۲۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۱۳۸۶۶۹
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

فرصت استثنایی نگاه شیعی به دین در زمان امام صادق پدید آمد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در زمان صادقین(ع) درگیری ها و محدویت های قبلی امامان برای اشاعه فرهنگ اسلامی کاهش یافت، گفت: فرصت استثنایی از نظر سیاسی برای گسترش تشیع و نگاه شیعی به دین در زمان امام صادق (ع) پدید آمد.
امام صادق عليه السلام

 محمد صادق علمی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: از آنجا که تقسیم بندی علوم در زمان امام صادق(ع) اتفاق افتاد، ایشان در واقع بنیانگذارتبدیل دانشگاه بزرگ اسلامی به دانشکده ها شدند.

وی افزود: در زمان صادقین درگیری ها و محدویت های قبلی امامان برای اشاعه فرهنگ اسلامی رو به کاهش گذاشته شد و فرصت استثنایی ازنظر سیاسی برای اشاعه تشیع و نگاه شیعی به دین در زمان امام صادق (ع) پدید آمد.

امام صادق (ع)پیشوای همه رهبران اهل سنت

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه خوشبختانه امام صادق (ع) مورد احترام همه اهل سنت هستند، تصریح کرد: امام صادق (ع) به صورت مستقیم یا بی واسطه ائمه و پیشوای همه اهل سنت هستند ورهبران چهار مذهب بزرگ اهل سنت را ایشان استادی کرده اند.

علمی در ادامه با اشاره به ابوحنیفه که به امام اعظم دربین اهل سنت مشهور است، گفت: ابوحنیفه شاگرد مستقیم امام صادق (ع) است که خود او نیز رهبر بسیاری از امامان اهل سنت می باشد و در بسیاری از زمان ها اعتراف به این نکته دارد که " اگر نبود دوسال شاگردیمن در محضر امام صادق، هر آینه ابوحنیفه هلاک می شد".

وی در ادامه با اشاره به تربیت شاگردانی در غیر از علوم اسلامی ازسوی امام صادق (ع) تصریح کرد: جابربن حیان با 1200 مقاله و کتاب در رشته های فیزیک و شیمی و علوم تجربی یکی از نمونه های بارز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی درادامه با معرفی کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» که توسط ده ها دانشمند غربی و غیر مسلمان نوشته شده است، اظهار داشت: این کتاب در همایشی در کشور فرانسه ارایه شده است که مباحث علمی بسیاری از قول امام صادق(ع) در آن آمده است واین کتاب با اجازه امام موسی صدر رهبر شیعیان جهان به چاپ رسیده است ./930/ت302/ع

ارسال نظرات