۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۲۸۸۳۹
به همت دفتر تبلیغات اسلامی؛

نخستین جشنواره فیلم حوزه برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی قم از برگزاری نخستین جشنواره فیلم حوزه با موضوع روحانیت و حوزه‌های علوم دینی خبر داد.
علي کمساري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی کمساری مدیر مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی قم،  صبح امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران از برگزاری نخستین جشنواره فیلم حوزه با نام اشراق که به موضوع روحانیت و حوزه‌های علوم دینی می‌پردازد، خبر داد.

وی برگزاری این جشنواره را برای نخستین‌بار رخدادی بی‌سابقه عنوان کرد و افزود: بحث استفاده از زبان و هنر برای تبیین و ترویج حقایق و معارف دینی بحثی غیر قابل انکار و ثابت شده است و ما می‌خواهیم دین را به صورت هنری تبلیغ و تبیین کنیم تا تأثیرگذاری و ماندگاری آن بیشتر باشد.

حجت‌الاسلام کمساری اظهار داشت: هنر در ذات خود از تکنیک‌ها و ویژگی‌هایی برخوردار است که می‌تواند دارای ماندگاری، تأثیرگذاری، نفوذپذیری و اثربخشی برای تبلیغ دین باشد و هر پیامی از این ویژگی‌ها استفاده کند دارای تأثیر و ماندگاری بیشتر و بهتری است.

مدیر مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم با اشاره به اینکه بیشترین و بهترین زبان را در اسلام زبان گفتاری و ادبی تشکیل می‌دهد یادآور شد: قرآن هم از این حسن مستثنا نیست و خداوند قرآن را در قالب هنری و بسیار زیبا خلق کرده است که دارای وزن و آهنگ شیوا و هنر‌مندانه است و اگر می‌خواهیم دینی اثرگذار و ماندگار داشته باشیم باید در تمام زمینه‌ها از زبان هنر به صورت خلاق استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام کمساری یکی از اهداف این جشنواره را زمینه‌سازی برای آشنایی طلاب و روحانیون با زبان هنر عنوان کرد و افزود: طلاب و روحانیون حوزه باید در کنار درس، مطالعه و تبلیغ زبانی به یادگیری هنر و پیاده‌سازی آن در منابر و سخنرانی‌های خود به اندازه‌ای که هم‌شأن و سازگار با حوزه باشد بپردازند و از زبان هنر در تبلیغ امور دینی بیشتر استفاده کنند تا در رسیدن به اهداف موفق‌تر باشند.

وی یکی دیگر از اهداف جشنواره را شناسایی افراد توانمند در حوزه فیلم برشمرد و گفت: با برگزاری این جشنواره درصدد شناسایی افرادی هستیم که با حوزه در ارتباط هستند و یا در فیلم‌های خود از روحانیت و حوزه بهره می‌گیرند تا بتوانیم با ارتباط صحیح و ویژه با آنها و تبادل اطلاعات به موفقیت‌های بیشتر و بهتری در عرصه فرهنگ و هنر دست پیدا کنیم و جلوه‌های معنوی زیبا در زندگی طلبگی به درستی به تصویر کشیده شود.

حجت‌الاسلام کمساری استفاده از هنر را در کشور به ویژه حوزه ضعیف عنوان کرد و خاطر نشان کرد: در دنیای غرب اساس تبلیغ بر مدار زبان هنر به صورت عام و زبان سینما به صورت خاص قابل مشاهده است و از تمام امکانات و راه‌ها برای پیشرفت این حوزه استفاده می‌شود که به صورت قابل توجهی با موفقیت همراه بوده است و ما هم باید از زبان هنر و سینما برای تبلیغ دین اسلام بیشتر و بهتر استفاده کنیم البته موفقیت در این امر باید به شیوه صحیح و اسلامی باشد.

مدیر مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی قم اهداف جشنواره فیلم اشراق را 9 مورد عنوان کرد و گفت: توجه به جایگاه فرهنگی، جنبه‌های معنوی، جذابیت‌ها و زیبایی‌های معنوی روحانیت و حوزه های علوم دینی در جامعه ایرانی؛ توجه به حضور اجتماعی روحانیت و نقش حوزه‌های علوم دینی و تعمیم ارزش‌های والای فرهنگی اجتماعی روحانیت و حوزه‌های علوم دینی، بخشی از اهداف این جشنواره است.

وی ادامه داد: آشنا کردن عموم جامعه با فرهنگ با فرهنگ و زندگی روحانیت و حوزه‌های علوم دینی؛ زمینه‌سازی برای تبادل اندیشه‌ها، آموخته‌هاف نوآوری‌ها و همچنین افزایش آگاهی، تجربه و بینش هنرمندان؛ شناسایی و تشویق آثار فاخر با محوریت روحانیت وحوزه‌های علوم دینی؛ تشویق هنرمندان، سینماگران و نویسندگان جوان برای پرداختن به موضوع روحانیت و حوزه‌های علوم دینی؛ شناسایی و تشویق هنرمندان متعهد دینی و کشف استعدادهای طلاب هنرمند و ارتقای سطح کیفی آثار هنری برای اثر بخشی بیشتر بر مخاطبان، از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

حجت‌الاسلام کمساری خاطر نشان کرد:‌ همچنین جایگاه روحانیت و حوزه‌های علوم دینی در زندگی فرهنگی، اجتماعی مردم؛ روحانیت و تبلیغ دین؛ شخصیت فردی و زندگی روحانیون؛ شخصیت‌ اجتماعی روحانیون و نیازهای امروز جامعه؛ زی طلبگی و تبلیغ دین در سایه رفتار، اخلاق و تهذیب نفس؛  اسوه‌های علم و اندیشه و اخلاق در سیر تاریخی حوزه‌های علمیه؛ روحانیت و راهبری سیاسی و اجتماعی؛ کلیه آثار و تولیداتی که در آن‌ها به نحوی به نقش روحانیت و حوزه های علوم دینی پرداخته شده است، از محور‌های موضوعی این جشنواره است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 400 اثر به جشنواره فیلم حوزه ارسال شده است، در ادامه افزود: این جشنواره به مدت سه روز با حضور شخصیت‌های معروف حوزه و سینما از تاریخ نهم تا یازدهم خرداد‌ماه در قم برگزار خواهد شد و در این جشنواره علاوه بر اکران فیلم و نقد و بررسی آن‌ها از صاحبان آثار برگزیده تجلیل و قدردانی شده و جوایزی به آنان اهدا خواهد شد.

حجت‌الاسلام کمساری در پایان خواستار پرداختن بیشتر به موضوع هنر در جامعه به ویژه حوزه‌های علمیه که دغدغه ترویج دین اسلام به صورت جامع را دارند و بیشتر از همه با مردم در ارتباط هستند، شد و افزود: اگر از زبان هنر غافل شویم در کسب موفقیت‌ها و غلبه بر دشمنان پیروز نخواهیم بود.

گفتنی است، نخستین جشنواره فیلم حوزه با نام اشراق نهم تا یازدهم خرداد ماه در قم ـ‌  بلوار امین ـ روبروی شهرک قدس ـ مجتمع فرهنگی ونوس برگزار خواهد شد. /907/پ202/ن

ارسال نظرات