۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۱
کد خبر: ۱۴۵۰۵۹

گزارشی از نخستین روز همایش غدیر تا عاشورا

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اعراب پیش از اسلام بسیار با شکوه و پر قدرت بودند، اما با ورود پیامبر اکرم(ص) شرایط تغییر کرد و دلیل دشمنی با امیر مؤمنان(ع)، بغض و کینه آنان از پیامبر(ص) بود.
عيد غدير خم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی نیشابوری، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، شامگاه دهم آبان در نخستین جلسه از سلسله همایش‌های غدیر تا عاشورا که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شده بود، گفت: هجرت رسول الله از مکه به مدینه را مشرکین بر ایشان تحمیل کردند تا بتوانند ایشان را از مکه دور نگه دارند؛ اما این هجرت تحمیلی، به هجرت بزرگ تاریخی تبدیل شد.
سه هجرت بزرگ تاریخ
وی افزود: سه هجرت بزرگ در تاریخ اسلام انجام شده که اولین آن هجرت پیامبر از مکه به مدینه بود و دومین هجرت بزرگ، هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو بود که ثمرات فوق‌العاده فراوانی برای اسلام داشت.
وی با انتقاد از پژوهش­های صورت گرفته در این موضوع اظهار داشت: متأسفانه در پژوهش­هایی که در مورد این هجرت صورت پذیرفته، به ابعاد گسترده این هجرت توجه کمی شده و می­توان گفت در این مسأله کوتاهی شده، باید توجه داشت که بزرگ­ترین ثمره این هجرت، جهانی شدن تشیع بود. 
این استاد جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: سومین هجرت که اهمیت فوق العاده­ای دارد، هجرت امام هادی(ع) از مدینه به سامرا است که از جهات مختلف، شباهت زیادی با هجرت رسول الله(ص) دارد؛ شباهت آن در این است که پیامبر با هجرت از مکه به مدینه، خاتمیت پیامبران را رقم زد و امام هادی(ع) با هجرتش از مدینه به سامرا، زمینه­سازی خاتمیت اولیا را رقم زد و یکی از ویژگی­های آن را می­توان زمینه­سازی برای وجود امام عصر(عج) دانست.
وی در تشریح فعالیت­های امام هادی(ع) در سامرا گفت: کنترل و هدایت دستگاه خلافت از بزرگ‌ترین کارهایی بوده که ایشان در سامرا انجام دادند که باعث نفوذ ایشان در دستگاه خلافت و القای نظرات و اهداف خود شدند.
وی خاطرنشان کرد: هدایت شیعان در دوران خود از دیگر ثمرات حضور ایشان در سامرا بود که به دلیل وجود شرایط خاص، به وسیله زیارت جامعه و غدیریه، یک دوره امام شناسی را در بین مردم منتشر کردند و به این دلیل که زیارت و دعا، حساسیت کمی برای حاکمان دارد و از طرفی مردم نسبت به آن اقبال بیشتری نشان می‌دهند، از این طریق اسلام را منتقل کردند.

