۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۵۷۶۶۶

چند خبر کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی قم

خبرگزاری رسا ـ برپایی دو نمایشگاه در دستجرد، برنامه‌های اداره تبلیغات اسلامی دستجرد در نوروز 92، ضرورت آسیب‌شناسی اشعار مذهبی و جلسه ماهیانه روحانیون مستقر بخش جعفرآباد برخی از اخبار سازمان تبلیغات اسلامی قم است.
سازمان تبليغات
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام سید عباس رفیعی‌پور علویجه، ‌ رییس اداره تبلیغات اسلامی دستجرد با رحیمی رشت آبادی، بخشدار خلجستان قم دیدار کرد.
حجت‌الاسلام رفیعی‌پور گفت: در این دیدار بر لزوم برنامه‌ریزی برای استقبال از مسافران نوروزی تأکید شد و درباره گسترش فرهنگ دینی و توسعه فرهنگ قرآنی در بخش خلجستان قم تبادل نظر شد.
وی افزود: در این جلسه همچنین پیرامون مسافرت‌های نوروزی گردشگری به خلجستان تهمیداتی اندیشیده شده است.
رییس اداره تبلیغات اسلامی دستجرد اظهار داشت: تهیه نقشه خلجستان، بروشور سفر و مسافر از منظر دینی و فرهنگ اسلامی، تجهیز نمازخانه‌های بین راهی همچون مسجد میدانک، مسجد بین راهی جاده ساوه، قاهان و برقراری نماز جماعت در بوستان شهر دستجرد را برخی از این برنامه‌ها ذکر کرد.
وی خاطرنشان کرد: فعال کردن گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر، برپایی ایستگاه قرآن بخوان جایزه بگیر، پاسخگویی به احکام شرعی مسافران با همکاری دفتر امام جمعه دستجرد، تهیه بنر با موضوع نماز، عفاف و حجاب و نصب در مراکز پرجمعیت، اعزام مبلغ در شب‌های جمعه و پنج روز اول عید، دیدار با خانواده معظم شهدا، تشویق مردم برای حضور در جوار امامزادگان هنگام تحویل سال از دیگر برنامه‌هایی است که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
ضرورت آسیب‌شناسی اشعار مذهبی
محمد علی مجاهدی در همایش طلیعه ولایت با اشاره به این‌که شعر فارسی شامل مباحث معنوی فراوانی است، گفت: گاهی اوقات ابیاتی دیده می‌شوند که به اندازه یک کتاب دارای ارزش هستند.
وی اظهار داشت: زبان فارسی طی دوره‌های تاریخی مختلف دارای زیر و بم‌های گوناگونی بوده و در هر زمانی ویژگی‌های خاصی داشته است.
پیشکسوت شعر آیینی با بیان این‌که برخی اشعار مذهبی در طول تاریخ دارای اشتباهات فاحشی بوده‌اند، افزود: آسیب شناسی این شعرها نشان می‌دهد که شاعرانی خواسته‌اند به گمان خود از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) تمجید کنند اما در این میان به سایر پیامبران اوالعزم توهین کرده‌اند.
رییس کانون شاعران و مداحان استان ادامه داد: در مقابل برخی شاعران دیگر بوده‌اند که اشعاری رسا و در خور شأن ائمه اطهار(ع) سروده‌اند که تازگی و لطافت آنها در طول قرون مختلف همچنان باقی مانده است.
مجاهدی شعر را کلامی موزون و معنوی دانست و تصریح کرد: برداشت‌های مختلف از یک شعر به دلیل فطرت‌های مختلف انسان‌هاست و هر کس به تناسب ذوق و قریحه خویش و نیز دانشی که در طول زندگی کسب کرده از آن استفاده می‌کند.
فعالیت سی پایگاه قرآنی در دارالقرآن مجتمع فرهنگی نور قم
مدیر مجتمع فرهنگی نور وابسته به اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم از فعالیت سی پایگاه قرآنی در واحد دارالقرآن این مجتمع خبر داد.
