۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۴۲۵۷۵
رییس دفتر آیت الله مصباح یزدی:

تقسیم مراجع به سیاسی و غیر سیاسی حرکت در مسیر اهداف غرب است

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که جدایی حوزه از نظام امری محال است، گفت: افرادی که سخن از جدایی حوزهای علمیه از نظام را سر می دهند در مسیر غرب حرکت می کنند.
حجت الاسلام حسين جلالي

 

    حجت الاسلام حسین جلالی، رییس دفتر آیت الله مصباح یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر تعامل و ارتباط حوزه‌های علمیه با نظام اسلامی، گفت: این انقلاب که مبتنی بر اعتقادات، ارزش‌ها و باورها است باید یک پشوانه دین شناس داشته باشد.

     

    وی با بیان این که ارزش ها و باورهای حقیقی در حوزه های علمیه ظهور و بروز دارد و از این طریق شناخته می شود، اظهار داشت: جدایی یک انقلاب فرهنگی و اعتقادی با نظریه پردازها و تئوریه پردازهای آن امری محال است.

     

    این فعال سیاسی با طرح این مسأله علمی که علت محدثه باید علت مبقیه هم باشد، بیان داشت: این نظام اسلامی با مرجعیت و رهبری امام راحل و روحانیت به وجود آمده و باید همین گروه در حفظ، پایداری و تقویت نظام کوشا باشد.

     

    وی حفظ استقلال حوزه های علمیه را امری لازم دانست و افزود: بهرمند شدن حوزه علمیه از امکانات دولتی منافاتی با استقلال حوزه ندارد و کمک به نظریه پردازهای حکومت از وظایف دولت اسلامی است.

     

    رییس دفتر آیت الله مصباح یزدی با انتقاد از عده‌ای که سخن از جدایی روحانیت و نظام می زنند و روحانیان، مساجد و حتی مراجع تقلید را به سیاسی و غیر سیاسی تقسیم می کنند، خاطرنشان کرد: این عده در راستای اهداف غرب حرکت می کنند و نتیجه این سخنان سکولاریزه شدن حوزه های علمیه خواهد بود.

     

    وی با بیان این‌که همان گونه که شوری را از نمک و رطوبت را از آب نمی توان گرفت، تاکید کرد: استقلال حوزه به معنای رویارویی حوزه با نظام نیست و بلکه جدایی این دو از یکدیگر امکان ندارد و استفاده روحانیان از امکانات دولتی در جهت تبیین و تقویت پایه‌های نظام و جنبش نرم افزاری هیچ گونه منافاتی با استقلال حوزه ندارد.

     

    حجت الاسلام جلالی با اشاره به این‌که وابستگی حوزه به نظام به این معنا که اشتباهات و خطاهای دولت را چشم پوشی کند، امری نادرست و مذموم است، گفت: حوزه علمیه بلندگو و وکیل الدوله حکومت نیست و بلکه بر اساس مصالح مردم و اسلام سخن می گوید و با صراحت کامل اشتباهات دولت را تذکر می دهد.

     

    وی با بیان این‌که ایران اسلامی نخستین حکومت دینی را در جهان تشکیل داده است و کارآمدی نظام اسلامی موجب دلگرمی و الگوپذیری ملت های دیگر خواهد شد، ابراز داشت: حوزه علمیه باید در کارآمد سازی حکومت اسلامی تلاش وافری داشته باشد و همگان بدانند در صورتی که این نظام شکست بخورد دیگر ملت ها تمایلی به تشکیل حکومت های دینی نخواهند داشت.

     

    رییس دفتر آیت الله مصباح یزدی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین روش توسعه فرهنگ قرآنی و اسلامی در بین مردم تعامل حوزه با نظام است./921/ت302/ج

ارسال نظرات