۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۴۷۰۰۰
استاد حوزه علمیه قم؛

بندگی با افتخارترین ویژگی علامه طباطبایی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: : بزرگ‌ترین و با افتخارترین شاخصه علامه طباطبایی بندگی ایشان است، وی در جهت رسیدن به حقیقت بندگی عمری را در تلاش و مجاهدت گذراند.
تحريري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری، استاد حوزه علمیه قم، در نشست علمی «سیره فلسفی عرفانی علامه طباطبایی» که دیروز برگزار شد، گفت: بحث و بررسی در کتاب‌های علامه طباطبایی(ره) امری ضروری است.

وی افزود: بزرگ‌ترین و با افتخارترین شاخصه علامه طباطبایی بندگی ایشان است، وی در جهت رسیدن به حقیقت بندگی عمری را در تلاش و مجاهدت گذراند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دو بال علم و عمل برای سیر در وادی عبودیت لازم است که علامه طباطبایی دارای این دو جنبه بود.

وی بیان داشت: علامه طباطبایی رابطه وجود با مبدأ عالم و حقیقت مطلق و نهایتی که انسان می‌تواند به آن برسد را درک کرد، که این موضوع یکی از ارکان ایمان است.

آیت‌الله تحریری خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در سه زمینه اعتقادی، تفسیری و عرفانی فعالیت گسترده‌ای داشتند، در بعد عرفانی با زبانی لطیف به تبیین این موضوعات می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی افزون بر علم به این معارف حقه این معارف را در جای جای زندگی خود با حالت انقیاد و خضوع و تسیلم باطنی آن را اجرا کرده است و به حقیقت بندگی دست یافته است.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: حقیقت بندگی همان رسیدن به حالت خضوع در تمام ابعاد وجود است.

وی گفت: علامه طباطبایی در بیان آیه «و ما خلفت الجن و الإنس إلا لیعبدون» می‌فرمایند اگر خضوع واقعی بخواهد تحقق بیابد نیاز به معرفت به ذات اقدس اله است و عمل به این معرفت، این معرفت را تثبیت و عمق‌بخشی می‌کند.

آیت‌الله تحریری گفت: دستگاه تعلیم و تعلم زمینه‌ای بسیار خوب و لازم برای آمادگی نفس انسان برای پذیرش حقایق عالم است.

وی ادامه داد: درجات عرفانی که یک عالم دینی طی می‌کند قابل مقایسه با درجاتی که غیرعالم دینی طی می‌کند نیست.

استاد حوزه علمیه به بیان اهمیت وجود عالم سالک پرداخت و گفت: اگر کسانی در حد تخصص نسبت به معارف دین تحت تربیت شخصیتی قرار گیرند که آن شخصیت هم از جهت علم و درک حقایق توحیدی در حد عالی قرار گرفته باشد آن وقت آن شخص به حقایق ثابتی دست می‌یابد.

آیت‌الله تحریری بیان داشت: وقتی فرد با علامه طباطبایی، این شخصیت بزرگ ارتباط برقرار می‌کرد با تمام اطمینان می‌توانست خود را در اختیار این شخصیت قرار دهد.

وی گفت: علامه طباطبایی در نقش مربی برای دیگران نیز بودند و همچنین جامعیت علمی و دینی بسیاری داشتند./914/پ202/ن

ارسال نظرات