۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۰۵۷
خطیب مسجد ارک تهران:

دوری از ولایت، سقیفه و کربلا را به دنبال دارد

خبرگزاری رسا ـ خطیب دهه اول محرم مسجد ارک تهران با اشاره به این که گریه بر امام حسین(ع) بعد سیاسی و ولایی دارد، نتیجه دوری از مجلس امام حسین(ع) و دوری از ولایت را مانند سقیفه و کربلا دانست.
حجت الاسلام سيد حسين مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مومنی شب گذشته در جلسه اول مراسم ویژه ماه محرم مسجد ارک تهران گفت: ما باید توجه داشته باشیم سید الشهدا(ع) توسط امت پیغمبر شهید شد.

حجت الاسلام مومنی حرکت‌های انقلابی انسان را به دو دسته مادی و الهی تقسیم کرد و گفت: در حرکت‌های صرفاً مادی، تمام نگاه و هدف معطوف به مردم زمان خود است و در حرکت تاریخی و الهی است که نگاه آن معطوف به تمام زمان‌ها و عصرها است.

وی با بیان این‌که حرکت امام حسین(ع) که در 28 ماه رجب آغاز شد و با خروج غافله سید الشهدا(ع) از مکه به کوفه و کربلا رسید صرفاً حرکت مادی نبود اظهار داشت: خوب است توجه داشته باشیم که سیدالشهدا (ع) به دست امّت پیامبر(ص) و با علم به این‌که امام نوه آن حضرت است به شهادت رسید و این اشخاص هم نماز می‌خواندند و هم با اسلام و پیغمبر(ص) آشنا بودند.

حجت الاسلام مومنی با تاکید بر این‌که این حرکت امام یک حرکت الهی و تاریخیِ فوق زمان و مکان است گفت: به این واقعه دو نوع نگاه شده که هر کدام به تنهایی اشتباه است.

وی افزود نگاه نخست، دید صرفاً احساسی است که نهایت آن گریه و اشک است و نگاه دوم دید حماسی و سیاسی است.

این خطیب حوزوی با بیان این که سیدالشهدا(ع) هر دو بعد را می‌پسندند خاطر نشان کرد: این دو مکمل یکدیگرند، بدون اشک بعد حماسی هم باقی نمی ماند و بعد احساسی هم به تنهایی ارزشی ندارد.

حجت الاسلام مومنی با اشاره به این که امام حسین(ع) فرمود «همچو منی با همچون یزیدی کنار نمی‌آید، چگونه بعضی ها میخواهند من با یزید بیعت کنم؟» اظهار داشت: اگر کسی از هیئت جدا شود حتماً به سوی بی بصیرتی می رود.

وی با بیان این که هرچه نظام ما دارد از عاشورا است گفت: هر روز باید منبر رفت و روضه خواند و هر روز گریه کرد، گریه ما گریه سیاسی است یعنی ما از بصیرت گریه می‌کنیم.

این پژوهشگر حوزوی تاکید کرد: اگر انقلاب ما به تنهایی باشد کهنه می‌شود ولی اگر به انقلاب امام حسین(ع) متصل شد دیگر جاودان می‌ماند.

حجت الاسلام مومنی با بیان این که لحظه ای دور شدن از ولایت، سقیفه را به دنبال دارد گفت: اگر دور شدن از ولایت طولانی شود کربلا را در پی خواهد داشت.

وی در پایان با بیان این که مرجع تقلید و تحلیل‌گر دقیق تاریخ، مقام معظم رهبری می‌فرماید «کربلا مرکب از سه عنصر است اول اخلاق،دوم حماسه و عترت و سوم عاطفه و عشق» گفت: هیچ عنصری از امام حسین(ع) بدون عقل و تفکر صادر نشد امّا چون طرف مقابل اخلاق،عترت و عاطفه را فراموش کرده بود در او تأثیر نکرد.

گفتنی است در ادامه مراسم حاج منصور ارضی روضه خوانی کرد و مجلس پایان یافت.

شایان ذکر است مراسم عزاداری دهه اول محرم با سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مومنی و مداحی حاج منصور ارضی از شب اول محرم به مدت 11 شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد ارک تهران واقع در خیابان 15 خرداد، میدان 15 خرداد برگزار می‌شود./9595/پ202/ص

ارسال نظرات