۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۱۴۲۶۴۸
استاد حوزه علمیه خواهران مطرح کرد؛

همگامی علوم دینی با علوم روز؛ دغدغه مهم رهبر انقلاب

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مشهد با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که می فرمایند«مبادا علوم تجربی پیش رود و ما همین جا بمانیم؛ این عقب‌گرد است و ما منزوی می شویم»، ابراز داشت: باید علوم دینی را با روش های نوین تکامل دهیم.
علوم انساني

 سکینه بیک خورمیزی، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به سابقه تشکیل حوزه علمیه خواهران خراسان اظهار داشت: اصل تشکیل این حوزه به پنجاه سال گذشته باز می‌گردد که برخی مدارس علمیه مهم در سطح شهر به صورت غیرمتمرکز به آموزش بانوان می‌پرداختند.

 

نخستین راهپیمایی انقلابی مشهد با حضور بانوان طلبه شکل گرفت

وی با اشاره به نقش بانوان طلبه در تعلیم و تربیت بانوان افزود: یکی از تأثیرات آن را در انقلاب به وضوح شاهد بودیم تا جایی که نخستین راهپیمایی انقلاب در مشهد به شکل منظم و هدفمند با حضور بانوان طلبه انجام شد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حوزه های خواهران پس از پیروزی انقلاب بیشتر متوجه نقش و جایگاه خود شده و توسعه کمی و کیفی پیدا کردند به گونه ای که اکنون 12 مدرسه در مشهد و بیش از 30 مدرسه در سطح استان وجود دارد.

 

وی تحت نظارت مرکز مدیریت حوزه قرار گرفتن مدارس خواهران را نقطه عطفی در این مرکز دانست و گفت: حوزه علمیه خواهران امروز جایگاه بسیار خوبی در تعلیم بانوان دارد اما با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند «به کمیت و کیفیت حوزه بیشتر توجه کنید» تحول آن چنان که باید محقق نشده است.

 

ضرورت هم‌پایی رشد علوم دینی با سایر علوم

وی با اشاره به ضرورت نشر و گسترش علوم دینی با توجه به سیره معصومین(ع)، تصریح کرد: شتاب تکنولوژی و تحول علوم می طلبد در علوم دینی و عقلی نیز این رشد پابه‌پای علوم تجربی باشد.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که می فرمایند«مبادا علوم تجربی پیش رود و ما همین جا بمانیم؛ این عقب گرد است و ما منزوی می شویم»، ابراز داشت: باید علوم دینی را با روش های نوین تکامل دهیم؛ نمی شود مثل صد سال پیش درس را در قالب سخنرانی برای جمع طلاب ارائه داد، امروز طلبه در هر بحثی سوالات بسیار دارد که باید توان پاسخگویی بدان را داشته باشیم.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با تأکید بر این که طلبه به عنوان یک مبلغ و محقق اسلامی باید پاسخگوی شبهات روز جامعه باشد، خاطرنشان کرد: تحول به سبک قدیم ممکن نیست، امروز سبک تحقیق، تدریس و تبلیغ متفاوت از گذشته شده است و باید متناسب با امکانات روز و شناخت روش های نوین باشد.

 

وی ادامه داد: روش تدریس باید سمعی و بصری باشد و در کنار هر درس، تحقیق به طلبه ارائه شود تا سوالات وی پیرامون بحث حل شود.

 

ضرورت همراهی دو نظام آموزشی عمومی وخصوصی با یکدیگر

استاد حوزه و دانشگاه مشهد در ادامه به دو رویکرد مد نظر رهبر معظم انقلاب در راستای تحول اشاره و تصریح کرد: دغدغه ایشان این است که در سطح عمومی و به منظور ارتقای آگاهی دینی بانوان جامعه تعداد وسیعی طلبه بپذیریم و از سوی دیگر برای تربیت متخصصانی که تا اجتهاد پیش روند نیازمند نظام آموزش تخصصی خواهران در حوزه هستیم.

 

وی با تأکید بر ضرورت همراهی این دو رویکرد در مدارس علمیه، در خصوص وضعیت حوزه علمیه خواهران خراسان اظهار داشت: تلاش‌هایی صورت گرفته اما کافی نیست؛ تا سال گذشته دوره عمومی پنج ساله در نظام آموزشی خواهران اجرا می شد که در جهت تحقق رهنمودهای رهبری در خصوص تحول، اکنون نظام تخصصی هشت ساله طراحی و اجرایی شده است؛ اما در حقیقت سخنان ایشان در صورتی محقق می‌شود که هر دو نظام آموزش تخصصی و عمومی در کنار هم اجرا شود نه این که به یکی از اینها بسنده شود.

 

این استاد حوزه افزود: دوره عمومی باید برای افرادی که درگیر زندگی روزمره؛ اما علاقه‌مند به ارتقای معلومات دینی خود هستند به صورت دوره ای نظام مند و با شرایط ورود آسان در نظر گرفته شود.

 

وی گفت: امسال از یک سو به تخصص توجه کردند؛ اما در مدارج بالا سرمایه گذاری زیاد و خوب به صورت حضوری ندارند؛ در بخش پژوهش تاکنون کارها و پایان نامه های خوبی در سطح دو و سه در حوزه خواهران انجام شده است؛ اما با توجه به تعدد و کثرت موضوعات، هنوز هم جای کاردارد.

 

 مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد افزود: حمایت مادی طلاب و استادان در امر پژوهش و داشتن دغدغه مفید و کاربردی بودن برای موضوعات پژوهشی بسیار مهم است.

 

 وی در خصوص روند تولید علم در حوزه یادآور شد: علوم انسانی در حوزه بیشتر واکاوی شده و آنچه در کتاب ها محصور و مغفول واقع شده بود مورد توجه قرار گرفته اما با توجه به رشد علمی جهان و نیازهای موجود حال وآینده نمی توان گفت تولید علمی وجود داشته است.

 

طلبه شدن یعنی اخلاقی شدن

استاد حوزه علمیه خواهران تأکید کرد: از آنجا که بعثت پیامبر اکرم(ص) هم برای تزکیه و اصلاح اخلاقی بود، اخلاق، مهم‌ترین درس در حوزه است و اصولا طلبه شدن یعنی اخلاقی شدن.

 

وی اذعان داشت: نظام مندی، اخلاق محوری، ولایتمداری، حضور فعال اجتماعی و به روز بودن در مسائل سیاسی از شاخصه های حوزه علمیه خواهران خراسان محسوب می شود./930/ت302/س

ارسال نظرات