۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۶۸۸۵۸
حماسه اقتصادی چگونه تحقق می‌یابد؟

تکیه بر ارزش‌ها، شرط تحقق حماسه اقتصادی / روح اسلام باید بر اقتصاد حاکم شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، شرط تحقق حماسه اقتصادی را، اسلامی بودن آن برشمرد و گفت: اگر می‌خواهیم در اقتصاد دارای دستاوردی باشیم، باید بر ارزش‌های انقلاب تأکید کنیم، روح اسلام باید بر اقتصاد حاکم شود، پیشرفت اقتصادی به هر قیمتی مطلوب نیست.
حماسه سياسي ، حماسه اقتصادي

حجت‌الاسلام عطاء‌الله رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش‌ که« چه کنیم که حماسه اقتصادی محقق شود؟» با توصیف شرایط ویژه اقتصادی کشور گفت: حماسه اقتصادی که از سوی رهبری مطرح شد، از منظر‌های مختلف قابل بررسی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مربوط به شرایط بین‌المللی ایران و تنش‌های نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: نظام سلطه در طول این چند سال در عرصه‌های مختلفی همچون دفاع مقدس و فرهنگ از نظام مقدس ما ضربات زیادی خورد و به فکر انتقام اقتصادی برآمد و به همین دلیل موضوع حماسه اقتصادی از سوی رهبری انقلاب مطرح شد.

استحاله فرهنگی همراه با استحاله اقتصادی

این استاد حوزه و دانشگاه، حمایت همه‌جانبه استکبار از رژیم گذشته را یادآور شد و ابراز داشت: جهان غرب خیلی کوشش کرد که به هر شکلی دولت شاهنشاهی باقی بماند، اما موفق نشد و در طول دفاع مقدس نیز ناکام ماند.

وی تصریح کرد: دشمنان ایران اسلامی تلاش‌های زیادی انجام دادند تا در این دوران انقلاب، استحاله فرهنگی را به وجود آورند، اما حتی در دوران اصلاحات، مردود شدند و به همین دلیل تصمیم گرفت که از راه اقتصادی و تحریم وارد شود.

تشدید تحریم‌های نظام سلطه

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه، تشدید تحریم‌ها علیه ایران را یک امر مهم دانست و ابراز داشت: دشمن در سال گذشته از تحریم نفت شروع کرد و محدودیت بانکی در جهان برای کشور ایجاد کرد تا ایران را از نظر اقتصادی منزوی کند.

وی افزود: حتی کار تحریم را به جایی رساندند که کالاهای ضروری مانند برخی از داروها را تحریم کردند و کشور در تنگنا قرار گرفت و هم‌زمان با شبیخون فرهنگی، شبیخون اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

حماسه یعنی دفاع در میدان جنگ

حجت‌الاسلام رفیعی، با تشبیه شرایط کشور به دوران دفاع مقدس گفت: باید فکر کنیم که در این میدان تحریم و دشمنی‌ها باید چه تدبیری انجام دهیم، منظور از حماسه اقتصادی در این شرایط دشوار کشور، چیزی شبیه جنگ رو در رو با دشمن است.

وی تأکید کرد: حماسه نیاز به جوش و خروش دارد، باید یک گام بلند در حل مسائل اقتصادی کشور برداشت و با تکیه بر نیروهای خلاق و با اخلاص داخلی، اقتصاد جامعه را یک تغییر اساسی بدهیم.

کم مصرف کردن در جامعه

این کارشناس حوزوی، کم‌مصرف کردن را از راهکارهای تحقق حماسه اقتصادی برشمرد و اظهار داشت: باید بدانیم که مصرف زیاد آفت‌های زیادی برای جامعه دارد، افزون‌بر این‌که نباید کالاهای خارجی مصرف کنیم، می‌بایست مصرف داخلی را تعدیل کنیم.

وی تصریح کرد: در عرصه تولیدی و مولد بودن، باید مانند دوران دفاع مقدس عمل کرد و کار و صنعت باکیفیت و عالی را تحویل جامعه و جهان دهیم.

نقش خطیر خانواده در حماسه اقتصادی

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه، نقش خانواده را در حماسه اقتصادی مهم ارزیابی کرد و گفت: نقطه شروع در حل مسائل اقتصادی کشور، خانواده است، اگر بخواهیم مصرف را بهینه و مدیریت کنیم، باید از خانواده شروع کرد.

وی افزود:باید در جلسات خانوادگی، کارهای تولیدی و اقتصادی به عنوان محور قرار گیرد، خانواده می‌تواند با مصرف صحیح و هم‌چنین تربیت نسل کم‌مصرف و پربازده موجبات تحقق حماسه اقتصادی را به وجود آورد.

خودکفایی اقتصادی

حجت‌الاسلام رفیعی، اقتدار بین‌المللی را شاخصی مهم در حماسه اقتصادی دانست و ابراز داشت: کشور مصر به دلیل این‌که وابسته به عربستان و کشورهای غربی است، عملاً راه پیشرفت و خودکفایی ندارد، اما ایران تا اندازه زیادی در مسائل اقتصادی دارای اقتدار است و این نکته برجسته‌ای در اقتصاد اسلامی ما است.

وی تأکید کرد: با خودکفایی اقتصادی و عدم وابستگی به جهان، زندگی مرفه و خوبی برای همه مردم فراهم می‌شود، اگر روی پای خودمان بایستیم، جهان به ما نیز پیدا می‌کند و این همان حماسه اقتصادی است.

تکیه بر ارزش‌ها

این استاد حوزه و دانشگاه، شرط تحقق حماسه اقتصادی را، اسلامی و انقلابی بودن آن برشمرد و گفت: اگر می‌خواهیم در اقتصاد دارای دستاوردی باشیم، باید بر ارزش‌های انقلاب تأکید کنیم، روح اسلام باید بر اقتصاد حاکم شود، پیشرفت اقتصادی به هر قیمتی مطلوب نیست، بر اساس اسلام باید رشد و ترقی کرد.

وی در پایان ابراز داشت: اگر انقلاب تا کنون موفق بوده است، به خاطر اسلامی و انقلابی بودن آن است، اگر روح ارزش‌ها از اقتصاد جدا شود و بر اقتصاد غربی مانند دوران اصلاحات، تکیه شود، هم در صحنه فرهنگ و هم در صحنه اقتصاد شکست می‌خوریم./978/ت302/ن

ارسال نظرات