۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۱۷۰۲۴۰

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری همایش «مبعث، امام راحل و بیداری اسلامی»، مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در جامعه المصطفی، نشست بازخوانی سیره اخلاقی اجتماعی امام خمینی و برگزاری کرسی نقد و بررسی جایگاه سیاق در آیات ولایت مهم‎ترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، همایش «مبعث، امام راحل و بیداری اسلامی» با حضور علما و اندیشمندان تشیع و تسنن روز پنج‌شنبه 16 خردادماه برگزار می شود.

 

این همایش به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ساعت9 صبح در محل کوی سیدی،  بلوار صبا، صبا 2، اردوگاه مازندران برگزار خواهد شد.

 

طلاب در نهادینه سازی ارزش های انقلاب اسلامی بسیار تأثیرگذارند

 

حجت الاسلام محمدحسین مهدوی مهر، رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد 12 خردادماه در نشستی راهبردی با حضور در جمع پرسنل مدیریت ارتباطات و بین الملل المصطفی مشهد گفت: خوشحالیم که در خدمت طلاب هستیم و اگر بردباری بر روابط ما با طلبه ها حاکم نباشد فعالیت های ما هیچ ارزشی ندارد و  اثرگذاری ما، منفی خواهد بود.

 

وی افزود: اساسا مدل ارتباط شما با طلبه، مدل ارتباط او با شما و دیگران را تعیین می کند اگر ما در تعامل با طلبه ها هر قدر که با محبت صحبت کنیم بازگشت او را خواهیم دید.

 

حجت الاسلام مهدوی مهر اضافه کرد: طلاب ما سربازان امام زمان(عج) هستند.، همه ما تحت نظارت خداوند متعال هستیم و تمامی شئون ما ثبت خواهد شد.

وی ادامه داد: مطمئن باشید در تشکیلات امام زمان(عج) قطعا نظارت وجود دارد. رضایت و عدم رضایت طلاب گزارشی است که به محضر ولی عصر(عج) ارائه می شود، لذا باید مراقب بود چرا که در این نوع گزارشات توجه و اقدام نیز بسیار دقیق وجود دارد.

 

رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد افزود: کسری بودجه به معنای قطع فعالیت نیست، بلکه همت مضاعف می طلبد، با تلاش های مضاعف خلأهای موجود باید پر شوند.

وی تصریح کرد: اخلاق شما در نهادینه سازی ارزش های انقلاب اسلامی از سوی طلاب در جوامع بین المللی بسیار تأثیرگذار است.

 

مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در جامعه المصطفی مشهد برگزار شد

 

مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) صبح امروز 13 خردادماه با سخنرانی حجت الاسلام علی اصغر عطاران طوسی، نماینده جامعه المصطفی(ص) در کشورهای امارات، قطر، یمن و کویت در جامعه المصطفی مشهد برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام عصارزاده معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی مشهد گفت: 24 سال از ارتحال امام خمینی(ره) گذشته است ولی هنوز نام و یاد ایشان بر زبان ها و دل ها جاری است.

 

وی افزود: هرچند نهضت امام خمینی از کشور ایران آغاز شد اما اندیشه، تفکر و سخن امام منحصر به یک کشور نبوده و برای تمام جامعه بشری است.

 

حجت الاسلام عصارزاده با اشاره به اینکه همزمان با رحلت امام(ره) یک هفته عزای عمومی در شهر کابل پایتخت کشور افغانستان اعلام شد، ابراز کرد: اندیشه و تفکر امام(ره) نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز تحول آفرین بود.

وی با تأکید بر حضور طلاب غیرایرانی در جامعه المصطفی(ص) مشهد عنوان کرد: برادران اهل سنت و شیعه غیرایرانی برای آشنایی بیشتر با اهداف امام در این مکان حضور پیدا کرده اند.

 

نشست بازخوانی سیره اخلاقی اجتماعی حضرت امام خمینی(ره)

 

نشست بازخوانی سیره اخلاقی اجتماعی حضرت امام خمینی(ره) 12 خردادماه با حضور حجت الاسلام محمد وحیدی استاد درس اخلاق حوزه علمیه در جامعه المصطفی مشهد برگزار شد.

 

در این نشست حجت الاسلام محمد وحیدی گفت: سخن گفتن از حضرت امام(ره) زندگی اهداف و رهنمودهای ایشان در ابعاد فردی خانوادگی و اجتماعی در واقع سخن از زنده نگه داشتن امام(ره) و اهداف وی در بعد زمان است.

