۰۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۳۱۲۹۵
مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین:

تبلیغ دینی با ضعف اطلاع رسانی مکتوب روبه‌رو است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین استفاده از ابزار جدید اطلاع‌رسانی و رسانه‌های مکتوب در زمینه تبلیغ دینی را بسیار مؤثر و نقش‌آفرین توصیف کرد.
مدير کل تبليغات اسلامي قزوين
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام نعمت الهی، مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین، امروز در جمع خبرنگاران با تبریک فرا رسیدن روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی، به ارکان اطلاع‌رسانی دینی اشاره کرد و گفت: پیام باید بر اساس نیاز مخاطب، شناسایی و تنظیم شود و در این خصوص نیازسنجی‌های جامعه باید در سنین مختلف انجام گیرد.

وی به استفاده از ابزار هنر در اطلاع‌رسانی دینی اشاره کرد و با بیان این که ابزار هنر در انتقال مفاهیم دینی و مذهبی مؤثر است و باید مبلغان پیام خود را هنرمندانه به مخاطبان برسانند، ادامه داد: در عصر حاضر که شاهد توفان اطلاع‌رسانی هستیم، مقوله تبلیغ و اطلاع رسانی را نمی‌توان با شیوه های سنتی گذشته انجام داد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین در ادامه سخنانش استفاده از ابزار جدید اطلاع‌رسانی و رسانه‌های مکتوب در زمینه تبلیغ دینی را بسیار مؤثر و نقش‌آفرین توصیف کرد و ادامه داد: مخاطب‌شناسی در این مقوله مهم بوده و باید برحسب احساس و نیاز، اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

وی به استفاده از ابزار هنر در اطلاع‌رسانی دینی اشاره و با بیان این که ابزار هنر در انتقال مفاهیم دینی و مذهبی مؤثر است و باید مبلغان پیام خود را هنرمندانه به مخاطبان برسانند، گفت: به دلیل این که پیام دین بر اساس فطرت الهی طراحی شده و پشتیبان آن عقل، خرد و وحی الهی است، نمی‌تواند پیامی مسموم و گمراه کننده‌ باشد.

حجت الاسلام نعمت الهی به نقش مبلغان دینی در جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: روحانیان به‌دلیل حضور در میان مردم چالش های تبلیغ را لمس کرده و با توده مردم در ارتباط هستند و به همین درک واقعی تری نسبت به جامعه دارند، یک مبلغ دینی و روحانی متعهد باید همین گونه باشد و این مهم راز و رمز موفقیت روحانیت در طول تاریخ بوده است.

وی اظهار داشت: شاه کلید رمز موفقیت پیامبران الهی و ائمه معصوم (ع) بویژه حضرت محمد (ص) حضور در میان توده مردم و درک نیازهای واقعی آن بود، بنا بر فرمایش خداوند سبحان در قرآن کریم پیامبر خاتم رسولی از جنس شما به میان شما فرستادیم رسولی که از شما بیگانه نیست، بنابراین یک مبلغ دینی باید از جنس مردم باشد تا بر روی مخاطب تاثیر لازم را بگذارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین گفت: تبلیغ یک رسالت الهی بسیار خطیری است که خداوند سبحان به روحانیان اعطاء کرده بنابرین باید با تزکیه نفس، به روز کردن سطح دانش و عامل بودن به فضایل اخلاقی و گفته های خویش در راستای عمل به این وظیفه سنگین گام برداریم.

حجت الاسلام نعمت الهی با اشاره به این که امروز فعالیت در عرضه تبلیع بسیار حساس شده چرا که مخاطب امروز با مخاطب دیروز بسیار متفاوت است، بیان داشت: ذهن جوان پای منبری امروز سرشار از شبهات دینی بوده که توسط هجمه فرهنگی دشمنان از طریق شبکه های ماهواره ای و اینترنتی در افکار آنان ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: هجمه فرهنگی سنگین علیه تفکر شیعی وجود دارد که این تهاجم فرهنگی بسیار حساب شده و جهت تضعیف اعتقادات نسل جوان به راه افتاده است، بنابراین رسالت مبلغان دینی امروز بسیار خطیر تر از گذشته است و یک کار جهادی و شبانه روزی می طلبد.

حجت الاسلام نعمت الهی افزود: با توجه به بحث هجمه فرهنگی غرب و دشمنان نظام مقدس اسلامی که در رابطه با نسل جوان شروع کرده اند این ضرورت بیش از پیش احساس می شود که در رابطه با مقوله فرهنگی به خصوص برای سن نوجوان و جوان باید با دقت و ضرورت بیشتر و ابتکار عمل جلو رفت، در این صورت شاهد خنثی شدن توطئه های دشمن خواهیم بود.

وی، آشنایی اندک برخی از جوانان با مسائل دینی را یکی از مهم ترین و اساسی ترین معضلات در عرصه فرهنگی برشمرد و گفت: اطلاعات ناقص یا ناکافی نسل جوان از عرفان اسلامی و مبانی دین اسلام باعث شده تا آنان جذب فرق شرق آسیا شوند این در حالی است که اگر جوان با عرفان ناب اسلام آشنا شود دیگر سراغ عرفان های نوظهور نمی رود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به این که یکی از دیگر مسائل مهم در عرصه فرهنگی عدم آشنایی مردم با ساده ترین مسائل دینی است که مبلغان دینی باید توجه ویژه ای به این مهم داشته باشند، ادامه داد: چقدر شجاعانه است که یک روحانی همیشه یک رساله عملیه در دست داشته باشد و در صورت سؤال از طریق باز کردن این رساله پاسخ مخاطب را بیان کند.

وی با بیان این که در عرصه تبلیغ سنتی و چهره به چهره دین روحانیان تلاش های گسترده ای انجام داده اند، گفت: امروزه در کنار تبلیغ چهره به چهره مبلغان باید با علم روز تبلیغات دینی خود را وفق دهند و طبق استعدادها و ظرفیت‌های موجود آموزه‌های دینی را فرهنگ‌سازی کنند.

حجت الاسلام نعمت الهی یکی از محورهای اساسی در موفقیت تبلیغات دینی را تطبیق آموزه‌های دینی طبق مقتضیات زمان و مکان دانست و افزود: گاهی یک مبلغ در یک مسجد به تبلیغ دین می پردازد؛ بنابراین او به دلیل آن که مخاطبان خود را می شناسد و با روحیه معنوی آنها آشنایی دارد به راحتی می تواند مباحث مورد نظر خویش را تبیین کند./950/پ202/س
ارسال نظرات