۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۱۵۰۳۷۰
به همت پژوهشکده باقرالعلوم انجام می شود؛

حمایت از پایان نامه‌های علوم اسلامی انسانی

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه ارزیابی آثار پژوهشی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: از پایان نامه‌های علوم اسلامی انسانی به ویژه درحوزه تبلیغ، فرهنگ و علوم اجتماعی، رفتاری از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) حمایت می‌شود.
پژوهشکده باقرالعلوم
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، عظیم عابدینی، مدیر گروه ارزیابی آثار پژوهشی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) درباره اهداف پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی و حوزوی گفت: با توجه به این‌که پژوهشکده آثار برتر را در قالب کتاب به چاپ می‌رساند، یکی از اهداف پژوهشکده تقدیر معنوی از پژوهشگران است تا آنها با قوت بیشتری به تحقیق و پژوهش بپردازند، از این رو با اهمیت دادن به موضوعات اسلامی، انسانی به ویژه در حوزه فرهنگ و علوم اجتماعی و رفتاری و شبهه شناسی، جهت گیری خاصی را در انجام پروژه‌های تحقیقاتی در میان طلاب و دانشجویان بوجود آورده‌ایم.
وی افزود: بر اساس تصمیم گرفته شده از امسال پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی می‌توانند از دو طریق پایان‌نامه‌های خود را برای ارزیابی به پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ارائه کنند، پژوهشگران می‌توانند با مراجعه حضوری به مراکز آموزش عالی و یا فراخوان‌هایی که از سوی پژوهشکده برای این مراکز ارسال می‌شود آثار خود را به پژوهشکده ارسال کنند.
مدیر گروه ارزیابی آثار پژوهشی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، اظهار داشت: پایان‌ نامه‌ها پس از وصول، ابتدا مورد ارزیابی اجمالی قرار می‌گیرند و اگر بتوانند امتیاز لازم را به دست آورند مورد ارزیابی تفصیلی قرار خواهند گرفت.
عابدینی تصریح کرد: اگر پایان‌نامه در مرحله ارزیابی تفصیلی هم بتواند امتیاز لازم را به دست آورد، با موافقت شورای علمی و رییس پژوهشکده با مؤلف پایان‌نامه قراردادی بسته می‌شود و کمک هزینه‌ نقدی به دانشجو یا طلبه پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: اگر مؤلف مایل باشد و ارزیابی مورد نظر پژوهشکده را بپذیرد از سوی کارشناسان، تغییرات اساسی از جهت کمی و کیفی در پژوهش، اعمال می شود و در نهایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) اصلاح شده پایان‌نامه را با توافق مؤلف به صورت کتاب به چاپ می‌رساند.
مدیر گروه ارزیابی آثار پژوهشی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تأکید کرد: یکی دیگر از اهداف ما این است که پایان‌نامه‌های برتر در معرض دید همگان قرار بگیرد و همه بتوانند از این پایان‌نامه‌ها استفاده کنند.
عابدینی افزود: سرمایه اجتماعی زیادی صرف تهیه این ‌پایان‌نامه‌ها می‌شود، پژوهشکده با حمایت مادی و معنوی‌ای که از این پایان‌نامه‌ها انجام ‌می‌دهد تلاش دارد این سرمایه اجتماعی را حفظ کند.
مدیر گروه ارزیابی آثار پژوهشی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در مورد ویژگی‌های پایان‌نامه‌های ارسالی گفت: تبیین مناسب موضوع و طرح مسأله، پرداختن مناسب به آن و پرهیز از مباحث حاشیه‌ای، نوآوری تناسب متن با عنوان پایان‌نامه، مبتنی بر قواعد و روش‌های علمی بودن از جمله ویژگی پایان‌نامه‌های ارسالی است که پژوهشگران باید آنها را رعایت کنند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: این پایان‌نامه‌ها باید از حیث طرح نظریه و گستره منابع دارای اعتبار علمی و دارای نظریه‌پردازی مطلوب باشند و همچنین متن آنها باید از حیث روانی و رسایی و رعایت قواعد ادبی و نگارشی مناسب باشد.
 عابدینی با اشاره به این‌که 135عنوان پایان‌نامه در نیمه نخست سال1391 مورد ارزیابی قرار گرفته که از این تعداد 85 عنوان دارای موضوعات قرآنی حدیثی ،فلسفی و کلامی بوده‌اند و بقیه پایان نامه‌ها در موضوعات علوم اجتماعی، روانشناسی و تاریخ اسلام که 5 عنوان در مرحله ارزیابی نهایی و آماده‌سازی برای چاپ است.
وی تأکید کرد: تاکنون 3500 پایان‌نامه در این گروه مورد ارزیابی قرار گرفته است و 13 عنوان از آنها پس از تغییرات گسترده به چاپ رسیده است، از میان پایان‌نامه‌های ارسالی 30 درصد پایان‌نامه‌ها حوزوی و 70 درصد آنها دانشگاهی بوده است./907/د101/ن
ارسال نظرات