۲۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۳۸۵۴۳
رحیم‌پور ازغدی:

فقه حکومتی نیاز اساسی جامعه امروز است

خبرگزاری رسا ـ رحیم‌پور ازغدی گفت: حوزه‌های علمیه باید به سمت فقه حکومتی و سیاسی بروند و احکام آن را به جامعه عرضه کنند.
دوره تخصصي بصيرت سياسي طلاب نخبه سراسر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حسن رحیم‌پور ازغدی در دوره تخصصی بصیرت سیاسی طلاب نخبه کشور که در دانشگاه شهید عباسپور تهران برگزار می شود با انتقاد از نپرداختن حوزه‌های علمیه به فقه حکومتی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت عظیمی که برای استنباط فقهی از آیات و روایات برای نظام‌سازی سیاسی،‌ اقتصادی،‌ اجتماعی و در نهایت فقه حکومتی وجود دارد،‌ چرا حوزه‌های علمیه از این ظرفیت عظیم استفاده نمی‌کنند،‌ درحالی که این ظرفیت عظیم از قرآن و روایت تعطیل شده است.

وی در ادامه افزود: مبنای قواعد فقهی زیادی بر اساس یک خبر واحد است در حالی که آن همه اخبار متواتر و آیات قرآن در مورد فقه حکومتی و نظام‌سازی سیاسی و اقتصادی بر مبنای فقه اسلامی تعطیل مانده است و اجتهاد در این مسائل،‌ اجتهاد حقیقی است.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره تبعات نپرداختن به فقه حکومتی در حکومت ولایت فقیه ابراز داشت: اگر ما وارد نظام‌سازی سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی بر مبنای فقه اسلامی نشویم و احکام فقه حکومتی را در جامعه مطرح و اجراء نکنیم، افراد سکولار و بی‌دین وارد عرصه می‌شوند و برای مبانی اقتصادی،‌ فرهنگی و اجتماعی و سیاسی جامعه ما نظام‌سازی می‌کنند و این برای جامعه اسلامی با حکومت ولایت فقیه خطرناک است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از طریقه نگارش توضیح‌المسائل‌های فعلی اظهار داشت: متأسفانه نگارش و زبان رساله‌ها به‌گونه‌ای است که مردم عادی قدرت فهم آن را ندارند چرا که زبان رساله‌ها به طریقه پژوهشی اجتهادی نوشته شده است و در رساله‌ها صدها مسئله‌ای که مردم گرفتار آن نیستند و با آن سروکار ندارند،‌ وجود دارد و هزاران مسئله‌ای که مردم روزانه با آن سروکار دارند و مورد ابتلاء آن است،‌ در رساله‌ها وجود ندارد و مردم حکم آن را نمی‌داند و دچار خلاف شرع می‌شوند.

وی در ادامه افزود: ما حتی باید در طرز بیان احکام شرعی اجتهاد کنیم و احکام را طوری بیان کنیم که همه فهم باشند و اهل‌بیت(ع) برای بیان احکام الهی، کلی شرایط را در نظر می‌گرفتند و احکام الهی را بیان می‌کردند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به تشکیل حکومت ولایت فقیه توسط حضرت امام(ره) تأکید کرد: حضرت امام خمینی(ره) تنها مرجع مسلمی است که از فقه سنتی دفاع کرده و حکومت ولایت فقیه تشکیل داده است و ما در طول تاریخ شیعه،‌ مجتهدی در این حد نداشتیم که حکومت ولایت فقیه تشکیل دهد.

وی در ادامه افزود: فقه حکومتی و سیاسی نباید به سمت اباحه‌گری و بدعت‌گذاری و روشنفکر بازی برود،‌ باید مباحث فقه غیرحکومتی به جای خودش به طور کامل و مفصل بحث شود ولی این فقه برای فقه حکومتی کافی نیست.

این پژوهشگر دینی با اشاره به تغییر موضوع و حکم در فقه حکومتی اظهار داشت: در احکام اسلامی،‌ ثبات موضوع و تغییر حکم بدعت است و باید با توجه به شرایط زمان و مکان،‌ موضوع و حکم با هم تغییر کنند.

وی در ادامه افزود: نظر حضرت امام(ره) در فقه حکومتی این است که به خاطر مصلحت حکومت و جامعه، حکومت می‌تواند در برخی احکام و حقوق شهروندی وارد شود و حکم کند،‌ زیرا که موضوعی عام‌تر به نام ولایت و حق عموم مطرح است ولی برخی خیال می‌کردند که امام(ره) در دین بدعت گذاشته است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه برخی مخالف مطرح کردن فقه حکومتی هستند،‌ ابراز داشت: برخی آقایان این گونه تصور می‌کنند که در زمان غیبت،‌ فقط احکام شخصی و عبادی پیاده شود و اقامه احکام حکومتی و عمومی در جامعه،‌ نباید اجرا شود! که باید در اینجا به این آقایان این گونه عرض کرد که پس احکام عمومی جامعه را چه کسی اجرا کند؟ آیا باید موضوعات زندگی مردم در جامعه را سکولارها و بی‌دین‌ها برای مردم  قانون‌گذاری کنند،‌ که در این صورت باید جامعه سکولار داشته باشیم نه جامعه اسلامی.

رحیم‌پور ازغدی با پیشنهاد این که در حوزه باید جلسات پرسش و پاسخ شفاف برگزار شود،‌ اظهار داشت: در حوزه باید جلسات پرسش و پاسخ شفاف، صریح و بی‌پرده بین استاد و طلبه بحث شود و اگر این مسائل در حوزه حل نشود،‌ در هیچ مکان علمی دیگر در جامعه حل نخواهد شد./958/پ202/ص

ارسال نظرات