حسن محمدی‌تبار با اشاره به فعالیت‌های مجتمع فرهنگی نور گفت: برنامه‌های فرهنگی این مجتمع در طول ایام سال تداوم دارد به طوری که برنامه‌های مختلف فرهنگی، تفریحی، آموزشی برای گروه‌های سنی مختلف ارائه می‌شود.
وی اظهار کرد: سی پایگاه قرآنی در واحد دارالقرآن مجتمع فرهنگی نور مشغول فعالیت بوده که در زمینه فهم، نزول قرآن و انس با قرآن در جامعه تلاش می‌کنند.
محمدی‌تبار یادآور شد: انجمن‌های پژوهشی در این مجتمع نیز برای ورود جوانان به بحث‌های پژوهشی تشکیل شده‌اند.
جلسه ماهیانه روحانیون مستقر بخش جعفرآباد
جلسه ماهانه روحانیون مستقر و طرح هجرت بلند مدت جعفرآباد قم در محل اداره تبلیغات اسلامی جعفریه برگزار شد.
حجت‌الاسلام مدنی، رییس اداره تبلیغات اسلامی در این نشست با عرض تسلیت فرا رسیدن دهم ربیع الثانی و ایام سوگواری وفات حضرت فاطمه معصومه(س) بر برگزاری مراسم عزاداری در شهر و روستاهای بخش جعفرآباد تأکید کرد.
وی همچنین از حرکت هیئات مذهبی و دسته‌های عزاداری در سالروز وفات آن حضرت به سمت قم خبر داد.
حجت‌الاسلام مدنی به روحانیون مستقر توصیه کرد که در تعمیق روابط خود با قشرهای مختلف به ویژه جوانان اهتمام بیشتری داشته باشند.
برنامه‌های متنوع روحانی مستقر روستای لنگرود قم
روحانی مستقر روستای لنگرود با حضور در اداره تبلیغات اسلامی قنوات به ارائه گزارشی از عملکرد خود در آن روستا پرداخته است.
برگزاری نماز جماعت، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی و انقلابی، پاسخگویی به مسائل شرعی، برگزاری مراسم ادعیه کمیل، توسل و زیارت عاشورا در ایام هفته، برگزاری دوره‌های آموزش قرآن از جمله حفظ و مفاهیم، برگزاری جلسات تفسیر، اقامه نماز در مدارس و دیدار با خانواده‌های شهدا را از مهم‌ترین برنامه‌های حجت‌الاسلام حسنی، روحانی مستقر روستای لنگرود است.
وی حمایت نهادهای فرهنگی را در بهبود وضعیت فرهنگی بسیار مؤثر دانست.
حجت‌الاسلام سید حسین سجادی‌تبار، رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات نیز از تلاش‌های حجت‌الاسلام حسنی در برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی قدردانی کرد.
تقدیر استاندار قم از کارشناس تبلیغات اسلامی
استاندار قم از کارشناس فرهنگی امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم تقدیر کرد.
در لوح سپاس کرم رضا پیریایی، استاندار قم خطاب به اشرف یوسفی، کارشناس فرهنگی امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان آمده است: بی‌شک بهره مندی از ایده‌ها و تجارب ارزنده صاحب نظران و نخبگان، فرصت ذی قیمتی را پیش روی برنامه ریزان و متولیان عرصه تصمیم گیری قرار می‌دهد و تشکیل اتاق فکر به عنوان زیرساخت نرم افزاری توسعه، مشاوره و آینده پژوهی استان نیز در همین راستا هدف گذاری شده است.
حضور اندیشمندانه و مشارکت جدی جنابعالی در جلسات اتاق فکر استان را ارج نهاده و توفیق روزافزون شما را در خدمت به تعالی و پیشرفت مادی و معنوی قم مقدس، از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.
