مدیر گروه علوم حدیث پژوهشکده باقرالعلوم؛
اربعین، بازخوانی حادثه عاشورا است
خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در مورد چرایی برگزاری مراسم اربعین به صورت هرساله برای امام حسین(ع)، گفت: اربعین بازخوانی حادثه عاشورا است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، حجتالاسلام مهدی اسماعیلی گفت: اکنون اربعین و چهل روز پس از شهادت سید شهیدان و سرور آزادی خواهان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و روز حضور در مسلخ بندگانی شایسته و به قصد زیارت و دیدار و ارتباط و پیوند با روح پاک و مطهر رادمردی که با هدف دفاع از ارزشهای معنوی عاشقانه جان داد، این حضور معنیدار این امکان را به زائر میدهد تا با گذر به گذشته تاریخ و یاد آوری رنجها و دردها بار دیگر با آرمانها و اهداف بلند انسانهایی که به بزرگی تاریخ هستند بیعت کند، و هویت انسانی خویش را باز یابد.
وی با اشاره به تاریخچه اربعین سالار شهیدان افزود: در اربعین امام حسین(ع) و به قصد زیارت همراه پیری روشن ضمیر میشویم که نقشه این دیدار اول بار به وسیله او شکل گرفت، آری او جابر انصاری است و از تبار یاران مخلص رسول خدا(ص)، همو که پس از شنیدن خبر شهادت مولایش حسین(ع) رنج سفری طولانی را از مدینه تا نینوا به جان و دل خرید تا نامش را به عنوان مؤسس و بنیانگذار زیارت اربابش در تاریخ ثبت کند، او روش و سنٌتی را پی ریزی کرد که مورد تأیید رسمی ائمه بزرگوار شیعه قرار گرفت، و از این رو میبینیم که امام صادق(ع) آداب زیارت و کیفیت آن را به صفوان جمال و در هنگامه حضور در کنار مرقد مطهر سید الشهداء(ع) آموزش میدهد تا سر مشقی برای آیندگان و تأییدی بر صحت عمل و تشویقی برای مشتاقان باشد.
مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم اظهار داشت: در قاموس معنوی آفرینش گویا به بعضی از الفاظ و اعداد نگاه ویژه شده است، چرا که اعدادی مانند هفت، و چهل، نه تنها در فرهنگ دین بلکه در بین عموم مردم قداستی خاص دارد، و هنوز نمیدانیم که راز و رمز واقعی آن کجا و چیست، گردش و طواف گرد خانه خدا هفت دور و سعی در فاصله صفا و مروه هفت دور است.
حجتالاسلام اسماعیلی گفت: حضرت موسی(ع) مناجات با پروردگار را در چهل شبانه روز باید به کمال و اتمام برساند و با گرفتن الواح با محتوای دستورات وحی رسالتش را استمرار بخشد، جویندگان کمالات روحانی، و مشتاقان همراهی با عرشیان، چلهنشینیهای طاقت فرسا را به جان و دل خریدار میشوند تا با زدودن گرد و غبارها، روان و جانشان را آماده تابش الهامات غیبی کنند، مردمان دل کنده از جهان مادی، در هنگامه سفر به دنیای ابدی، شهادت و گواهی چهل تن از صاحبان ایمانهای راستین را با خود همراه میبرند تا گواهانی بر تخفیف آلام جسمی و روحی آنان باشد.
وی اظهار داشت: امام عسکری(ع) زیارت اربعین را از نشانههای ایمان و از اصول پنجگانه شیعه معرفی فرموده و با بیان و روشی دیگر مهر تأیید بر سفر عاشقانه مشتاقان میزند، و عرض ارادت به مقام شامخ حضرت سیدالشهدا(ع) را از راه دور یا نزدیک مرز شناسایی شیعه و پیرو مکتب اهل بیت(ع) نامیده است.
این مدیر پژوهشی تصریح کرد: البته روشن است که فلسفه این ارتباط چیزی جز کسب معرفت و تربیت و رشد کمالات معنوی نیست، زیرا زائر در کنار مضجع نورانی و عطرآگین مردی صالح از تبار علویان و فاطمیان که با سودای جان رضایت معبود را خرید، احساس نشاط و آرامش روحی و معنوی میکند و با اقتدای به او سعی در زدودن ناخالصیها از روح و روان خویش میکند.
وی افزود: امروز با گذشت قرنها از آن روز، هر سال شاهد بزرگترین اجتماع دینی و سیاسی در سرزمین غمگین نینوا هستیم، اجتماعی که در آن از ملیتهای گوناگون، پیر و جوان، سواره و پیاده، از راه دور و نزدیک حضور خالصانه خودشان را به جهانیان نشان میدهند./907/د101/پ
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عالی بود
پاسخ