنند پیام‌رسان خوبی برای بازدید کنندگان باشند./928/د103/ع

ارسال نظرات