۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۶۷۵۵۳

توسل به امام جواد در رفع حوائج دنیایی مؤثر است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: بزرگان دین نقل کرده‌اند که توسل به هر یک از ائمه یک ویژگی دارد، توسل به امام جواد(ع) نیز در رفع حوائج دنیایی انسان، بسیار مجرب است.
ولادت امام جواد

حجت‌الاسلام محمد رضا زنگنه، استاد اخلاق حوزه علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری‏رسا، به معرفی دوران زندگی امام جواد(ع) پرداخت و گفت: بنی عباس برای تضعیف شیعه و تخریب اعتقادات مردم مجالس علمی ترتیب می‏دادند، اما تمامی علما به این نکته اذعان کردند که ایشان در تمام علوم سرآمد است‏.

 

وی ادامه داد: امام جواد(ع) یک دوره جدید اعتقادی را شروع کرد، شیعه در زمان امام رضا(ع) سازمان‏دهی جدیدی پیدا کرد و در حقیقت یک بنیان کمال یافته دینی شکل گرفت و امام جواد(ع) کسی بود که می‏بایست این حرکت را تقویت می‏کرد.

 

استاداخلاق حوزه علمیه در ادامه افزود: امام جواد(ع) در یک دوره بسیار سخت متحمل سختی‏های بسیاری برای شروع امامت شد، چون در زمان امام رضا(ع) شیعه به فرقه‏های مختلف تقسیم شده بود و آخرین اتفاق، ایجاد فرقه واقفیه بود.

 

وی در بیان فضائل امام جواد(ع) افزود: بحث دیگر در مورد امام جواد(ع) توسل به این حضرت است، از بزرگان نقل شده که توسل به هر یک از ائمه یک ویژگی دارد، توسل به امام جواد(ع) در رفع حوائج دنیایی انسان، بسیار مجرب است.

 

حجت‌الاسلام زنگنه در مورد امامت امام جواد(ع) گفت: ایشان نسبت به دیگر ائمه عمر کوتاهی داشت که این عمر کوتاه مقارن بود با شدت نفاق بنی عباس، یعنی حکومتی که ادعای حمایت از خاندان رضوی می‏کرد و در فکر انحطاط شیعه بود و از طرفی شیعه هم بعد از امام رضا(ع) دچار تزلزل شدید شد و تولد فرقه واقفیه برای شیعه معضلی جدی بود.

 

وی در ادامه ابراز داشت: امامت امام جواد(ع) در نوجوانی بسیاری از اسرار امامت را هویدا کرد، یکی از عقائد شیعه این است که امام از طرف خداوند منصوب می شود و ویژگی‏های شخصیتی که برای ما اهمیت دارد در این انتخاب دخلی ندارد، به امامت رسیدن امام جواد(ع) این موضوع را به اثبات رساند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: خاندان بنی عباس برای تضعیف شیعه و تخریب اعتقادات مردم مجالس علمی ترتیب می‏دادند، اما تمامی علما به این نکته اذعان کردند که ایشان در تمام علوم سرآمد است‏، با این که ایشان کودک بود.

 

وی تصریح کرد: امام جواد(ع) در یکی از سخت‏ترین دوران به امامت رسید چون خاندان بنی‏عباس خود را حامی امامت شیعه معرفی می کرد، در آن دوره مرزبندی و هدایت شیعه بسیار حساس است و در دوره حضرت امام رضا(ع) فشار‏های سیاسی و اعتقادی به این حد نبود.

 

حجت‌الاسلام زنگنه عنوان داشت: البته ایشان در فرصت کوتاه امامت خود توانست به وسیله معجزات از جمله معجزات علمی زمینه ساز شود تا امام هادی(ع) بتواند تبیین محکمی از امامت را انجام بدهد و جامعه آسیب دیده از لحاظ اعتقادات را به سامان برساند.

 

وی از نکات تاریخی در زمان امام جواد(ع) استفاده کرد و گفت: در تاریخ نقل شده، عده‏ای خدمت خدمت علی ابن جعفر که در قم مدفون است آمدند و گفتند تو پسر امام صادق(ع) هستی چرا با وجود علم و تقوا ادعای امامت نمی‏کنی، علی ابن جعفر گفت: خداوند متعال این طفل را لایق امامت می‏داند و این محاسن سفید را لایق نمی‏داند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان اضافه کرد: مهمترین مطلبی که درباره امام جواد(ع) اهمیت دارد این است که امام را خدا معین می‏کند که مصداق بارز آن هم امام جواد(ع) است که ایشان این علوم را در سن کم نزد هیچ کسی فرا نگرفته است و همه این علوم افاضات خداوند متعال است./979/ت302/ن

ارسال نظرات