اهمیت زمان و مکان واقعه غدیر

حجت‌الاسلام حسینی در خصوص غدیر گفت: پیامبر در 18 ذی‌الحجه سال دهم هجری در بازگشت از حجه الوداع در منطقه‌ای به نام غدیر، امیر مؤمنان را به عنوان ولی و 11 فرزندشان را به عنوان اولیا و اوصیا معرفی کردند. 
وی ادامه داد: واقعه غدیر از جهات گوناگونی در بهترین زمان و مکان ممکن به وقوع پیوست، زمانی که قدرت پیامبر و حکومت اسلامی تثبیت شده و از لحاظ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی بیش از سال‌ها ثابت شده بود و دوم این که مردمی که به حج آمده بودند با دلی پاک و حق پذیر در حال بازگشت بودند و پیامبر از این فرصت به خوبی بهره گرفت و خطبه غدیر را برای ایشان بیان کرد.
وی تصریح کرد: غدیر در مکانی واقع بود که از یک طرف به سمت مصر، از طرفی به عراق و کوفه، از طرفی به مکه و در سمت دیگر به مدینه می‌رسید که این موقعیت مکانی برای تمام حاضرین، موقعیتی مشترک بود، همچنین چون بسیاری پیامبر را برای آخرین بار می‌دیدند، زمینه عاطفی و قلبی نیز برای بیان این مطلب مهیا بود تا پیامبر(ص) در این مکان دستور به توقف بدهند و پیامی که از سوی خدا بود را برای مردم بازگو کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: مکان، مکان خاصی است، امام حسین(ع) در مسیر حرکت خود به سمت کربلا در این محل توقف داشته و به مسجدی که در آن مکان بوده نیز اشاره داشته‌اند، امام صادق(ع) نیز در این مکان توقف داشتند، همچنین علما و فضلای زیادی در طول تاریخ اثبات می‌کنند که مسجد غدیر وجود داشته، اما امروز افراد معاند این مسجد را از بین برده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: غدیر، اعلام رسمی ولایت امیر مؤمنان(ع) بود در حالی که پیش از این نیز در زمان‌های مختلف این امر یادآوری شده بود، زیرا ولایت ایشان از نبوت رسول الله جدا نبود، از امام صادق(ع) حدیثی نقل است که «خداوند متعال هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر این که روز غدیر را جشن می‌گرفت» و نیز می‌فرمایند«تمام پیامبران حرمت غدیر را می‌شناختند»، همچنین از امام رضا(ع) نیز روایات زیادی در تأکید بر ارزش بسیار بالای این روز و اعمال آن نقل شده است.

ولایت، از موضوعات اصلی خطبه غدیر 

وی در تشریح خطبه غدیر گفت: 10 موضوع اصلی در خطبه غدیر وجود دارد که مهم‌ترین آن خداشناسی و پس از آن بحث ولایت امیر مؤمنان است، همچنین اهمیتی مطلبی که ابلاغ آن به پیامبر واگذار شده، به حدی بود که اگر ابلاغ صورت نمی‌گرفت، رسالتشان به کمال و تمام نمی‌رسید.
وی در بیان دلایل دشمنی برخی با امیر مؤمنان(ع) توضیح داد: در شرایطی که پیامبر در اوج قدرت بود، از قصد مخالفین پس از خود ترس داشت و دلیل آن را امام رضا این گونه بیان می‌کنند «علت پشت کردن مردم به امیر مؤمنان این بود که اعراب پیش از اسلام، شکوه و عظمتی داشته و متمول و قدرتمند بودند، ولی پس از ورود پیامبر اکرم(ص) و اسلام، تحول عظیمی در این سبک زندگی به وجود آمد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از امام رضا نقل است که دلیل این روبرگردانی آنان از امیر مؤمنان ریشه در گذشته و بغض و کینه‌ای دارد که نسبت به پیامبر و امیر مؤمنان در سینه خود داشتند و پس از پیامبر که فرصت را مناسب دیدند، به عقده گشایی پرداختند که ثقیفه، حمله به منزل حضرت زهرا(س) و عاشورا از مصادیق این عقده گشایی‌ها است. 
وی توضیح داد: پیامبر اکرم(ص) معرفی را این گونه آغاز کردند که اول خداوند است و بعد من خاتم پیامبرانم و من نیز خواهم مرد، ولی میراث انبیا از زمین نخواهد رفت، «ولی» بعد از من، علی و 11 فرزندش خواهند بود که آخرین آنان مهدی است و بدانید که این گونه نخواهد ماند و تمام شرک و ظلم را از بین خواهد برد.
وی با اشاره به ضعف‌های دینی موجود در دانشگاه‌ها افزود: متأسفانه امروز در دانشگاه‌ها کمتر دانشجو و استادی را می‌توان یافت که خطبه غدیر را خوانده باشند در حالی که در روایات اثنی عشری و نیز کتب اهل سنت ذکر شده است که پیامبر(ص) در مورد موضوع ولایت و ائمه می‌فرماید«اینان فرزندان من هستند» و یا در تعبیری می‌فرمایند «این 12 نفر از عترت من هستند».
گفتنی است، سلسله همایش‌های از غدیر تا عاشورا در روزهای 11، 17 و 18 آبان ماه، ساعت 3 عصر در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه خواهد داشت./932/پ201/س
ارسال نظرات