۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۶۸۹۳۳
معاون فرهنگی، تربیتی جامعةالمصطفی مشهد:

ما رأیت إِلَّا جمیلا، بیانگر اوج عبودیت حضرت زینب است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی، تربیتی جامعةالمصطفی مشهد گفت: عبارت «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلا» که از حضرت زینب بیان شده است، اوج عبودیت و کمال حضرت زینب(س) را می‌رساند.
حجت‌الاسلام غلامحسين عصارزاده، معاون فرهنگي، تربيتي جامعةالمصطفي(ص) العالمية مشهد
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام غلامحسین عصارزاده، معاون فرهنگی، تربیتی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه مشهد، با اشاره به خطبه‌های حضرت زینب(س) در شام، گفت: هدف از سخنرانی حضرت زینب(س) نشان دادن باطن دین است که با ظاهر این مسأله بسیار متفاوت بود زیرا برای رسیدن به باطن دین باید از ظاهر عبور کرد.
وی با اشاره به این‌که سراسر عمر حضرت زینب(س) اطاعت و عبادت خالصانه حضرت حق بوده است، افزود: نقطه بارز و اساسی زندگی حضرت زینب(س) تسلیم محض در درگاه خداوند است، از همین‌رو با وجود مصائب و مشکلاتی که بر ایشان وارد شد، مانند یک انسان کامل و صبور در برابر اراده خداوند عمل کردند.
 وی با بیان این‌که انسان کامل دارای ویژگی‌های خاصی است، عنوان کرد: اوج انسان کامل بر اساس ایمان، تقوا، رضا و تسلیم در برابر خداوند سنجیده می‌شود از همین‌رو حضرت زینب(س) اوج یک انسان کامل بود زیرا عبادت و بندگی ایشان با رضایت‌مندی و تقوا همراه بود.
حجت‌الاسلام عصارزاده عبارت«مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلا» را که از حضرت زینب(س) بیان شده است را اوج عبودیت و کمال حضرت زینب(س) دانست و افزود: آنچه سبب بینش زیبای حضرت زینب(س) شده است یقین کامل به خداوند و ایستادگی در برابر مشکلات است.
معاون فرهنگی، تربیتی جامعةالمصطفی مشهد با تأکید بر ویژگی‌های عصر حضرت زینب(س) خاطرنشان کرد: بیدار کردن مردم خفته پس از واقعه عاشورا به دلیل ظاهرنمایی برخی از مردم کوفه که با گریه و شیون سعی بر مخفی نگه داشتن باطن عاشورا داشتند، مهم‌ترین ویژگی عصر حضرت زینب(س) محسوب می‌شود، این بزرگوار با کمک امام سجاد(ع) واقعه عاشورا را برای تمامی اعصار آشکار کردند.
حجت‌الاسلام عصارزاده ادامه داد: حضرت زینب(س) اسارت را اسیر خود کرد و نهضت امام حسین(ع) را پس از واقعه عاشورا ادامه داد و با سخنرانی خویش در هنگام ورود به کوفه راه روشن دین را برای جهانیان ترسیم کردند.
 وی با اشاره به قدرت بیان معارف و تبیین حقایق در هنگام اسارت حضرت زینب(س)، ادامه داد: نشان دادن حقیقت کربلا و عمق دین در زمان اسارت کار ساده‌ای نیست، از همین‌رو حضرت زینب(س) پس از ورود به کوفه که با هجوم دشمن و شیون ظاهری برخی از افراد همراه بود، روبرو شدند و برای مقابله با این مسأله ابتدا سکوت و صبر پیشه کرده، سپس به بیان خطبه تأثیر‌گذار خویش پرداختند.
معاون فرهنگی، تربیتی جامعةالمصطفی مشهد تصریح کرد: هر چند نهضت امام حسین(ع) به ظاهر احساسی و شور انگیز است، اما این نهضت از عقل جدا نبوده و نشان‌دهنده همراهی عقل در وادی عشق است، به همین دلیل حضرت زینب(س) که عقیله بنی‌هاشم(ع) است، توانست پرچم دار مکتب اهل بیت(ع) باشد.
حجت‌الاسلام عصارزاده با بیان این‌که عقیله به معنای صاحب عقل است، گفت: علم و عمل نشان‌دهنده عقل است که حضرت زینب(س) هم از جهت درک معارف و هم از نگاه عاقلانه و تدبر، نمونه یک انسان کامل و الگویی مناسب برای زنان جامعه محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به صبر حضرت زینب(س) اظهار کرد: نشان دادن باطن اعمال و ترسیم صراط مستقیم برای مردمی که به انحراف کشیده شده‌اند نیازمند صبر و شکیبایی است که حضرت زینب(س)، بانوی شکیبای تاریخ اسلام با بردباری و سخنرانی به موقع خویش، خط اسلام را برای تمام تاریخ ترسیم کرده‌اند.
معاون فرهنگی، تربیتی جامعةالمصطفی مشهد با اشاره به جمله امام حسین(ع) در خطاب به حضرت زینب(س) که فرمودند: «من را در نماز شبت فراموش نکن»، ابراز کرد: این مسأله اوج عظمت بانوی بزرگوار اسلام، حضرت زینب(س) و ارادت امام حسین(ع) نسبت به ایشان را نشان می‌دهد.
وی بیان کرد: واقعه عاشورا و حقیقت این قیام بزرگ با سخنرانی حضرت زینب(س) که یک انسان کامل و معبود پروردگار است، به دست ما رسیده که باید برای ترویج این راه روشن زندگی و سعادت انسان تلاش شود./907/د102/ی
ارسال نظرات