۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۵۱۶۰۷
به مناسبت اربعین حسینی؛

ویژه نامه اینترنتی «یک کاروان شکوه» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی« یک کاروان شکوه» به مناسبت روز اربعین حسینی در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.
يک کاروان شکوه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «یک کاروان شکوه» شامل بانک احادیث، بانک پیامک، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، کارت پستال، بانک صوت و فیلم، ویژه‌نامه‌های مرتبط و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
ارزش و جایگاه اربعین حسینی از دیدگاه مقام معظم رهبری، جابر نخستین زائر امام حسین(ع)، بزرگداشت اربعین و پرسش‌هایی درباره این روز، پژوهشی در اربعین حسینی، گام به گام تا اربعین شهیدان، نجات بشریت رمز جاودانگی حماسه عاشورا، امام حسین(ع) و زیارت اربعین، اربعین در اشعار فارسی، زیارت اربعین نشانه هر مؤمن، شرحی بر زیارت اربعین، چهل روز اندوه و مأموریت چهل روزه اهل‌بیت(ع) در نهضت عاشورا از جمله مقالات این ویژه‌نامه است.
ارزش و جایگاه اربعین حسینی از دیدگاه مقام معظم رهبری
در این مقاله ارزش و جایگاه اربعین حسینی از دیدگاه مقام معظم رهبری چنین بیان شده است: اگر زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) در طول آن روزهاى اسارت، چه در همان عصر عاشورا در کربلا و چه در روزهاى بعد در راه شام و کوفه و خود شهر شام و بعد از آن در زیارت کربلا و بعد عزیمت به مدینه و سپس در طول سال‌هاى متمادى که این بزرگواران زنده ماندند، مجاهدات و تبیین و افشاگرى نکرده بودند و حقیقت فلسفه عاشورا و هدف حسین بن علی و ظلم دشمن را بیان نمى‏کردند، واقعه‏ عاشورا تا امروز، جوشان و زنده و مشتعل باقى نمى‏ماند.
چرا امام صادق(ع) طبق روایت فرمودند که «هر کس یک بیت شعر درباره‏ حادثه‏ عاشورا بگوید و کسانى را با آن بیت شعر بگریاند، خداوند بهشت را بر او واجب خواهد کرد» چون تمام دستگاه‌هاى تبلیغاتى، براى منزوى کردن و در ظلمت نگه‌داشتن مسأله‏ عاشورا و کلا مسأله‏ اهل‏بیت(ع)، تجهیز شده بودند تا نگذارند مردم بفهمند چه شد و قضیه چه بود.
تبلیغ، این‏گونه است، آن روزها هم مثل امروز، قدرت‌هاى ظالم و ستمگر، حداکثر استفاده را از تبلیغات دروغ و مغرضانه و شیطنت‏آمیز مى‏کردند، در چنین فضایى، مگر ممکن بود قضیه‏ عاشورا که با این عظمت در بیابانى در گوشه‏‌ای از دنیاى اسلام اتفاق افتاده با این تپش و نشاط باقى بماند، یقینا بدون آن تلاش‌ها، از بین مى‏رفت.
آنچه این یاد را زنده کرد، تلاش بازماندگان حسین بن علی(ع) بود، به همان اندازه که مجاهدت حسین بن علی(ع) و یارانش به عنوان صاحبان پرچم، با موانع برخورد داشت و سخت بود، به همان اندازه نیز مجاهدت زینب (س) و مجاهدت امام سجاد(ع) و بقیه‏ بزرگواران، دشوار بود، البته صحنه آن‌ها، صحنه‏ نظامى نبود، بلکه تبلیغى و فرهنگى بود، ما به این نکته‏ها باید توجه کنیم.
گام به گام تا اربعین شهیدان
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه می‌خوانیم: مسأله اربعین سید الشهداء(ع) و این که آیا خاندان آن حضرت پس از رهایى از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانسته‌اند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نایل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، از جمله مسائلى است که از دیر باز صاحب نظران درباره آن اختلاف نظر داشته و هر یک با استشهاد به ادله تاریخى براى اثبات یا نفى آن تلاش کرده‌اند.
