۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۷۰۸۵۰
نماینده خبرگان رهبری:

تحولات ترکیه نتیجه عملکرد اشتباه دولتمردان این کشور است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مراغه با اشاره به ناآرامی اخیر در ترکیه گفت: دولتمردان ترک تاوان دخالت در امور داخلی کشور سوریه و حمایت ار تروریست های ضداسلامی را پس می دهند.
حجت الاسلام و المسلمين پورمحمدي، عضو خبرگان رهبري

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به ناآرامی های داخلی ترکیه در شهرهای مختلف این کشور اظهار داشت: این ناآرامی ها که از اعتراض زیست محیطی نسبت به تخریب پارکی در استانبول آغاز شد، امروز ابعاد سیاسی گسترده ای به خود گرفته است.


وی با بیان این‌که جرقه اعتراض‌های مردمی موجب تزلزل در مشروعیت دولت اردوغان و سیاست خارجی ترکیه را به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: ناآرامی های اخیر مشروعیت دولت اردوغان را نشانه رفته است، از سوی دیگر سرکوب خشونت بار اعتراضات مردمی که به صورت گسترده از سوی رسانه های داخلی و بین المللی پوشش داده شده، دولت ترکیه را تحت فشار سیاسی شدیدی قرار داده است.


امام جمعه مراغه ادامه داد: هزینه هایی که دولت ترکیه امروز از بابت این اعتراضات گسترده متحمل شده است، بازخورد سیاست غلطی است که در منطقه داشته اند، امروز دولتمردان ترکیه خود در باتلاقی گرفتار شده اند که عامل اصلی وجودش بودند، دولتی که خود مدعی دموکراسی و آزادی در خاورمیانه بوده، امروز خود را با اعتراضات گسترده مردمی مواجه است که نسبت به این سیاست ها معترض هستند.


حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: به یقین صرفاً تخریب یک پارک نمی تواند به چنین اعتراضات دامنه دار و گسترده ای منجر شود که ساختار سیاسی ترکیه را نشانه رود، آنچه مسلم است، باید زمینه ها و عوامل شکل گیری چنین بحران سیاسی را در سیاست های غلط دولت اردوغان و نارضایتی های مردم نسبت به سیاست های حزب حاکم دانست.


وی با بیان این‌که بخشی از اعتراضات مردم ترکیه در شهرهای مختلف نسبت به سیاست های غلط دولت در قبال سوریه است، اظهار داشت: دولتی که خود را حامی مردم فلسطین و دشمن اسرائیل معرفی می کرد، امروز در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته و علیه مقاومت اسلامی از تروریست های وابسته به غرب حمایت می کند.


نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که ارتش و علویان سوریه نماد مقاومت در منطقه هستند، خاطرنشان کرد: بازپس گیری شهر القصیر طی روزهای اخیر نقش مهمی در ارتقای سطح مقاومت دولت سوریه دارد و به نوعی معادلات نظامی، سیاسی و امنیتی این کشور را بر هم زده است.


امام جمعه مراغه با اشاره به حمایت آمریکا، عربستان، قطر، ترکیه و رژیم صهیونیستی از تروریست های داخلی کشور سوریه، گفت: سوریه کشوری حامی مقاومت اسلامی فلسطین است و در عمل از مظلومان این کشور حمایت کرده و مقاومت خود را تا وقتی که رژیم صهیونیستی از اهداف خود عقب نشینی نکرده و سرزمین اشغالی را آزاد نکند، ادامه خواهد داد./935/ت302/ب

ارسال نظرات