۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۱۴۲۴۱۷
آیت الله نظری:

حب مال و مقام زمینه‌ساز گناه و فساد است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله نظری با اشاره به این که خودخواهی، غرور و لجاجت سبب شد تا انسان امامام معصوم(ع) را به شهادت برساند، بیان داشت: دو عاملی که سبب می شود انسان مرتکب گناه شود، حب مال و حب مقام است.
 آيت الله نظري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه، استاد سطح عالی حوزه علمیه مازندران، بیست و دوم مهر در اجلاس بین المللی دهه غدیر که با شعار «گسترش جهانی دهه غدیر؛ استمرار نقش امامت در بیداری اسلامی» در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، با اشاره به این که حرکت و تحول، مورد قبول همه انسان ها است، بیان داشت: بعد از تحول، وجود محقق می شود.

وی در تبیین انواع مختلف گونه های فکری بشری، اظهار داشت: از این نظر ما چند نوع بشر داریم که شامل منکر، شکاک، جاهل و بد‌اخلاق؛ منکرین که تفکرات ماتریالیستی دارند، معتقدند بعد از مرگ جهان دیگری وجود ندارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه مازندران با بیان این که دسته دیگر سوفسطایی ها هستند که در برابر فلاسفه قرار می گیرند، گفت: شاگردان بوعلی سینا در کنار جوی آب نشسته بودند و در مقابل شان هم دسته ای از سوفسطایی ها بودند؛ شاگردان بو علی سینا می گفتند این آب جریان دارد اما سوفسطایی ها جریان آب را انکار می کردند و می گفتند این خیال است و وقتی شاگردان به خدمت بوعلی سینا رسیدند و جریان را گفتند، بوعلی سینا گفت که باید با آنها برخورد می کردید.

آیت الله نظری بیان داشت: حرکت و تحول، وجود است یعنی جهان وجود در ازلیت با خدا شریک نیست؛ اما در ابدیت با خدا شریک است.

 وی با بیان این که جهان وجود، جهان تکامل است و مربوط به علل کمال است، گفت: انسان درباره تکامل  نمی تواند مستقلا به مقصد برسد زیرا تا حدی می تواند مشکلات را حل کند و بعد از آن محتاج می شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که جهان خدا دارد و خدا هم علم محیط دارد، اظهار اشت: خداوند به تمام اجزا و ذرات و افعال و اعمال بشر آگاه است؛ از این رو علم دین بالاترین علم است.

آیت الله نظری در ادامه این مطلب گفت: طبیب درجه اول جسم انسان را نجات می دهد اما یک روحانی برای آراستن روح انسان تلاش می کند و در جهت ابدیت نظام وجود و تکامل خدمت می کند.

وی با بیان این که برای رفع نیاز تکامل انسانی نیاز به قوانین جامع و کامل داریم، ابراز داشت: برای این که از قوانین تکامل آگاه بشویم، یا باید کلیم الله بشویم، یا این که از معارف انبیای الهی(ع) برای فهم دستورات خداوند استفاده کنیم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که بعد از رحلت پیامبر(ص) برای تربیت معنوی انسان سلسله امامت آغاز می شود، بیان داشت: دو عاملی که سبب می شود انسان مرتکب گناه شود، حب مال و حب مقام است تا جایی که انسان به خود اجازه می دهد که امام معصوم(ع) را به شهادت برساند.

وی تصریح کرد: بعد از مرحله نبوت و امامت، نوبت به فقاهت می رسد و رهبر معظم انقلاب اسلامی، همان معارفی را که مراجع عظام تقلید می گویند را با قوانین بیان می کنند./956/پ202/س

ارسال نظرات