ورود خاندان مکرم سیدالشهدا به کربلا در راه بازگشت از شام به مدینه در روز اربعین و الحاق سر مقدس اباعبدالله الحسین(ع) به پیکر مطهرش در آن روز، یکى دیگر از وقایع مبهم واقعه عاشورا و حوادث پس از آن است، به راستى اگرچه حادثه عاشورا دلخراش‌ترین و غمبارترین حادثه‌اى است که در طول تاریخ، قلب شیعیان و دوست داران خاندان عصمت و طهارت را جریحه‌دار ساخته و جا داشت تمامى وقایع آن بدون هیچ کم و کاستى در کتاب‌های تاریخ نقل شود، اما مع‌الاسف از آن جا که هم در زمان وقوع حادثه عاشورا و هم پس از آن شیعیان على بن ابى طالب و فرزندان معصومش تحت بیشترین فشارها و آزارها بوده، سخت‌ترین شکنجه‌ها و تحریم‌ها را متحمل شده و عملا در حاشیه قرار گرفته بودند ، هیچ گاه امکان ضبط و نقل وقایع غم بار عاشورا و آن چه بر خاندان مکرم سید اهدا گذشت پدید نیامد.
به راستى وقتى تاکنون به طور قطع و یقین سرنوشت سر مقدس اباعبدالله الحسین(ع)که در واقع یکى از مهم‌ترین امورى است که باید مورد توجه قرار مى‌گرفت روشن نشده است و اقوال درباره دفن سر مطهر آن حضرت مختلف و متشتت است چگونه می‌توان انتظار داشت وقایع ریز و درشت دیگرى همچون مدت حبس خاندان سید اهدا در کوفه ، روز حرکت از کوفه و مسیر حرکت آنان از کوفه تا شام، میزان اقامت آنان در شام و بالأخره مسیر بازگشت آنان به درستى و روشنى ، و بدون هیچ گونه اختلافى ثبت و ضبط شده باشد.
می‌دانیم که بخش اعظم وقایع عاشورا و حوادث پس از آن، مورخان اهل سنت که بعضا تلاش مى‌کردند دامن یزید و خاندان بنی‌امیه را از این لکه ننگ ابدى، پاک سازند نقل شده است، پس نباید انتظار داشت تمام وقایع و حوادث بدون کمترین تحریفى نقل شده باشد، از آن گذشته اگر مورخان نیز قصد نگارش حوادث را به صورت صحیح و بدون تحریف داشتند، حکام وقت ممانعت به عمل آورده و معلوم نبود که چه سرنوشتى در انتظار نویسنده و نوشته او بود.
چهل روز اندوه
در بخشی از این ویژه نامه در مقاله‌ای آمده است: درد، روایت هفتاد و دو ستاره خاموش را به توفان سپرده است، چهل غروب، آسمان، خورشید را بارید، چهل بار کوه، پژواک مظلومیت خون شهدا را به آسمان پاشید و گودال خون تراوش کرد، چهل روز غم، دیوارهای کوفه را کوبید و نیزه‏ها، نیمه جان، پا بر زمین زدند، به یاد آن روز که طنین «هل من ناصر» کسی، کائنات را می‏لرزاند.
این بار، تو باید قیام کنی، چشم‏هایت را باز کن اینجا کربلاست، آمده‏ای تا داغ نفس‏گیر آن ظهر را، با اشک‏هایت، مویه کنی، چشم‏هایت، بغض فروخورده خاک را به فرات می‏سپارند، نگاه کن نخل‏های کمر خمیده، استقامتت را تحسین می‏کنند، آتش از خاک می‏جوشد و صحرا هنوز بوی خون می‏دهد.
