۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۱۲۸۱۲۱
آیت الله تحریری:

عرفان کاذب، حقیقت انسان را ذبح می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر شناخت صحیح از مسیر عبودیت گفت: عرفان های کاذب، حقیقت وجودی انسان را ذبح می کنند.
تحريري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محمدباقر تحریری، استاد حوزه علمیه قم، امروز در همایش «طریق سعادت» که با هدف نکوداشت آیت الله‌ سعادت‌پرور(ره) در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: برای شناخت شخصیت هر عالمی، بایستی به فرمایشات و یا به سیره علمی‌اش مراجعه کرد.

وی با بیان این که علمای شیعی با تأسی از شخصیت عالی حضرت فاطمه(س)، پی به حقیقت عبودیت بردند، خاطرنشان کرد: خداوند متعال صراط مستقیم را برای تمامی بندگان هدف قرار داده اند، که هدف اعلای این صراط، رسیدن به اوج عبودیت و و شناخت حقیقت وجودی و عالم است.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر انسان در حقیقت وجودی خود تأمل کند، همان ندای الهی را از فطرت خود خواهد شنید و اگر به این ندای معرفتی توجه کند، به یقین به حقایقی خواهد رسید که طریق سعادت را رهنمون می شود.

شاگرد مرحوم آیت الله سعادت‌پرور تصریح کرد: اگر حوزه و دانشگاه هنوز به مسیر نرفته اند و جرقه ای در این زمینه زده نشده است، تحول واقعی صورت نگرفته است، به عبارت بهتر اگر حوزه و دانشگاه و طلاب و دانشگاهیان به شناخت حقیقت وجود خود و عالم دست یابند، شاهد تحول خاص خواهیم بود.

آیت الله تحریری تصریح کرد: چنین شناختی، تعهد خاص‌تری به طلاب علوم دینی خواهد داد، تعهدی که نشات گرفته از شناخت معرفتی به همه مسائل است، مرحوم آیت الله سعادت پرور به این نظام دقیق تربیتی دست یافت و توانست شناخت حقیقی از عبودیت و بندگی داشته باشد.

وی افزود: بیانات و آثاری که از آن مرحوم وجود دارد، نشان از مدارج علمی و معرفتی این عالم وارسته است، آیت الله سعادت‌پرور با تلمذ در محضر اساتیدی چون عارف بالله و مفسر کبیر قرآن کریم، علامه طباطبایی ظرف وجودی خود را از معرفت الهی و شناخت حقیقی سیراب کرد.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانی خود با تأکید بر این که در مسیر عرفان تفاوت اصلی معارف دینی اسلام با دیگر روش های غیرتوحیدی، توجه به فطرت بشری است، اظهار داشت: دین می خواهد انسان را آن گونه که هست، بشناساند، عرفان های کاذب و نوظهور و یا گروه های شیطان پرستی ماهیتی کاملا مغایر با فطرت بشری دارند.

وی با بیان این که عرفان های کاذب، حقیقت وجودی انسان را ذبح می کنند، تصریح کرد: معارف دینی اسلام به دور از هواپرستی و یا شیطان پرستی به دنبال دعوت خالصانه بشریت به عبودیت خداوند متعال است، عبودیتی که در مسیر صراط مستقیم باشد.

آیت الله تحریری افزود: تعبیر از شیطان پرستی تنها مختص گروه خاصی نیست، همه روش های غیرالهی که دست نخورده باشد، شیطانی است، امروز در فضاهای دانشگاهی این خطر وجود دارد که آیا دانشجویان را در مسیر الهی تربیت می کنیم و یا در مسیر شیطانی، باید دانست که سیر عبودی علمایی چون مرحوم سعادت پرور، توحیدی بوده است.

گفتنی است، همایش نکوداشت آیت الله سعادت‌پرور(ره) صبح امروز با حضور و سخنرانی آیت الله تحریری در تالار وحدت دانشگاه تبریز به همت بسیج دانشجویی این مرکز آموزش عالی برگزار شد./935/پ202/س
ارسال نظرات