برپایی دو نمایشگاه در دستجرد
دو نمایشگاه با موضوع کتاب و حجاب با همکاری اداره تبلیغات اسلامی دستجرد در این شهر برگزار شد.
این نمایشگاه‌ها با هدف آشنایی نسل جوان با الگوهای حجاب و عفاف اسلامی و ترویج فرهنگ کتابخوانی برگزار شده است.
در نمایشگاه حجاب، روند سیر حجاب در ادیان مختلف با ذکر مطالب خواندنی از کتاب‌های ادیان آسمانی و جملاتی از شخصیت‌های گذشته و معاصر پیرامون حجاب و اهمیت و اثرات سازنده آن به نمایش گذاشته شد.
در نمایشگاه کتاب نیز هفتصد عنوان کتاب به نمایش گذاشته شده که مورد استقبال دانش آموزان و مردم بخش خلجستان قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام ابراهیمی، کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی دستجرد با بازدید از این دو نمایشگاه، در جریان روند فعالیت آنها قرار گرفت.
ولایت‌مداری یکی از اهداف هجرت حضرت معصومه است
کارشناس دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: ولایت‌مداری و اطاعت از امر ولایت یکی از اهداف این هجرت است که مؤمنان و شیعیان باید از حضرت معصومه(س) این ویژگی را درس‌آموزی کنند.
حجت‌الاسلام جواد عظیمی با اشاره به سالروز وفات حضرت معصومه(س) اظهار کرد: انسان‌های بزرگ به طور معمول سرنوشت تاریخ را با حرکت‌های ارزش‌ساز و نورانی خود تغییر دادند و مسیر زندگانی بشر را از انحراف و دگرگونی نجات دادند.
وی خاطرنشان کرد: هجرت تاریخ‌ساز حضرت معصومه(س) یکی دیگر از هجرت‌های با عظمت و بزرگ پس از هجرت‌های رسول اکرم(ص) و علی بن موسی الرضا(ع) است.
کارشناس دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم عنوان داشت: هجرت رسول اکرم(ص) در عالم تاریخ‌ساز بود و سبب گسترش و عالم‌گیر شدن اسلام شد.
وی یادآور شد: هجرت امام رضا(ع) منجر شد تا مذهب تشیع به ویژه در ایران توسعه و گسترش بیشتری پیدا کند.
حجت‌الاسلام عظیمی با بیان این‌که هجرت کریمه اهل بیت(س) سومین هجرت تاریخ‌ساز است که کشورهای اسلامی و تشیع را دگرگون کرد گفت: این هجرت به امر برادرش علی بن موسی الرضا(ع) انجام شد بنابراین با وجود همه سختی‌ها و مشقت‌ها زمانی که امام امر به این هجرت داد این بانو بدون تعلل اطاعت امر کرد.
وی یادآور شد: ولایت‌مداری و اطاعت از امر ولایت یکی از اهداف این هجرت بود که مؤمنان و شیعیان باید آن را از حضرت معصومه(س) بیاموزند.
کارشناس دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم عنوان داشت: هدف از هجرت حضرت معصومه(س) از مدینه به خراسان برملا شدن چهره عباسیان و شایعات در زمینه علی بن موسی الرضا(ع) بود.
وی تصریح کرد: این احیاگری و روشن‌گری سبب شد مردم به توطئه خائنانه مأمون پی برده و همواره در خط ولایت حرکت کنند.
حجت‌الاسلام عظیمی اظهار کرد: مردم با هجرت حضرت معصومه(س) بهتر و بیشتر شیفته اهل‌بیت(ع) شدند و شناخت بهتری نسبت به آنها پیدا کردند.
وی با بیان اینکه حضرت معصومه(ع) بر اساس دستور شرع، اسلام، قرآن و ولایت عمل می‌کرد گفت: هجرت حضرت معصومه(س) به منظور حفظ دین اسلام صورت گرفت و این امر تنها از عهده کریمه اهل بیت(س) برمی‌آمد./907/پ202/ی
ارسال نظرات