۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۷۲۷۸۹

نگاهی به فعالیت‌های حوزه علمیه خواهران خوزستان

خبرگزاری رسا ـ بر اساس اعلام مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان خوزستان، منطقه 2 با 606 نفر طلبه، 304 استاد و بیش از 25 حوزه علمیه در خوزستان، رتبه دوم را در میان حوزه‌های علمیه خواهران کشور کسب کرده است.
نگاهی به فعالیت‌های حوزه علمیه خواهران خوزستان حجت الاسلام عبدالامير سلطاني ، مدير حوزه هاي علميه خواهران خوزستان

حوزه علمیه رسالت والایی دارد و بر گرفته از حدیث شریف و نورانی پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند: «العلماء ورثة الانبیاء؛ اندیشمندان دینی وارثان پیامبران هستند» و در واقع آن جایگاه تبلیغ و رساندن محتوا و مفهوم آموزه‌های دین به مردم، بر عهده طلاب علوم دینی واگذار شده است.

اهل بیت(ع) به عنوان اوصیای پیامبر اکرم(ص) در دوران غیبت صغری، این مهم را بر عهده مراجع، علما، فقها و طلاب قرار دادند.

در این میان، اگر چه بانوان در اغلب زمان‌ها از فیوضات الهی و علمی حوزه‌ها برخوردار بوده و مستقیم و غیر مستقیم مخاطب ندای الهام بخش پیام آوران دینی قرار داشته‌اند، اما به دلایل گوناگون، ایجاد حوزه‌های علمیه خواهران ضرورت یافت و در طول تاریخ و به ویژه در خانه عالمان دینی، دختران آگاه و با فضیلتی بودند که برخی علوم رایج حوزه‌های علمیه را از پدران دانشمند خود فرا گرفتند که نام و عدد آنها در تاریخ ما ثبت است.

لازم به ذکر است آمار و اعداد نوشته شده در این گزارش از سوی حجت الاسلام عبدالامیر سلطانی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران خوزستان به خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز اعلام شده است.

 

جایگاه حوزه علمیه استان خوزستان

حوزه علمیه خواهران خوزستان به لحاظ تقسیماتی که مرکز حوزه‌های علمیه کشور انجام داده، منطقه 2 کشور به شمار می‌رود و حوزه‌های علمیه خواهران استان با 606 نفر طلبه، 304 استاد و بیش از 25 حوزه علمیه در خوزستان، رتبه دوم را در میان حوزه‌های علمیه خواهران کشور کسب کرده و پیش بینی می‌شود این رتبه بندی با توجه به افزایش تعداد حوزه‌های علمیه خواهران استان، تا سال آینده تغییر کند.

حوزه‌های علمیه حصیر آباد اهواز، دزفول، باغملک و سطح 3 آبادان از جمله حوزه‌های در حال راه اندازی هستند.

حوزه‌های علمیه خواهران از لحاظ کیفی در کشور دارای کیفیت واحدی هستند. در واقع روند ارزیابی و پذیرش اساتید در سراسر کشور واحد است.

همچنین جذب طلبه در کشور به صورت متمرکز در قم انجام خواهد شد و شاخص و ملاک واحدی برای پذیرش استاد و طلبه در کشور وجود دارد؛ بنابراین رتبه بندی حوزه‌های علمیه تنها بر اساس تعداد و آمار حوزه‌ها انجام می‌شود.

 

فعالیتهای فرهنگی

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران خوزستان یکی از اولویت‌های کاری خود را در منطقه 2 بر تشکیل فراگیر کانون فارغ التحصیلان در کلیه شهرستان‌هایی که دارای حوزه علمیه هستند قرار داده و در مرحله نخست تلاش بر تشکیل بانک اطلاعاتی جامع به منظور رصد و پیگیری فارغ التحصیلان پس از پایان تحصیل دارد.

در برخی از شهرستان‌ها کانون فارغ التحصیلان و کانون دانش آموختگان تأسیس شده و پیشنهاد می‌شود در کنار هر حوزه علمیه، یک مجتمع فرهنگی برای فارغ التحصیلان تأسیس و راه اندازی شود تا طلابی که از حوزه فارغ التحصیل می‌شوند، در آنجا رسالت تبلیغی خود را به صورت متمرکز و برنامه ریزی شده در شهرستان خود انجام دهند.

در کانون فارغ التحصیلان بخش‌های گوناگونی دیده شده که از جمله آنها می‌توان به تأسیس مهد کودک‌های قرآنی، تأسیس دارالقرآن برای بزرگسالان، آموزش احکام و پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره امور مذهبی و خانوادگی، پاسخ به شبهات و حضور در بقعه‌های متبرکه برای پاسخ گویی به مسائل شرعی مردم اشاره کرد.

مهمترین فعالیت‌های مبلغان در استان خوزستان شامل موارد زیر هستند:

1- برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در مدارس و دانشگاه‌ها

2- اقامه نماز جماعت در مدارس دخترانه

3- برگزاری جلسات مذهبی و قرآن

4- برگزاری جلسات سخنرانی به عربی و فارسی در ماه‌های مبارک صفر، رجب و رمضان در مساجد و سطح شهر

5-  برگزاری حلقه‌های صالحین در مساجد

با فعالیت‌های گسترده حوزه‌های علمیه خواهران در خوزستان، امروز می‌توان گفت بسیاری از منابر خانگی در سطح شهرستان‌ها که مربوط به بانوان است، توسط خواهران حوزه علمیه اداره می‌شود؛ به گونه‌ای که در ماه محرم سال گذشته، بیش از 6 هزار جلسه و منبر توسط کانون فارغ التحصیلان اداره و برگزار شد.

