۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۴۹۴۰۱
در قم؛

کارگاه دانش افزایی نگاه ویژه قرآن به تاریخ برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ‌ کارگاه دانش‌افزایی نگاه ویژه قرآن به تاریخ از سوی مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی در قم برگزار شد.
کارگاه دانش افزايي نگاه ويژه قرآن به تاريخ
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کارگاه دانش افزایی نگاه ویژه قرآن به تاریخ، امروز بیستم آذرماه با حضور حجت‌الاسلام یعقوب جعفری، در مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدای قم برگزار شد که این استاد و پژوهشگر حوزوی به بیان اهداف مطرح شدن داستان‌‌های تاریخی در قرآن پرداخت و یکی از اهداف را کشف سنت‌های الهی عنوان کرد.
وی در ادامه افزود: این سنت‌ها همیشگی و طبیعی است همان طور که طبیعت برای خودش قانون دارد و تخلف نمی‌کند تاریخ و جامعه هم برای خود قانون دارد؛ پیشرفت بشر با کشف قوانین طبیعی به دست آمده است و این‌ها را دانشمندان به دست آورده و تلفیق می‌کنند و اگر از نظر جامعه‌شناسی قوانین حاکم بر جامعه و تاریخ را کشف کنیم، بسیار مفید است.
این استاد و پژوهشگر حوزوی گفت: یکی دیگر از هدف‌های قرآن در بیان رخدادهای تاریخی همان است که قرآن به عنوان «نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ» مطرح می‌کند یعنی تقویت روحی پیامبر اکرم(ص) که خداوند برای آرامش روحی آن حضرت این‌ها را نقل می‌کند تا پیامبر وقتی با این مخالفان و مشرکان روبه‌رو می‌شود، احساس تنهایی نکند.
وی ابراز کرد: خداوند داستان‌های پیامبران را نقل می‌کند تا قلب پیامبر آرامش بگیرد و در قرآن هم به این موضوع در سوره هود آیه 120 اشاره شده است که می‌فرماید «و ما از همه این حکایات و اخبار انبیا بر تو بیان می‌کنیم از آنچه که قلب تو را به آن قوی و استوار گردانیم، و در این شرح حال رسولان آنچه حق و صواب است بر تو آمده و اهل ایمان را نیز پند و عبرت و تذکر باشد. که اشاره شده است، تا پیامبر آرامش خاطر داشته باشد و پیامبرانی قبل از تو هم بوده‌اند که خداوند آن‌ها را پیروز کرده است».
حجت‌الاسلام جعفری یادآور شد: از دیگر سنت‌های الهی خداوند در قرآن، دعوت از کافران به عبرت گرفتن از عاقبت کافران دیگر و ایجاد رعب و وحشت در دل آنان است به طوری که در سوره محمد(ص) آیه 10به این موضوع اشاره کرده و می‌فرماید: «آیا در زمین به سیر و سفر نمی‌روند تا به چشم خود عاقبت حال پیشینیان را مشاهده کنند که چگونه آن‌ها را خدا هلاک کرد؟و این کافران هم مانند آن‌ها به کیفر کفر خود البته می‌رسند».
وی اظهار کرد:‌ هدف دیگر برای بیان تاریخ در قرآن که نتیجه‌ای که از ذکر تاریخ در قرآن بدست می‌آید تصحیح اشتباهات تاریخی گذشتگان است که در کتاب‌های تورات و انجیل فعلی بعضی از این حوادث تاریخی به گونه‌ای مطرح شده که از نظر قرآن غلط شمرده شده و قرآن آن‌ها را تصحیح می‌کند که برای نمونه می‌توان به داستان به صلیب رفتن حضرت عیسی که در انجیل به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی می‌پردازد، اما قرآن این غلط تاریخی را تصحیح می‌کند.
این استاد حوزه ادامه داد: یکی دیگر جریان گوساله پرستی قوم اسرائیل است و کسی که در غیاب حضرت موسی قوم را دعوت به پرسش گوساله دعوت کرد،‌در تورات صفر خروج فصل 32 در این کار به هارون نسبت داده شده است که در غیبت حضرت موسی از طلاهای زن‌ها گوساله ساخت و گفت این خدای شماست، اما ا به عقیده قرآن هارون شریک موسی بود در نبوت و یکی دیگر از اشتباهات که در کتاب‌های عهدین آورده شده و قرآن آن را تصحیح می‌کند.
وی به  یکی دیگر از هدف‌های قرآن اشاره کرده و افزود:  با ذکر تاریخ انبیا به خصوص، این مطلب را روشن می‌کند که انبیا هدف واحدی را دنبال می‌کردند و اختلافی با هم نداشتند و اگر مقایسه‌ای بین انبیا با فلاسفه داشته باشیم مثل ارسطو که شاگرد افلاطون بوده نقل شده، و از ارسطو نقل شده که گفته افلاطون را خیلی دوست دارم اما حقیقت را بیشتر دوست دارم اما انبیا چون از یک منبع تغذیه می‌شوند هیچ اختلافی ندارند اگر اختلافی هم در شیوه‌های تبلیغ بوده و آن هم به جهت شرایط زمانی و مکانی که مبعوث شده بودند.
وی در پایان گفت: سخن انبیا در قرآن یکی است جبهه حق و باطل در طول تاریخ شبیه هم بود، انبیا گذشته هر چه می‌گفتند پیامبر اسلام هم همان را گفته است می‌توان یکی از هدف‌های داستان‌های تاریخ در قرآن را نشان دادن اتحاد و عدم اختلاف در تبلیغ با هم بر شمرد، سوره آل عمران آیه 81 وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ النَّبِیِّینَ لَمَا آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتَابٍ وَ حِکْمَةٍ ثُمَّ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ و (یاد کن) آن گاه که خدا از پیغمبران (و امّت‌های آن‌ها) پیمان گرفت که چون به شما کتاب و حکمت بخشیدم سپس بر شما (اهل کتاب) رسولی از جانب خدا آمد که گواهی به راستی کتاب و شریعت شما می‌داد به او ایمان آورده و یاری او کنید، میثاقی که از انبیا قبل گرفته شده این است که ایمان به پیامبری بعد داشته باشند./905/پ202/ی
ارسال نظرات