۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۵۱۳۲۷
در چهارمین جلسه درس اخلاق رسانه مطرح شد؛

در نقل خبر باید به صدق آن یقین داشت

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه گفت: کسانی که اهل معرفت الهی هستند باید ورع و پارسایی را پیشه کرده و تا زمانی که به صدق خبری یقین نکرده‌اند، آن را نقل نکنند.
حجت الاسلام والمسلمين فقيه يزدي / 1

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، امروز در چهارمین جلسه درس اخلاق رسانه که با حضور فعالان مطبوعاتی و رسانه‌ای در خبرگزاری رسا در قم برگزار شد به بررسی خبر در فقه اسلام و قرآن پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به آیه 8 سوره سبأ افزود: خبر سه جنبه دارد که اولین جنبه آن دریافت ذهنی و تصور خبردهنده است و از آن تصور ذهنی خبر می‌دهد و دومین جنبه آن مطابقت داشتن آن تصور ذهنی با واقعیت خارج از ذهن است.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی اضافه کرد: سومین جنبه خبر که آیات و روایات مربوطه به این وجه خبر اشاره دارد، رابطه التزامی خبردهنده با خبری که می‌دهد و التزام به آن خبر است.

وی اظهار داشت: وقتی کسی کتابی در مذمت سیگار می‌نویسد و از ضررهای آن خبر می‌دهد، جنبه اول و تصور وی به این ضررها محقق شده و جنبه دوم آن که مطابقت داشتن با واقع است نیز به وقوع پیوسته است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر این خبردهنده که از ضررهای سیگار خبر می‌دهد، ملتزم به خبر خود نباشد وجه سوم خبر را رعایت نکرده است و دروغگو به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: گاهی خبردهنده به خبر خود التزام عملی ندارد و گاهی در عمل تظاهر به التزام می‌کند و در درون به آن خبر ملتزم نیست؛ در فقه اسلام آمده است که خبردهنده باید نسبت به خبری که می‌دهد در عمل و عقیده ملتزم باشد.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به آیه‌ای از سوره منافقون تأکید کرد: در صدر اسلام افرادی بودند  که شهادت به رسالت حضرت رسول اکرم(ص) می‌دادند اما به این شهادت خود التزام قلبی نداشتند و خدا در آیه ای از سوره مبارکه منافقون آن‌ها را با عنوان منافق و دروغگو می‌نامد.

وی اظهار داشت: بعضی از منافقان صدر اسلام به رسالت پیامبر(ص) یقین نداشتند و خبری که از شهادت به پیامبری ایشان می‌دادند جنبه دوم خبر یعنی مطابقت با واقع در تصور آن‌ها را نداشت و برخی دیگر به رسالت پیامبر(ص) یقین داشتند و شهادت مطابق با واقع می‌دادند اما ملتزم به دریافت ذهنی خود نبودند.

این مدرس اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: مرتد در تشخیص خود به حقیقت رسیده و باور به اسلام داشته است اما از التزام به آن خارج شده و خود را از اسلام جدا می‌کند؛ بنابراین حکم ازتداد به وی نسبت داده می‌شود.

وی با اشاره به آیات و روایت مربوط به خبر تصریح کرد: عفت سخن، راستگویی در عمل و اجتهاد در امور که از آیات و روایت فهمیده می‌شود، اشاره به جنبه سوم خبر و التزام داشتن خبردهنده به خبری است که نقل می‌کند.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با روایت «علیکم بالورع فانه لا ینال ما عندالله الا بالورع» از امام صادق(ع)  خاطرنشان کرد: کسانی که اهل معرفت الهی هستند باید ورع و پارسایی را پیشه کرده و تا زمانی که به صدق خبری یقین نکرده‌اند، آن را نقل نکنند.

وی اضافه کرد: گاهی نقل خبر از اهل‌بیت(ع) جنبه حفظ امانت دارد و باید آن خبر را نگه داشته و به آیندگان نقل کنیم تا دلایل صدق آن پیدا شده و به آن خبر عمل شود./997/پ202/ن

ارسال نظرات