۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۶۳۳۱۰
کارشناس حوزوی:

اخلاص، یقین و دلدادگی به خدا اصل دین است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رادیویی مسائل خانواده گفت: در روایت آمده است که سه چیز اصل دین است، اخلاص، یقین و دل دادگی به خدا و این در حالی است که اخلاص، خودش بخشی از نیت است.
خانم فريبا علاسوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فریبا علاسوند، کارشناس مسائل خانواده، در برنامه صدف که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث باور به نظام حق و باطل پرداخت و گفت: سبک زندگی دینی اسلامی و نظام حق و باطل دو لایه دارد، یک لایه آن وجود شناسی و فلسفی است و لایه دیگر بحث ارزشی آن است.

وی ادامه داد: در بحث فلسفی وقتی می‌گوییم حق و باطل، گاهی وقتها منظورمان وجود و عدم وجود چیزی است، امّا از نظر حکمت قرآنی این معنا توسعه پیدا کرده و به چیزی باطل گفته می‌شود که از نظر فلسفی وجود دارد، برای مثال؛ ثروت کلانی که از راه حرام بدست آمده باشد.

علاسوند ابراز داشت: مثال‌هایی که در سوره نور آمده است، در یک جا باطل را به موجی تعبیر می‌کند که بالای آن، موجی دیگر و بالای آن، ابری بزرگ از ظلمت قرار دارد، در جای دیگر، باطل را کوهی از کف می‌داند و گاهی هم به سراب تعبیر کرده و می‌گوید کسی آن را می‌بیند که تشنه باشد و کسی به یک فهم خوب از حق و باطل دست می‌یابد که سهم قرآنی را در مورد تئوری پایدار و ناپایدار جهان باور کرده باشد.

این کارشناس مسائل اخلاقی اظهار داشت: قرآن می‌خواهد دائماً نگاه ما را نسبت به بود و نبود از نظر فلسفی تغییر دهد، در روایت آمده انسان روزی مقدّری دارد، حال اگر از راه نامشروع زیادتر از آن را بدست بیاورد، آن مقدار زیادی را از دست می دهد و اگر کمتر از آن را بدست بیاورد از راه دیگری جبران می‌شود، اما در بخش ارزشی، قرآن وقتی می‌گوید حق؛ یعنی ارزش و وقتی می‌گوید باطل؛ یعنی ضد‌ارزش.

وی افزود: حسن فاعلی است که کار را با ارزش می‌کند، یعنی همان نیت خیر و یکی از عناصر مهم در سبک سازی زندگی دینی، اصلاح نیت‌ها است و هم‌چنین نیت خیر یکی از عناصر مهم تربیت دینی است، در روایت آمده است که سه چیز اصل دین هستند، اخلاص، یقین و دل دادگی به خدا و این در حالی است که اخلاص، خودش بخشی از نیت است.

این کارشناس رادیویی بیان داشت: اگر خانواده‌ای فرزند خود را طوری تربیت کند که در زندگی‌اش اخلاص در نیت مهم باشد، زندگی‌ها خیلی تغییر می‌کند و در این صورت است که آن فرزند می‌تواند یک عمل کامل دینی را انجام دهد، گاهی وقت‌ها ظاهر عمل خوب است ولی عملش قبول نیست، مسئله این است که؛ آن چیزی که عمل من را پایدار می‌کند و وجود به آن می‌دهد نیت و حسن فاعلی من است. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات