ادراک زیبایی در حکمت متعالیه مطابق با تعالیم توحیدی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام مهدی پرویزی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی، پنجشنبه صبح در همایش ملی قرآن کریم و هنر که در سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: چگونگی تحقق ادراک زیبایی، یکی از مسائل زیباییشناسی است که پاسخ به این سؤال تبیین صحیحی از فرآیند درک اثر هنری ارائه میدهد.
وی با اشاره به اینکه راه تبیین تحقق ادراک زیبایی استفاده از مبانی و روش فلسفی است، اظهار کرد: هر یک از مکاتب فلسفی با توجه به مقصود و مسائل مهمش پایههای خود را بر اصولی خاص استوار میکند.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: حل و فصل پرسشهای هستیشناسانه و معرفتشناسانه با توجه به پایههای فلسفی راههای مختلفی را در پیش میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: در جهان اسلام نیز تلاش برای پاسخ به بنیادینترین پرسشها، تحت تأثیر تعالیم اسلام، منجر به پیدایش مکتبی فلسفی با عنوان حکمت متعالیه است.
حجتالاسلام پرویزی با اشاره به اینکه در مکتب حکمت متعالیه تحقق ادراک زیبایی در سایه پرتو مکتب حق وجود دارد، خاطرنشان کرد: صدرالمتألهین علم را حقیقت وجودی میداند که برای موجود مستقلالوجود حاصل میشود.
وی خاطرنشان کرد: از نظر حکمت متعالیه شناخت و معرفت در جهان جاری است، در این اندیشه هر یک از موجودات هر لحظه وابسته به ذات الهی است، شهید مطهری معتقد است اگر مخلوقات آن چنان که هستند درک شوند خدا در آنان دیده میشود.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه دلیل مشاهده خداوند در مخلوقات عینالربطی بودن هر حقیقتی به ذات ربوبی و نقش آن در تحقق ادارک است، بیان کرد: از این رو شناخت ظهورات مخلوقات کمک به شناخت ذات الهی میکند.
وی ابراز کرد: زیبایی، حقیقتی درکی یا دینی دارد، زیبایی مستقل از مدرک است و امری حقیقی است از این رو آنچه که زیبایی است چیزی جز خودنمایی ملائم با طبع آثار طبیعی نیست.
حجت الاسلام پرویزی با اشاره وحدت وجود در حکمت متعالیه خاطرنشان کرد: حکمت متعالیه واقعیت را منحصر در وجود میداند و از آن اصالت وجود را استخراج میکند، مطابق این اصل زیبایی هم چیزی است که به واسطه تعلق به وجود حظ و بهره از واقعیت عینی بهره میبرد.
وی گفت: هویت زیبایی مانند هر پدیده دیگری وابسته به خدای متعال است، ادراک زیبایی به واسطه افاضه وجود بر آن ممکن خواهد بود و هویت غیراستقلالی زیبایی ادراک آن را بدون درک علت هستی بخش آن را ممکن نمیسازد.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی حقانیت ذات الهی و خلق او را دلیل هر یک از ذرات عالم دانست و گفت: علم و قدرت الهی بدون ظهور یا به تعبیر دیگر خلقت قابل مشاهده نیست، خلقت چیزی جز ظهور خدای متعال نخواهد بود.
وی گفت: خدای متعال قاهر است و همه چیز در برابر او ذلیل هستند، همه موجودات در وجه خداوند فانی هستند، عالم و مافیها ظهور علم و قدرت الهیاند و نگریستن و درک آن جز مواجهه با ظهور و وجه الهی نیست.
حجتالاسلام پرویزی بیان کرد: تییین درک زیبایی طبق مبانی حکمت متعالیه مطابق تعالیم وحیانی اسلام در خصوص توحید و مظهریت خلایق نسبت به ذات الهی است./914/پ202/ی