۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۱۶۳۴۷۶
مبلغ و پژوهشگر حوزوی:

تأکید بر معنویت عمیق و انقلابی شیعه در تبلیغ بین‌المللی راهگشا است

خبرگزاری رسا ـ مبلغ و پژوهشگر حوزوی گفت: امروز نقطه ثقل ما دعوت به یک معنویت عمیق عرفانی و انقلابی است و اگر کسی با این زاویه دید به تبلیغ اسلام بپردازد، هیچ‌گاه کم نمی‌آورد، در همه جای قرآن کشش ارتباط با خداوند هست و مبلغان نیز در تبلیغ خود این امر را تذکر دهیم.
نشست علمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، مبلغ و پژوهشگر حوزوی، عصر پنج‌شنبه در نشست علمی ظرفیت‌های عرفان اسلامی برای تبلیغ بین‌الملل که در دفتر امت واحده برگزار شد، گفت: تبلیغ سه رکن اصلی مبلغ، پیام و مخاطب را دارد، البته برخی در این زمینه رسانه‌ها را وارد می‌کنند و می‌گویند که رسانه‌ها در این حوزه تعیین‌کننده هستند.

وی افزود: پیام در تبلیغ عنصر محوری است، طلاب به عنوان مبلغ وقتی با مخاطبی مواجه می‌شوند، اولین سؤال این است که برای مخاطبان چه پیامی و چه محتوایی را القا کنند.

جریان‌سازی در تبلیغ دیده نمی‌شود

مبلغ و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که سخنان خوب و درست کم نیست اما باید از میان آن‌ها دست به انتخاب زد، گفت: باید توجه کرد که مبلغ بر روی مخاطب چه تأثیری می‌گذارد، گاه دیده می‌شود که پیام‌های درست بر روی مخاطبان تأثیرات متفاوتی می‌گذارد.

وی اظهار کرد: گاه در رسانه ملی یا از روحانیان دیده می‌شود که پیام‌های ضد و نقیض با یکدیگر و غیرنظام‌مند به مخاطبان منتقل می‌کنند، مخاطبان پای هر دو صحبت می‌نشیند، در واقع می‌توان گفت این پیام‌هایی که منتقل می‌شود، جریان‌ساز نیست.

حجت‌الاسلام موسوی بیان کرد: ارتباط قلبی با اهل‌بیت(ع)، پاسخ به شبهات مدرن، کینه خلفای جور، حل معضلات دنیای مدرن، مهندسی فرهنگی جامعه و مانند آن مباحث پراکنده‌ای است که مطرح می‌شود و مخاطب ما سمت و سوی روشنی پیدا نمی‌کند.

وی ابراز کرد: این پراکنده بودن پیام، سبب می‌شود که مخاطب نقطه ثقل پیدا نکند، باید گفت پیام نیاز به نقطه ثقل دارد، همچنین پس از ثقل‌مند کردن پیام نیاز به این است که پیام را قوی بکنیم.

مبلغ و پژوهشگر حوزوی گفت: امام(ره) در دوران انقلاب اسلامی نقطه پیام خود را بیرون رفتن شاه دانست، مسأله بهاییت و مشکلات با جریان روشنفکری را مسأله خود ندانست، بعد از بیرون رفتن شاه بساط سایر مشکلات نیز جمع شد.

شیعه به دنبال یک معنویت صحیح منجر به انقلابی‌گری است

وی با اشاره به این‌که در دوران ابتدای انقلاب، افراد چپ مانند چگوارا و فیدل کاسترو در مبارزه با ابرقدرت‌ها و جنبش‌های آزادی‌بخش جلوتر بودند، ابراز کرد: مبارزه با امپریالیسم و سرمایه‌داری نیز از سوی جریان کمونیسم مطرح می‌شد و نمی‌توان گفت مبارزه با ابرقدرت‌ها نقطه ثقل ما محسوب می‌شد.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: امروز در دنیای اسلام جهاد اسلامی، سلفی‌های مصر و مانند آن مبارزه با استکبار را بر اساس مبانی اسلام مطرح می‌کنند، امروز در غرب اسلام‌هراسی بر اساس انقلابی‌گری اسلامی شکل گرفته است.

وی بیان کرد: باید توجه داشت منظور شیعه مبارزه بر اساس یک معنویت است، امروز در دنیای غرب عصر مرگ آرمان است و فردگرایی بر غرب حاکم شده است، یعنی غرب می‌گوید تنها فرد مانده است و برای وی خانواده‌ای نمانده است.

