۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۱۶۹۶۶۸

بی بی سی: قطر و ترکیه، ریشه مشکلات عراق اند

خبرگزاری رسا ـ سعید لافی عامل نزدیک به سازمان اطلاعات قطر با سخنرانی های طائفه گرایانه خود علیه شیعیان و دولت نوری مالکی توانست شبه نظامیان موسوم به ارتش عزت و کرامت در استان الانبار را تاسیس کند.
حمدي ملک تحليلگري مسائل عراق

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی در خبری به علل ناآرامی های اخیر در عراق پرداخت و گفت: از بزرگترین علل قتل صدها نفر در عراق، دخالت های کشورهای همسایه در امور داخلی این کشور است.
این شبکه در ادامه افزود: به عنوان مثال، سعید لافی سخنگوی معترضان در استان الانبار 1 ماه قبل، بعد از آنکه دولت عراق قصد بازداشت کند ناپدید شد. وی جمعه در تجمع حمایت از مخالفان دولت سوریه، در قطر سخنرانی کرد. این پیام واضحی است از دخالت قطر در کشور عراق.
قابل ذکر است سعید لافی عالم سنی و نزدیک به سازمان اطلاعات قطر، موسّس شبه نظامیان موسوم به ارتش عزت و کرامت در استان الانبار است. وی با سخنرانی های طائفه گرایانه خود علیه شیعیان و دولت نوری مالکی نخست وزیر عراق شهرت یافت.
بی بی سی فارسی در ادامه به دخالت های ترکیه در امور داخلی عراق پرداخت و گفت: ترکیه نیز گروه های مخالفی که نه تنها خواهان برکناری دولت نوری مالکی بلکه خواهان از بین بردن کلی سیستم موجود می باشند را بارها با حمایت خود دور یک میز جمع کرده است.
این شبکه افزود: این موضوع نشان دهنده این است که دخالت خارجی بسیار قوی است اگرچه تنها عامل اختلافات در عراق نیست.

ژ
شبکه سلطنتی انگلیس، بی بی سی در ادامه به دیگر عوامل قتل عام مردم عراق پرداخت و گفت: بدون شک در زمان حکومت بعث عراق، صدام حسین توانست با اعمال خشونت و سرکوب مردم، کنترل تمام اعتراض ها را برای سال ها به دست بگیرد اما سیستم کنونی در عراق متفاوت است. همچنین هیچ گروهی نمی تواند در عراق دست بالا را گرفته و بر اوضاع مسلط شور. علاوه بر آن در 10 سال اخیر نهادهای دموکراتیک و فرهنگ دموکراسی در این کشور درست شکل نگرفته است.
این شبکه در انتها افزود: البته اگر ما تجزیه عراق و جنگ داخلی را شاهد نباشیم عراق می تواند از این مشکلات فائق شود./ 1421/9161/خ

ارسال نظرات