۲۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۱۳۲۸۴۴
استاد حوزه علمیه قم:

خلوص نیت و آمادگی فکری لازمه ورود به ماه مبارک رمضان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین توکل با اشاره به آیه شریفه « کل نفس بما کسبت رهینه » گفت: تعالی انسان در گرو اعمال صالح او است، انسان به برکت اعمالش می تواند تقرب الهی یابد.
حجت الاسلام‌والمسلمين سيد رحيم توکل
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدرحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم، امروز در جمع پرسنل سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر اهمیت تقوا، تذهیب نفس و اخلاق در تعالی معنوی و الهی انسان اظهار داشت: بایستی از فرصت‌های باقی مانده ماه شعبان برای ورود به ماه میهمانی خدا نهایت استفاده صورت گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین توکل با اشاره به آیه شریفه « کل نفس بما کسبت رهینه » گفت: تعالی انسان در گرو اعمال صالح او است، انسان به برکت اعمالش می تواند تقرب الهی یابد، در حقیقت در آخرت وقتی پای عمل به میان می آید اگر انسان عملش مثبت باشد نردبان صعودی برای او خواهد بود، در غیر این‌صورت نزول می کند.
وی دنیا را فرصتی برای عبودیت و تقرب به درگاه الهی دانست و تصریح کرد: اگر عمل منفی باشد دنیا مکانی برای سقوط انسان است چرا که او فقط ظاهر دنیا را دیده، نابراین هم ضرر می زند و هم فریب کاری می کند، به عبارت بهتر دنیا میدان عمل بوده و باید اعمال ما رنگ و بوی الهی داشته باشد.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم اخلاص را شرط قبولی اعمال دانست و افزود: طبق آیه «احسب الناس ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون » به این معنا که آیا مردم پنداشتند به صرف این که بگویند ایمان آوردیم رهایشان می کنند و امتحانشان نکنند، انسان همواهر در حال آزمون و شرکت در امتحان خداوند است.
وی افزود: آزمون الهی نشان می دهد که چه کسانی، اهل شعارند و چه کسانی اهل عمل و به یقین تعلق خاطر به دنیا، موجب انحراف در اشتباه در آزمون الهی خواهد بود، در تاریخ آمده کعب بن صور از جمله کسانی بود که شیفته شهرت طلبی و جاه طلبی بود و با این که در دل شب، نماز شب می خواند و در قنوت نماز شب حضرت علی(ع) را نفرین می کرد و طلحه و زبیر با شناختی که از او داشتند پیش او آمدند و با اهدا سکه های زر، کعب بن صور را در جنگ جمل رودروی حضرت علی(ع) قرار دادند.
حجت الاسلام والمسلمین توکل ادامه داد: فاعل در تمام اعمال، روح ما است، اگر روح مهذب شود، اعمال نیز مهذب می شود، در غیر این صورت اعمال ما به دنبال معصیت و گناه خواهند رفت، در روایت آمده اگر قلب طیب و طاهر شود اعمال طیب و طاهر می شود و اگر قلب خباثت کند اعمال نیز دچار خباثت می شوند.

وی خلوص نیت و آمادگی فکری را لازمه ورود به ماه مبارک رمضان دانست و تأکید کرد: بایستی با تهذیب نفس و خلوص در نیت، برای عبودیت الهی همت داشت زیرا از قلب پاک نورانیت صادر می شود و قلبی که در آن پاکی نیست نورانیت هم نیست./935/پ202/س

ارسال نظرات