مبلغ و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که امروزه انسان ‌محوری حتی در میان امت‌های اسلامی نیز رایج شده است، ابراز کرد: این فردگرایی و انسان‌محوری حس خفته فطری انسان را بیدار کرده است، اکنون مکتب‌های مختلف در غرب و شرق فروریخته است و اکنون اسلام در موضع برتر است، زیرا مکتب‌های مختلف نداری‌های خود را می‌بینند.

وی گفت: پیام اصلی امام قیام لله بود و اگر این «لله» را از این مبارزه حذف کنیم، این مبارزه تبدیل به مبارزه با کفر و شرک می‌شود، آن چیزی که قوت ما است این است که خداوند هست، توحید وجود دارد و ما بر اساس توحید حرکت می‌کنیم.

قدرت امام خمینی به دلیل تکیه کردن به خداوند بود

حجت‌الاسلام موسوی بیان کرد: حس عواطف معنوی در شیعه موج می‌زند و اگر فردی در فضای تشیع نفس بکشد، این کشش و جذبه و معنویت را حس می‌کند، کسی که در جهان عرب و دنیای غرب زندگی می‌کند این معنویت را درنمی‌یابد.

وی با بیان این‌که عشق الهی قدرت ویران‌کننده‌ای دارد، اظهار کرد: خداوند قدرتی است که هیچ قدرتی در برابر او قرار نمی‌گیرد، «لله المکر جمیعا» همه مکرهای دیگران در پازل مکر الهی است، ربوبیت خداوند دارد مکر دیگران را صحنه‌گردانی می‌کند.

مبلغ و پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: امام خمینی(ره)، حزب‌الله و رزمندگان جبهه به این قدرت الهی، تکیه کرده‌اند و از این رو هیچ‌گاه احساس شکست خوردن نکرده‌اند، معنویت عمیق نقطه ثقل دعوت تشیع است و نباید این موضوع را از یاد ببریم.

وی گفت: این معنویت همراه با انقلابی‌گری را هیچ مکتبی ندارد، در مسیحیت دعوت به اخلاق خاص مانند کمک به همنوع و مهربان بودن وجود دارد، آن‌چه که از مسیحیت امروز وجود دارد ادعایی بیش نیست.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به این‌که امروز دنیای غرب کاملا آماده پذیرش و شنیدن حرف مکتب تشیع است، افزود: اکنون احساس نیاز به معنویت در غرب دیده می‌شود و این امر بسیار مهم است، زیرا گاه نیاز وجود دارد اما احساس نیاز به آن دیده نمی‌شود.

وهابیت توفیق چندانی در فراگیری در جهان اسلام ندارد

وی گفت: در پاسخ به نیاز معنویت‌خواهی در غرب، پاسخ‌های کاذب داده می‌شود، اما باید دانست که این پاسخ دادن نیاز مردم را برطرف نمی‌کند، همچنین امروز این احساس نیاز معنوی در جهان اسلام نیز شعله‌ور شده است.

مبلغ و پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: امروز وهابیت نتوانسته است، جهان اسلام را بگیرد، زیرا به این احساس نیاز معنوی پاسخ صحیح داده نشده است، در میان اهل‌سنت به شدت گرایش‌های معنوی بالا است.

وی گفت: امروز ما با اهل‌سنت و مسیحیت دعوا نداریم، ما به آنان می‌گوییم یک مسیحی و اهل‌سنت خوب باش،‌ کسی که اهل‌سنت خوب و مسیحی خوب است ارتباط قلبی با خداوند دارد.

حجت‌‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: امروز نقطه ثقل ما دعوت به یک معنویت عمیق عرفانی و انقلابی است و اگر کسی با این زاویه دید به تبلیغ اسلام بپردازد، هیچ‌گاه کم نمی‌آورد، در همه جای قرآن کشش ارتباط با خداوند هست و ما نیز در تبلیغ خود این امر را تذکر دهیم.

وی بیان کرد: امام(ره) این عرفان را به جهان منتقل کرد، اما برخی‌ها تمام پیام امام را متوجه نشدند، باید توجه کرد فرد تنها به خاطر خدا در برابر همه ناملایمات و سختی‌ها می‌ایستد./914/پ201/ن

ارسال نظرات