 

وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) در سوره شعرا آیه 84 دعا کرد که بعد از فوتش فراموش نشود، نامش، یادش و هدفش بماند و خدای متعال این دعای حضرت ابراهیم(ع) را مستجاب کرد، لذا از بین 124 هزار پیامبر به غیر از پیامبر خاتم هیچکدام مانند ابراهیم(ع) این قدر جاودان در اذهان و زندگی مردم به خصوص در ایام حج باقی نمانده اند.

 

حجت الاسلام وحیدی اظهار داشت: امروزه همین دعا در زندگی امام خمینی(ره) نیز دیده می شود. همیشه نام امام(ره) زنده است انقلاب اسلامی ایران با نام امام(ره) گره خورده است.

وی ادامه داد: با تمام این تفاسیر امروز وظیفه همه ما طلبه ها زنده نگه داشتن یاد امام (ره) است چرا که ایشان احیاگر اسلام ناب است.

 

وی در رابطه با ابعاد شخصیتی امام(ره) گفت: امام(ره) چیزهایی را در وجودش جمع کرده بود که هر طلبه می تواند با اکتساب آن ها موفق تر عمل کند و آن موارد عباتند از: جامعیت علمی، جمع بین سیاست و عبادت، جمع بین فقاهت و رهبری سیاسی اجتماعی مردم، جمع بین قداست و دخالت در کارهای اجرایی، جمع بین زهادت و ریاست، جمع بین خشونت وعطوفت، جمع بین پست ومقام و ریاست و فراموش نکردن دوستان و اطرافیان، جمع بین اعتماد به نفس و اعتماد به خدا.


کرسی نقد و بررسی جایگاه سیاق در آیات ولایت

 

کرسی نقد و بررسی جایگاه سیاق در آیات ولایت در تفسیر فی ظلال القرآن ششم خرداد ماه سال جاری در مدرسه تخصصی خواهران المصطفی مشهد با حضور حجت الاسلام سید حسین هاشمی رئیس انجمن تفسیرو علوم قرآن معاونت پژوهش المصطفی مشهد به عنوان استاد جلسه و ناقدان خانم حسینی و انصاری از طلاب مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآنی برگزار شد.

 

در ادامه کرسی نقد و نظریه پردازی خانم حسینی از طلاب کارشناسی ارشد بحث را پی گرفت و طرح بحث سیاق در نزد سید قطب پرداخت.

 

وی یادآورشد:درتعارض سیاق با روایات متواتر(ازنظر شیعه)اگر قاعده سیاق با روایات قطعی(متواتر یا محفوف به قرائن) که از معصوم صادر شده باشد، تعارض داشت؛ در این صورت روایات قطعی مقدم شده و سیاق ظنی کنار گذاشته‌می‌شود.

در ادامه جلسه حجت الاسلام هاشمی، استاد جلسه به نقد مباحث مطرح پرداخت و گفت:خانم حسینی فضای بحث را در سه آیه فقط دانسته اند و البته اصل بحث هم همین است.

 

وی اضافه کرد: سید قطب باید با فی ظلال معرفی می شد و مبانی تفسیری فی ظلال و نقاط مشترک این تفسیر و شاخصه های خاص آن باید تبیین می شد.

 

وی یادآور شد:در رابطه با چینش توقیفی آیات باید توضیح بیشتر داده میشد و همچنین تاثیر توقیفی بودن ومبنای سید قطب در تفسیر و بررسی این موضوع که آیا بر مبنای خود پیش رفته یا عدول کرده از جمله مباحث مهمی است که پرداخته نشد.

حجت الاسلام هاشمی در ادامه افزود: ذکر اعتراف مفسر را بیاورید بعد خدشه وارد کنید و همچنین سبب نزول ها باید حتما ذکر می شد ولی همه سب نزول ها ذکر نشد.


اولین دوره تربیت مربی کارگاه عفاف و حجاب برگزار شد

 

اولین دوره تربیت مربی کارگاه عفاف و حجاب باهمکاری اداره پژوهش مدرسه تخصصی خواهران المصطفی مشهد اردیبهشت ماه 92 با حضور استاد امیر عباس زاده پهلوان، (مدرس و محقق حوزه )برگزار شد.

 

عباس زاده ،ضمن در اختیار گذاشتن جزوه و فایل پاورپونت آموزش کارگاه حجاب به بیان نکاتی در رابطه با اجرای کارگاه پرداخت.

 

وی در این کارگاه با اشاره به اهمیت توجه به انتخاب کلمات، حالت بیان و... در ضمن اجرای کارگاه، منابع لازم برای مطالعه قبل از کارگاه را نیز معرفی کرد.

 

وی توجه به سن مخاطب، زمان ، مکان و... را قبل از اجرای کارگاه مهم خواند و تصریح کرد،در حین اجرای کارگاه حجاب، به هیچ عنوان مخالفت ها رد و موافقت ها تأیید نشود.

