۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۱۳۵۹۸۳
خطبای جمعه لبنان:

آزادی قدس با اختلافات و فتنه های کنونی امکان پذیر نیست

خبرگزاری رسا ـ خطبای جمعه لبنان، آزادی قدس شریف و فلسطین از بند صهیونیست ها را منوط به برنامه ریزی و تلاشی جدی از سوی مسلمانان و همه آزادگان جهان عنوان کردند.
آزادی قدس با اختلافات و فتنه های کنونی امکان پذیر نیست

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، خطبای جمعه لبنان در خطبه های نماز جمعه روز گذشته شهرهای مختلف این کشور به بررسی تاثیر روز جهانی قدس بر آزادی قدس و فلسطین از چنگال صهیونیست ها و لزوم برنامه ریزی و تلاش جدی مسلمانان و آزادگان جهان برای پایان دادن به اشغال این سرزمین پرداختند.

 

حجت الاسلام سید علی فضل الله، خطیب جمعه بیروت در خطبه های نماز جمعه روز گذشته که در مسجد الحسنین (ع) منطقه حاره حریک برگزار شد  پرتو وحدت و همسبتگی مسلمانان را عامل آزادی قدس توصیف کرد و گفت: اگر همچنان دنباله رو مصالح و هواهای شخصی باشیم و در نزاع های مذهبی و طایفه ای و سیاسی غرق شویم به هیچ وجه نمی توانیم قدس و فلسطین را از چنگال صهیونیست ها آزاد سازیم، آزادی قدس با وضعیت کنونی محقق نمی شود و این امر به برنامه ریزی و تلاش نیازمند است.

 

خطیب جمعه بیروت ادامه داد: روز جهانی قدس امسال در حالی فرا رسید که مصایب قدس و ملت فلسطین ادامه دارد، تسلط صهیونیست ها بر خاک قدس و آواره ساختن ساکنان آن گسترش یافته است، رژیم درصدد تخریب تدریجی مسجد الاقصی است، صهیونیست ها همچنان در حال شهرک سازی در ضفه غربی هستند و غزه مورد هدف قرار می گیرد. قدس، وجدان بیدار بشریت را فریاد می زند تا آن را از بند صهیونیست ها نجات دهند و به جایگاه اصلی خود در میان مسلمانان و مسیحیان بازگردد.

 

وی تاکید کرد: روز جهانی قدس نباید به جشنواره ای مبدل شود که امروز برگزار و فردا به فراموشی سپرده می شود، بلکه روزی است که مسلمانان و مسیحیان و همه مستضفان باید بار امید را ببندند و قدس را به دامان خود بازگردانند.


آیت الله شیخ عبدالامیر قبلان، نائب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز در خطبه های نماز جمعه روز گذشته که در ساختمان این مجلس برگزار شدبا اشاره به برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در سراسر جهان، تصریح کرد: امام خمینی (ره) آخرین جمعه از ماه رمضان را روز جهانی قدس اعلام کرد، قدسی که مسجد الاقصی و مسجد الصخره و بسیار از مقدسات در این سرزمین قرار دارند و ما باید از این مقدسات در برابر دشمن صهیونیسم محافظت کنیم.

 

وی افزود: امت های عربی اسلامی و مسیحی و همچنین مسلمانان سراسر جهان باید هیأتی برای محافظت از قدس و ایستادگی در برابر توطئه صهیونیست ها تاسیس کنند.

 

آیت الله قبلان بر لزوم مشخص شدن سرنوشت لبنانی های ربوده شده در سوریه تاکید کرد و گفت: هیچ توجیهی برای ربوده شدن زائران لبنانی در سوریه وجود ندارد و بازداشت آنان ظلم و تجاوز به کرامت بشر به شمار می آید. مسؤولان باید سرنوشت این افراد بی گناه که وارد جنگ و درگیری نشده اند را مشخص سازند.

 

وی عدم بستن راه فرودگاه از سوی مردم به دلیل عدم مشخص شدن وضعیت ربوده شدگان را خواستار شد و افزود: همگان باید از حمل سلاح و تیراندازی در خیابان ها خودداری کنند، زیرا این اقدام بدی است و همگان باید متمدن بوده و از تنش و آشوب امتناع وزرند. از عشایر می خواهم خودسرانه وارد عمل نشوند و خود و مردم را حفظ و از بروز تنش جلوگیری کنند.

 

 آیت الله شیخ عفیف نابلسی، مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهر صیدا در جنوب لبنان نیز در خطبه های نماز جمعه این شهر، اوضاع در لبنان را بحرانی خواند و تاکید کرد: اوضاع در لبنان را تنها می توان یک فاجعه واقعی و آشوبی بزرگ توصیف کرد، زیرا دشمنان می خواهند این کشور را در نزاع و اختلافات غرق سازند و سلاح همه لبنان را فراگیرد و ارتش و دستگاه های امنیتی بدون قدرت بماند.

 

وی افزود: سیاستی که دولت کنونی خصوصا در پرونده شهروندان لبنانی ربوده شده در سوریه در پیش گرفته است عامل این جنجال و آشوب بوده و خانواده های این افراد که از بی تفاوتی دولت به ستوه آمده اند به اقداماتی برای آزادی آنان دست می زنند. حکومت از مسؤولیت های خود شانه خالی می کند و مردم را برای مطالبه حقوقشان به خیابان ها سوق می دهد، دولت کنونی بسیار لاابالی بوده و نسبت به شهروندان بی توجه است و بر همین اساس است که برخی از عشایر به برخی اقدامات نظیر ربودن افراد اقدام کردند.

 

خطیب جمعه صیدا بیان داشت: در حالی که یک ماه از ربوده شدن شهروندان لبنانی در سوریه می گذرد، دولت هیچ اقدامی برای نجات آنان انجام نداده است، آیا فرد بیگانه در نزد دولت لبنان کرامت دارد اما خود لبنانی ها هیچ کرامتی ندارد و چگونه است که شهروندان بیگانه دارای حکومتی هستند که از آنان حمایت کند ولی شهروندان لبنانی از حمایت حکومت خود محروم هستند.

 

آیت الله نابلسی، اعلام روز قدس از سوی امام خمینی را اعلام جنگ واقعی با آمریکا و رژیم صهیونیستی عنوان کرد و ادامه داد: امام راحل آخرین جمعه از ماه رمضان را روز جهانی قدس نامید تا نشان دهد که نزاع حقیقی و شرعی و اخلاقی مسلمانان با آمریکا و اسرائیل است و سایر نزاع ها دارای اهداف اشتباهی هستند.

 

وی افزود: رخ دادهای کنونی در منطقه با هدف به فراموشی سپردن مسأله فلسطین صورت می پذیرد، اما روز قدس تاکیدی بر این مسأله است که قدس تا همیشه به موضوع اساسی و اصلی مسلمانان باقی می ماند./980/ب911/ک

 

ارسال نظرات