۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۰۷۶
سبک زندگی اسلامی؛

سبک زندگی اسلامی یعنی دعوت جامعه به حیات طیبه

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به وجود داشتن منابع غنی روایی در اسلام و بهره نبردن از آن برای ایجاد سبک زندگی اسلامی تأکید کرد: مردم علاقه‌مند و شیفته دین هستند و در صورت تبیین سبک زندگی اسلامی با پیروی از آن به حیات طیبه دست می‌یابند.
حجت الاسلام بهمني، عضو هيأت علمي مرکز فرهنگ و معارف قرآن

حجت‌الاسلام سعید بهمنی، مدیر گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به شرایط ایجاد سبک زندگی دینی، گفت: هر نحله فکری و مکتبی منجر به ایجاد یک سبک زندگی ویژه آن مکتب می‌شود.

وی افزود: بشر را می‌توان در دو دیدگاه الهی و غیرالهی دسته‌بندی کرد، که این نوع طرز فکر در زندگی هر فردی نشان داده می‌شود؛ در تفسیر حوادث هستی نیز این دیدگاه الهی و غیرالهی به طور ناخودآگاه تأثیر خود را می‌گذارد.

مدیر گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن با بیان این‌که برخی عامل اثرگذار را، خدا می‌دانند، اضافه کرد: گرچه که این موضوع ذهنی است اما این دیدگاه در زندگی انسان‌ها نیز تأثیر می‌گذارد، نگاه یک فرد مادی به پیکر بی‌جان انسان به منزله یک زباله است.

وی خاطرنشان کرد: گزاره‌های هستی‌شناسانه بر ایدئولوژی و رفتار تأثیرگذار است، اسلام نیز به زندگی و سبک زندگی توجه ویژه داشته است، دعوت اسلام دعوت به حیات طیبه است.

حجت‌الاسلام بهمنی با اشاره به این‌که اسلام به حیات دعوت می‌کند و می‌گوید شما در صورت پذیرش اسلام زنده می‌شوید، اظهار داشت: اسلام هستی را برای انسان به خوبی می‌شناساند و او را به حیات طیب دعوت می‌کند، ارتباط میان جنبه‌های مختلف زندگی نیز باید بر اساس این حیات طیبه باشد؛ در واقع این تعریف خلاصه‌ای از سبک زندگی اسلامی است.

وی گفت: همه آموزه‌های اسلام سبک زندگی را نشان می‌دهند، اما برخی آموزه‌ها فرد را از دیگران ممتاز می‌کند که بسیاری از این آموزه‌های در احادیث کتاب‌های مختلف شیعه در باب کتاب العشرة جمع‌آوری شده است، مانند اصول کافی که بابی به همین نام در خود جای داده است.

سبک زندگی سبب آرامش جامعه می‌شود

مدیر گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن اظهار داشت: تسمیت(تحیت گفتن در هنگام عطسه)، سلام کردن و آموزه‌هایی از این قبیل شاید سبک زندگی را تشکیل ندهد اما نقطه تمایز اسلام با دیگر مکتب‌ها محسوب می‌شود.

وی ابراز داشت: ایجاد سبک زندگی در سطح گسترده‌ای برای انسان ایجاد آرامش و اطمینان می‌کنند.

حجت‌الاسلام بهمنی با بیان این‌که اگر آداب اسلامی در در قالب سبک زندگی در سطح جامعه گسترش بیابد، سلامت روحی و جسمی افراد تأمین می‌شود، اظهار داشت: اسلام با هر چیزی که سلامت روانی را تهدید کند مخالفت کرده است، اسلام سبک زندگی غنی و متکاملی دارد.

وی افزود: رساله حقوق امام سجاد(ع) مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و رهنمودها است که جزو برترین آموزه‌های اسلام است که باید جامعه اسلامی از آن استفاده لازم را ببرد.

مدیر گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن خاطرنشان کرد: عالمان در کتاب‌هایی مانند اصول کافی، وسائل الشیعه و من لایحضره الفقیه طی سال‌های طولانی به تبیین اصول برای جامعه پرداختند که بر اساس این اصول می‌توان مسائل اسلام را در زمان‌های مختلف بیرون آورد و در جامعه به کار بست.

مردم در صورت شناخت سبک زندگی از آن پیروی می‌کنند

وی با بیان این‌که ما از دستاوردهای این عالمان استفاده نمی‌کنیم، ابراز داشت: آیات و روایات زندگی‌ساز اسلام به دست فراموشی سپرده شده است و به عنوان مثال هنگامی که در یکجا گرد می‌آییم روایات ائمه(ع) را به یکدیگر یادآور نمی‌شویم.

حجت‌الاسلام بهمنی تصریح کرد: رسانه‌ها به طور ویژه صدا و سیما می‌توانند این آموزه‌های را در جامعه گسترش دهند و سبک زندگی اسلامی را تولید کنند.

وی گفت: بسیاری از افراد دین‌دار و مذهبی از این آموزه‌ها غافل و بی‌‌اطلاع هستند، اطلاع، انس، مهارت یافتن و در نهایت نهادینه‌ شدن آموزه‌های اسلام مراحل مختلف اجرای سبک زندگی اسلامی است.

مدیر گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن ابراز داشت: این آموزش باید از نهادهادهای فرهنگی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و مانند آن باید به تبلیغ این آموزه‌های سبک زندگی بپردازند.

وی ادامه داد: مردم علاقه‌مند و شیفته دین و احکام هستند و اگر این آموزه‌ها را همان‌گونه که هست درک کنند از آن پیروی می‌کنند./914/ت301/ن

ارسال نظرات