۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۱۶۸۴۶۸
با میزبانی وزارت کشور برگزار شد؛

اولین نشست هم اندیشی وکارگاه آموزشی انجمن های دوستی در سال جاری

خبرگزاری رسا ـ اولین نشست هم اندیشی و کارگاه آموزشی انجمن های دوستی در سال 92 با حضور علیرضا افشار قائم مقام وزیر کشور و رئیس مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور، قشقاوی معاون وزیر امورخارجه، امینی مشاور وزیر و معاون امور سازمان‌های مردم نهاد مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور و چهل نفر از مدیران انجمن‌های دوستی در محل وزارت کشور برگزار شد.
وزارت کشور

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، اولین نشست هم اندیشی و کارگاه آموزشی انجمن‌های دوستی در سال 92 با حضور علیرضا افشار، قائم مقام وزیر کشور و رییس مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور، قشقاوی معاون وزیر امورخارجه، امینی مشاور وزیر و معاون امور سازمان‌های مردم نهاد مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور و چهل نفر از مدیران انجمن‌های دوستی در محل وزارت کشور برگزار شد.
افشار در این نشست با تأکید بر تعامل انجمن‌های دوستی با رسانه‌های کشورها اظهار داشت: ارتباط و تعامل انجمن‌های دوستی با مؤسسات تحقیقاتی و علمی و اندیشمندان کشور هدف، بستر مناسبی برای توسعه فعالیت و اثرگذاری آنان فراهم می‌نماید.
رییس مرکز امور اجتماعی و فرهنگی، حضور انجمن‌های دوستی در مجامع بین المللی و استفاده از فرصت‌های موجود در این عرصه را از دیگر راهکارهای موثر دانست و خواستار تهیه فهرست مجامع بین المللی توسط وزارت امور خارجه و زمینه سازی برای حضور انجمن‌های دوستی در فرصت‌های مورد نظر شد.
افشار گفت: بحث ارتباطات خارجی مؤسسات مردم نهاد و انجمن‌های دوستی همواره در معرض رصد، نقد و حساسیت‌های بالای مسؤولین بوده و خود انجمن‌های دوستی مایل هستند از سیاست‌های نظام وماهیت مراجعی که با آنها ارتباط برقرار می‌نمایند مطلع شوند به همین منظور در جهت جلب همکاری دستگاه‌های مسؤول و بعد از سفر یا ارتباط خارجی آن را به اطلاع سازمان‌های مسؤول برسانند.
قائم مقام وزیر کشور درخصوص نحوه فعالیت و هزینه‌های انجمن‌های دوستی گفت: با توجه به اینکه سمن‌ها غیر انتفاعی هستند نمی‌توانند فعالیت اقتصادی داشته باشند و در آمدهای احتمالی از موضوع کارشان نمی‌تواند در اختیار مؤسسین و هیأت مدیره قرار گیرد، لذا موضوع یارانه سمن‌ها در ردیف بودجه‌های سالانه به تصویب مجلس می‌رسید، لکن از سال 89 که اعتبار کمک به مؤسسات غیر دولتی در معاونت برنامه ریزی راهبردی متمرکز شد وجهی در اختیار سمن‌ها قرار نگرفت و به همین دلیل توصیه می‌شود مؤسسات مردم نهاد طی قرارداد با مؤسسات دولتی طرح‌های موضوع اساسنامه خود را انجام دهند.
افشار اظهار امیدواری کرد که اگر انجمن‌ها بتوانند در حوزه آسیب شناسی و فرصت شناسی روابط با کشورهای هدف فعالیت ونتایج بررسی‌های خود را ارائه نمایند مورد حمایت وزارت امور خارجه گیرند.
وی گفت: برگزاری نشست تخصصی در ارتباط با کشور هدف فرصتی جهت شناسایی افراد صاحب نظر و طرح دیدگاه‌ها است، پیشنهاد ما این است که انجمن‌های دوستی در قالب طرح‌های مطالعاتی و همکاری با دستگاه‌های دولتی این نشست‌‍ها را برگزار نمایند.
علیرضا افشار با اشاره به ضرورت صدور بیانیه و اظهار نظر از سوی انجمن‌های دوستی درخصوص موضوعات مرتبط، مناسبت‌ها و وقایع گفت: اعلام موضع انجمن‌های دوستی در موضوعات مربوطه در فضای مجازی و رسانه‌ها می‌تواند فرصتی برای حضور در عرصه‌های مورد نظر تلقی گردد.
قائم مقام وزیرکشور در ادامه بر راه اندازی سایت،‌ ورود اطلاعات، بانک اطلاعات از اسناد و مدارک مربوطه و نشر کتاب در حوزه کشور هدف و تقویت و توسعه انجمن‌های دوستی تأکید کرد و خواستار همکاری سازمان‌ها برای راه اندازی انجمن‌های دوستی برای کشورهایی که فاقد انجمن هستند شد.

در اولین نشست هم اندیشی وکارگاه آموزشی انجمن‌های دوستی در سال جاری قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه نیز به تبیین اهمیت دیپلماسی عمومی در نهادهای رسمی و غیر دولتی و ارجحیت دیپلماسی عمومی بر دیپلماسی رسمی در عصر حاضر پرداخت و تصریح کرد: آشنایی افکار عمومی با ادبیات صحیح و رعایت ادبیات عرصه بین المل در جهت پیشبرد دیپلماسی عمومی حائز اهمیت است.
وی همچنین خواستار بهره برداری مطلوب از ظرفیت انجمن‌های دوستی توسط دستگاه‌ها شد و گفت: ضروری است تعامل دستگاه‌های اجرایی با انجمن‌های دوستی در ارتباطات بین المللی گسترش یابد.

در ادامه این نشست امینی، مشاور وزیر و معاون امور سازمان‌های مردم نهاد با اشاره به پیش بینی برگزاری جلسات تخصصی انجمن‌
های دوستی در سال جاری گفت: طی سال گذشته جلساتی در قالب اتاق فکر برای انجمن‌های دوستی برگزار شده که در سال جاری این نشست‌ها تداوم خواهد داشت.
وی با بیان این‌که اعتبارات یارانه انجمن‌های دوستی در جلسه کمیته تخصصی در دستور قرار گرفته است گفت: یکی از آفت‌های انجمن‌های دولتی خروج موضوعی آنان از اساسنامه است که خوشبختانه در انجمن های دوستی کمتر است.

گفتنی است در پایان این نشست مدیران انجمن‌های دوستی به تبیین نقطه نظرات و پیشنهادات در قالب برنامه‌های سال جاری پرداختند./966/د103/ص

ارسال نظرات