هم‌چنین با همکاری میان آموزش و پرورش و حوزه علمیه خواهران بسیاری از فارغ التحصیلان حوزه‌ها جذب آموزش و پرورش شدهاند و امروز به عنوان مشاور، دبیر پرورشی و مربی قرآن در مدارس به رسالت تبلیغی خود می‌پردازند.

طرح صالحین در مساجد که به عنوان شجره طیبه صالحین و در آموزش و پرورش به نام طرح صالحین مطرح می‌شود، توسط این کانون انجام خواهد شد که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در حال برنامه ریزی برای حضور خواهران و تشکیل حلقه‌های تربیتی در مساجد است.

 

پروژه‌های عمرانی

پروژه‌های عمرانی حوزه‌های علمیه خوزستان  به 4 اولویت تقسیم بندی شده که اولویت نخست طرح‌های عمرانی است که نزدیک به اتمام هستند و همه همت و تلاش را برای اتمام حوزه‌هایی که کار ساخت و ساز آنها رو به پایان می‌باشد، در خدمت گرفته است.

دو حوزه علمیه تا 3 ماه آینده در شادگان با پیشرفت 90 درصدی و دیگری حوزه علمیه ایذه با 95 درصد پیشرفت فیزیکی به بهره برداری خواهند رسید.

اولویت دوم مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران خوزستان در مسائل عمرانی حوزه‌هایی است که پیشرفت فیزیکی آنها بیش از 30 درصد است؛ مانند حوزه علمیه خرمشهر و حوزه سوسنگرد که طبق زمان‌بندی این حوزه‌ها تا پایان سال جاری افتتاح خواهند شد.

اولویت سوم نیز حوزه‌هایی هستند که جدیدا آغاز به کار شده؛ مانند حوزه علمیه بهبهان، مسجد سلیمان و شوشتر که کار اجرایی آنها آغاز شده و در طول مدت 30 ماه به بهره برداری خواهند رسید.

حوزه علمیه خواهران اهواز چند سالی می‌شود که به دنبال مکانی ثابت برای ساخت حوزه است و تا به حال به نتیجه‌ای نرسیده؛ این در حالی است که مدیران حوزه علمیه خوزستان از سازمان مسکن و شهر سازی درخواست همکاری لازم برای در اختیار قرار دادن زمین کرده، اما نتیجه‌ای در بر نداشته است.

شهر اهواز از لحاظ واگذاری زمین و ساخت و ساز حوزه‌های علمیه خواهران یکی از فقیرترین شهرهای استان است و علت آن کم توجهی مسؤلان ذیربط است که تا کنون زمینی مناسب را واگذار نکردند و تلاش چند ساله مرکز مدیریت نیز تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

در حال حاضر 25 حوزه علمیه در سطح استان وجود دارند که 21 حوزه علمیه سطح 2 معادل لیسانس و 4 حوزه علمیه سطح 3 معادل کارشناسی ارشد است.

هم‌چنین در سال جاری افتتاح سومین حوزه علمیه خواهران دزفول، حوزه علمیه حصیر آباد اهواز، حوزه سطح 3 آبادان در برنامه‌های مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان خواهد بود.

 

معاونت پژوهش و نوآوریها

امسال 2 اتفاق مهم در عرصه پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران خوزستان افتاد. نخست تشکیل امور پایان نامه‌ها است که پیش از این پایان نامه‌ها در قم نگهداری می‌شد و در مناطق و استانها کمسیون امور پایان نامه‌ها، تصویب موضوع و طرح، تصویب طرح تفصیلی و دفاع از پایان نامه‌ها  نیز در قم انجام می‌شد، اما در سال 92 و تشکیل کمیسیون 6 نفره با جلسات هفتگی در مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران موضوعاتی که فارغ التحصیلان حوزه‌های علمیه استان در نظر داشتند، مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و بعد از آن به طلاب ابلاغ می‌شود.

این در حالی است که هم‌چنان جلسه دفاعیه در قم برگزار خواهد شد و بنا نیست که به مدیریت مناطق واگذار شود.

اما خوزستان دارای داوران لایق و شایسته در فقه و اصول، تفسیر و اصول قرآن، فلسفه و منطق و فرق و مذاهب و همه گرایش‌های حوزوی سطح 3 است و در این زمینه هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

دومین اتفاق مهمی که در حوزه‌های علمیه خوزستان روی داد، تشکیل شورای علمی و پژوهشی استان بود که این شورا متشکل از نخبگان پژوهشی حوزه‌های علمیه استان، 4 استاد، یک نفر از مدیران سطح 3 حوزه‌ها و یک نفر از معاونان پژوهشی برتر استان است.

دو رسالت مهم برای این شورا در نظر گرفته شده است که نخست رسیدگی به امور پژوهشی حوزه‌ها در سراسر استان خوزستان و دوم تشکیل شورای علمی و پژوهشی به عنوان بازوهای اجرایی مدیر منطقه و مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان هستند که در امور گوناگون افزون بر مسائل پژوهشی در امور دیگر نیز نظر دهی می‌کنند.

در پایان توضیح این نکته ضروری است که اگر هدف حوزه علمیه خواهران گرایش طلاب به سوی فعالیت‌های تبلیغی است، باید فراهم کردن زیر ساخت‌های آموزشی و تبلیغی دغدغه حوزه علمیه شود؛ چرا که نیاز جامعه هیچ‌گاه به تبلیغ و تبیین دین برطرف نخواهد شد.

هم‌چنین نباید فراموش شود که مهمترین و سنگین ترین رسالت حوزه علمیه، تربیت انسان‌های دین شناس و فاضل است و این همان میراث و رسالت گران‌بهای انبیا و اولیای الهی است.

 

/9462/503/ر

ارسال نظرات