۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۱۵۸۸۳۱
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش:

نظام آموزشی ما از عقب ماندگی صد ساله رنج می برد

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر این که در دوران استبداد پهلوی اندیشه های غربی به نظام آموزش کشورمان راه پیدا کردند، گفت: عقب ماندگی آموزشی با فعالیت های مستمر و کاربردی قابل رفع است.
حجت الاسلام ملکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت‌الاسلام مجتبی ملکی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش، ظهر امروز در نشست دومین همایش سالانه کمیته‌های همکاری آموزش و پرورش و حوزه ‌های علمیه خوزستان، با بیان این که خداوند متعال به مؤمنی که از علم الهی برخودار است پاداش بیشتری خواهد داد، اظهار داشت: علم از مهم ترین سرفصل های تمایز انسان ها است.

وی با تأکید بر این که زمینه های آموزش دینی و اسلامی باید از همان دوران کودکی که به معنایی حقیقی دوران دبستان است آغاز کرد، خاطرنشان کرد: امیرالمومنان علی بن ابی طالب(ع) بر این باور بود که دوران کودکی بزرگترین فرصت برای یادگیری علوم مختلف است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش به حدیثی از امام علی(ع) مبنی بر «کسی که در دوران کودکی تعلیم و درس را نبیند در دوران بزرگسالی کندتر آموزش ها را فرا می گیرد» تصریح کرد: کودکی همانند ظرفی خالی است که می توان در آن هر چیزی را نهاد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش در ادامه تأکید کرد: امام خمینی(ره) معتقد بود که دانشگاه زمانی اصلاح می شود که کار و فعالیت های بنیادین از دوران ابتدایی تحصیل انجام شود.

جنگ تمام عیار فرهنگی دشمن علیه نظام آموزشی کشور

حجت الاسلام ملکی با اشاره به این که آموزش و پرورش نقطه و مهم ترین هدف دشمن غربی است گفت: در برهه کنونی دشمنان با در اختیار داشتن امکانات مختلف به جنگ ایران اسلامی آمده اند.

وی همچنین با بیان این که به یقین آموزش و پرورش کارخانه انسان سازی است افزود: باید در اندیشه باشیم که نظام آموزشی ما چگونه بوده، در برهه کنونی چه وضعیتی را دارد و در آینده چه چشم اندازی خواهد داشت.

حجت الاسلام ملکی با اشاره به تاریخ ورود نظام آموزش به ایران، اظهار داشت: در سال 1228 با اندیشه های وزیر ناصر الدین شاه امیر کبیر نظام و سرفصل های آموزشی به کشورمان راه یافت.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که در زمان مشروطه و نظام پهلوی به وضوح دیده می شد که اندیشه های غربی در نظام آموزشی ایران رخنه کرده بودند خاطرنشان ساخت: برای از بین بردن این تفکر و اندیشه ها همت مضاعف را می طلبد.

حجت الاسلام ملکی با تأکید بر این که سند چشم انداز تحول نظام آموزشی راهبردی اسلامی در درون خویش دارد، اظهار داشت: تحقق ایده های اسلامی لازمه ایجاد ارتباط با نهاد های فرهنگی به ویژه حوزه علمیه است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش به نقش صبر پیشه کردن در فعالیت های مختلف اجتماعی اشاره کرد و افزود: صبر نقش ویژه ای در تحقق حق و حقیقت دارد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: زیر بنای سرفصل های نظام آموزشی کشور قرآن کریم، سنت و عترت نبوی است.

به زبان ساده به دانش آموزان آموزش دهیم

وی با اشاره به این که استفاده از زبان ساده برای تببین معارف اسلامی سبب درک درست آن از سوی دانش آموزان می شود، گفت: باید از ایده هایی بهره گرفت که درست، ساده و صحیح معارف را به نسل جوان انتقال داد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش به نقش حوزه علمیه در نظام آموزشی اشاره کرد و بیان داشت: باید از ظرفیت حوزه های علمیه نهایت استفاده را کرد؛ چرا که حوزه علمیه مبدأ گسترش مبانی اسلامی است.

حجت الاسلام ملکی با بیان این که آموزش و پرورش ما یک عقب ماندگی بیش از صد ساله دارد افزود: ترمیم، رفع و بازسازی این عقب ماندگی مستلزم کار و فعالیت های زیر بنایی است.

وی با تأکید بر این که حضور روحانیت در جامعه از شبهات دشمن می کاهد تأکید کرد: نقش روحانیت آن قدر مؤثر است که توان آن را دارد جوانان امروزی را مانند نسل جوان دوران دفاع مقدس کند./9458/پ202/ب

ارسال نظرات