پهلوان زاده در ادامه با توجه دادن به نکات بیان شده کارگاه حجاب را به صورت عملی اجرا و توضیحات کلیدی در حین اجرا را نیز تفصیلا بیان کرد.

 

وی ضمن استفاده از مثال هایی اهمیت حجاب، پیامدهای حجاب و بی حجابی در جامعه و خانواده، قوانین وضع شده در سطح جهان در رابطه با حجاب را به صورت تفصیلی بیان کرد.

 

ایشان در ادامه با اشاره با آیه قرآن (59 سوره احزاب) اهمیت حجاب از دیدگاه قرآن کریم را تبیین و با پخش کلیپی هدف از خلقت که همانا کمال است را یادآور شد.

 

نشست دشمن شناسی و استکبار ستیزی از منظر امام خمینی(ره) برگزار شد

 

نشست دشمن شناسی و استکبار ستیزی از منظر امام خمینی(ره) عصر دوشنبه 12 خردادماه سال جاری با حضور استاد علیپور کارشناس مسائل جهان اسلام و جمع کثیری از ائمه جماعات مشهد در ساختمان مهدیه المصطفی مشهد برگزار شد.

 

در این نشست استاد علیپور گفت: یکی از کوتاه ترین آیات برای پی بردن به فرجام درگیری جامعه حق و باطل آیه(217سوره بقره) است: «والفتنه اکبر من القتل و لایزالون یقاتلونکم حتی یردوکم عن دینکم ان استطاعوا» اگر جبهه حق عقب نشینی کند باید تا از دست دادن تمام هویت خود عقب بکشد. نمونه عینی این آیه جنگ احزاب است.

 

وی افزود: نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن اصل و اساس حیات فرد با بیگانگان قراردهیم که دشمنان ما و جهان تا کی و تا کجا ما را تحمل می کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند و به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت ها و ارزش های معنوی و الهی ما نمی شناسند.

 

وی اضافه کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست ها و آمریکا و شوروی در تعقیب مان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی ما را لکه دار کنند. یعنی دشمن عقب نشینی نخواهد کرد جبهه حق با محوریت مستضعفین جهان جبهه ی باطل با محوریت استکبار.

 

علیپور اشاره کرد: در فرمایشات مقام معظم رهبری آمده است؛ امروز دنیای اسلام با تهاجم سیاسی و فرهنگی و تبلیغاتی همه جانبه ی دشمنان اسلام مواجه است، این نکته را باید در همه جهان اسلام، همه آحاد مردم، بخصوص نخبگان، روشنفکران، علمای دین، افراد برجسته سیاسی غفلت نکنند.

 

این کارشناس سیاسی در رابطه با این که علت تقابل همه جانبه غرب با انقلاب اسلامی چیست؟ اظهار داشت: تقابل ایدئولوژیکی و عقیدتی دنیا به طرف موعود گرایی در حال حرکت است که خلاصه می شود در این اسلام و حکومت حضرت حجت و در مقابل نظام لیبرال دموکراسی نیز ایدئولوژی خود را دارد.

 

وی افزود: اعتقاد ما این است؛ ما باید زمینه ساز حکومت حضرت حجت باشیم حکومت خود ساخته نمی شود، ولی نظام سلطه حاکمیت لیبرال دموکراسی را به عنوان یک دولت فراگیر و جهانی معرفی می نماید.

 

استاد علیپور عنوان کرد: طرح معروف بوش «یا با ما یا علیه ما» دکترین آمریکا علیه ایران، بر پایه براندازی انقلاب اسلامی ایران است و مبنای آنها تقابل حذفی در مقابل ایران بوده است و مهمتر اینکه عرصه رویارویی آمریکا با انقلاب ایران در گستره جامعه از صور سخت و نرم تشکیل شده است.

 

وی، تجزیه و تکفیر، جنگ روانی، جنگ اقتصادی و مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی را از مهمترین برنامه های دشمن علیه نظام عنوان کرد و گفت: کسینجر، از صاحب نظران ارشد بین المللی، ظهور و پیدایش انقلاب اسلامی ایران را اصلی ترین دلیل بر شکست تئوری پایان تاریخ می دانند و به اعتقاد غربی ها لیبرال دموکراسی به عنوان یک دولت فراگیر و جهان شمول در آغاز قرن 21 تنها دولتی است که برای پایان تاریخ توصیه می گردد و تنها این سیستم سیاسی است که می تواند دنیا را به پایان خود برساند، اما ما می گوییم «و نرید ان نمن علی الذین استضعفو فی الارض و نجعلهم الائمه و نجعلهم الوارثین».