فرات، تنها شاهد این ماجراست، مگر می‏شود مشک‏ها را فراموش کند، یا لب‏های تشنه‏ای را که با حنجره سوخت باد، آب را فریاد می‏زدند، غم بر تارک دلت می‏وزد و هوای اسارتی را نفس می‏کشی که چهل سال، شکسته‏ترت کرده است، شانه‏های صبرت را بگستران، چیزی از خاکستر خیمه‏ها نمانده باد، همه را به تاراج برده است.
آمده‏ای تا بعد از چهل روز، بوی برادرت را نفس بکشی، تا محکم‏تر و استوارتر از پیش، در شام بایستی، برو وقت آن است که خطبه‏هایت را با تمام وجود فریاد بزنی، دیگر نوبت آن است که علم‏های افتاده را برافرازی، بلند شو این بار تو باید قیام کنی.
مأموریت چهل روزه اهل بیت(ع) در نهضت عاشورا
در ذیل این مقاله با عنوان مأموریت چهل روزه اهل بیت(ع) در نهضت عاشورا می‌خوانیم: اگر برای عنصر پیام ولایت به عنوان عنصر و مؤلفه اصلی پیام رسانی پیامبر(ص)، نقش اساسی قائل شده‌ایم که دین اسلام در قالب آن تداوم و بقا یافته است، چنین نقشی را می‌بایست در عنصر پیام عاشورایی برای تداوم نهضت اصلاحی در رفتارهای امت و جامعه اسلامی قائل شد، به این معنا که اگر اسلام با تبلیغ ولایت توانست تا قیامت، باقی و برقرار بماند و اسلام فراگیر و دربردارنده عنصر سیاسی و اجتماعی در جامعه، کارکردهای خود را به خوبی نشان می‌دهد، بی گمان تبلیغ و پیام عاشورایی نیز بخش دیگری از حیات اسلام و تداوم آن را رقم زده است.
کاری که پیامبر(ص) با پیام رسانی خویش انجام داد این بود که توانست سلامت اسلام و محتوای آن را با ولایت و معرفی این پیام و تبلیغ آن تثبیت کند و اسلام را از هر گونه تصرفات و تحریفات محتوایی حفظ کند و دست کم بخشی از جامعه را از محتوای اصیل و ناب آن آگاه نگه دارد هرچند که بخش بزرگ‌تر آن ممکن است از آن غافل شود و یا آن‌را به فراموشی سپارد ولی همواره بخش ولو کوچک در کنار امت قرار دارد که حامل محتوای اصیل و ناب آن است.
تشکیل نظام سیاسی ولایی با ابلاغ آخرین پیام که در سوره مائده آیات 3 و 60 بیان شده است خود بهترین شیوه برای حفظ و تداوم اسلام اصیل تا روز قیامت بود، مأموریتی که حضرت امام حسین(ع) از سوی خدا و پیامبر(ص) به عهده می‌گیرد اصلاح در حوزه‌های عمل اجتماعی است، مأموریت اصلاحات دایمی به عهده کسی نهاده شد که می‌بایست توانایی عمل اجتماعی وی قوی و بسیار تأثیرگذار باشد.
در تاریخ نقلی و روایی به این نکته اشاره شده که همه از قیام و نهضت عاشورایی اطلاع کامل و دقیقی داشته‌اند و هر یک از پیامبران پیشین نه تنها به رشادت و جان فشانی امام حسین(ع) غبطه می‌خوردند و اشک می‌ریختند بلکه خواهان همراهی با وی در این عمل بزرگ و جاودانه بودند.
در حقیقت اگر پیامبر(ص) با ابلاغ ولایت، تداوم نظام اسلام را به عنوان دین، دور از دسترس تحریف، تثبیت کرد و تا روز قیامت حلال و حرام وی حلال و حرام گشت و مسؤولیت و مأموریت همه پیامبران(ع) با ایشان ختم به خیر شد، با حرکت و قیام امام حسین و اقدام عملی وی حرکت دائمی اصلاحات در حوزه عمل اجتماعی نیز تا روز قیامت تثبیت گشت.
ویژه نامه اینترنتی« یک کاروان شکوه» به مناسبت روز اربعین حسینی در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شده است و علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/ن
ارسال نظرات