 

استاد علیپور یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران هویتی تازه به مسلمانان بخشیده است. اسلام با لیبرالیسم تعارضی ذاتی دارد. این تعارض تبدیل به چالشی جدی برای جهان غرب گردیده است. لذا به این نتیجه رسیدند که برای مقابله با جهان شمولی اسلام چاره ای جز به بازگشت به مذهب ندارند و این تفکر منجر به راه اندازی جریان 11 سپتامبر، تغییر رویکرد نظام سلطه، ساماندهی جریان تکفیری سلفی و جریانات وحشیانه امروز وهابیت خبیث در سراسر  جهان شد.

 

استاد علیپور اظهار داشت: نقشه غرب برای جهان اسلام پس از شکست تاکتیک اسلام ستیزی و خشونت علنی اش تاکتیک بدل سازی و تولید نمونه های تقلبی از طریق قلمداد کردن مواردی نظیر عملیات تروریستی ضد مردمی به جای شهادت طلبی، تعصب و تحجر و خشونت به جای اسلام گرایی و جهاد، قومیت گرایی و قبیله بازی به جای اسلام خواهی و امت گرایی، غربزدگی و وابستگی اقتصادی و فرهنگی به جای پیشرفت مستقل، سکولاریزم به جای علم گرایی، سازشکاری به جای عقلانیت، فساد و هرج و مرج اخلاقی به جای آزادی، دیکتاتوری به نام نظم و امنیت، مصرف زدگی، دنیا گرایی و اشرافی گری به اسم توسعه و ترقی و فقر و عقب ماندگی به اسم معنویت گرایی و زهد است.

 

800 استاد حفظ قرآن در آزمون مصاحبه شرکت می کنند

 

حجت الاسلام سعید آخوندی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان صبح امروز بیان کرد: بیش از 800 نفر استاد حافظ قرآن کریم در آزمون مصاحبه طرح ملی حفظ قرآن کریم شرکت می کنند.

 

وی گفت: آزمون های مصاحبه طرح ملی حفظ در پنج شهرستان محوری و تا 26 خردادماه جاری برگزار می شود.

 

آخوندی بیان کرد: 140 استاد در محور شهرستان کاشمر با مرکزیت مرکز فرهنگی قرآنی امامزاده سید حمزه(ع)، 292 استاد در محور شهرستان نیشابور با مرکزیت مرکز فرهنگی قرآنی تکیه ابوالفضلی و 300 استاد در محور مشهد با مرکزیت مرکز فرهنگی قرآنی امامزاده سید محمد(ع) ثبت نام کرده اند.

 

وی گفت: مرکز فرهنگی قرآنی امامزادگان یاسر و ناصر علیهما السلام مدیریت 30 نفر از اساتید که در آزمون مصاحبه شرکت می کنند را دارد و همچنین مرکز فرهنگی قرآنی آقانجفی قوچانی مدیریت آزمون 40 نفر استاد طرح ملی حفظ را برعهده دارد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی بیان کرد: در آزمون مصاحبه دو کارشناس از اساتید حوزه و دانشگاه متقاضیان را در خصوص حفظ و مبانی اعتقادی و اخلاقی ارزیابی می کنند.

 

وی ادامه داد: اساتید حفظی که مورد ارزیابی قرار می گیرند در سه سطح دسته بندی شده و بر اساس امتیازات کسب شده به آنان کلاس واگذار می شود.

 

98 میلیارد تومان هزینه برای سرمایه گذاری در موقوفات پیش بینی شده است

 

حجت الاسلام و المسلمین محمد صفرپور در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه منطقه ای فرصت های توسعه و سرمایه گذاری موقوفات استان عنوان کرد: بیش از 19 هزار موقوفه در این استان میباشد که این نمایشگاهها باعث میشود با جذب سرمایه گذاران سطح بهره وری از موقوفات در این شهرستان افزایش یابد.

 

وی ادامه داد : بیش از 4 هزار پروژه در بیش از 85 هزار متر مربع زیربنا آماده و طراحی شده است.

 

رئیس اداره اوقاف افزود : در این سرمایه گذاری 33 درصد سهم موقوفات ، 10درصد سهم شهرداری و 55 درصد سهم سرمایه گذار خواهد بود .

 

حجت الاسلام صفرپور خاطرنشان کرد: موقوفات سرمایه اهل بیت هستند و ما باید با توسعه و سرمایه گذاری در آنها امانت دار سرمایه های اهل بیت علیهم السلام باشیم.

 

وی با بیان این که 2 پروژه ملی در طرح های سرمایه گذاری موقوفات شهرستان سبزوار پیش بینی شده است یاد آورشد: پروژه بزرگ فرهنگی و تجاری امام زاده شعیب (ع) و پروژه بزرگ مصلی و مرکز فرهنگی ،اداری و تجاری مسجد جامع 2 پروژه مهم و ملی در این زمینه است./930/د101/س

ارسال نظرات