۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۱۷۶۷۰۶
استاد حوزه علمیه:

وابستگی های دنیایی سبب سخت شدن سکرات مرگ می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به تأثیر رابطه ها و دوستی های دنیایی در آخرت، گفت: تعلقات و وابستگی های دنیایی یکی از مهمترین دلایلی است که جدایی روح از بدن انسان را سخت و دردناک می کند.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه عصر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی به بیان نکاتی پیرامون سکرات مرگ و جان دادن انسان پرداخت.

وی ابراز کرد: انسان در روز قیامت با افرادی محشور می شود که در دنیا به آن ها علاقه داشته و با آن ها رفت و آمد می کرده است.

حجت ا لاسلام حسینی قمی ادامه داد: از این رو انسان باید در دوستی ها و رابطه هایش دقت کند و ببیند آیا دوستان او افرادی شایسته برای هم نشینی و محشور شدن در روز قیامت هستند یا نه.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: میرزای قمی بر اساس همین موضوع طی نامه ای که بیشتر جنبه انذار و هشدار داشت رابطه و دوستی خود با فتحعلی شاه قاجار را قطع کرد و خطاب به او نوشت علاقه ای ندارد در قیامت با او محشور شود.

سخنران حرم رضوی تأکید کرد: یکی از دلایلی که موجب سخت شدن سکرات مرگ و جان کندن انسان می شود، تعلقات و دلبستگی های دنیایی است.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) چهار مرحله و مقدمه را برای جان کندن انسان مطرح می کنند، گفت: طبق سخن امیرالمومنین(ع) در نخستین مرحله از سکرات مرگ، رنگ چهره انسان تغییر و اعضاء و جوارحش آرام شده و از کار می افتد.

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان اینکه سپس زبان فرد از کار می افتد، گفت: در این مرحله فرد عقل و فکرش کار می کند، می بیند و می شنود اما نمی تواند حرفی بزند.

استاد حوزه ادامه داد: سپس گوش های فرد از کار می افتد و افراطیان را می بنید که در رفت و آمد هستند اما متوجه نمی شود آن ها چه می کنند و چه می گویند.

وی عنوان کرد: در پایان چشم های فرد هم از کار می افتد و روح از تنش خارج می شود، آنگاه وحشت همه را فرا می گیرد و از شخصی که سال ها در کنارشان بود فرار می کنند؛ آن ها به بهانه اینکه از میت می ترسند حاضر نیستند جنازه او را برای آخرین بار در خانه اش نگاه دارند و او را به سردخانه می برند.

حجت الاسلام حسینی قمی بیان کرد: اولاد و ثروت وسیله ای برای آزمایش هستند؛ برخی سال ها عمر خود را برای فرزندان و به دست آوردن ثروت هزینه می کنند اما زمانی که برای مدتی در بستر بیماری قرار می گیرند، فرزندان از نگاه داری آن ها طفره می روند./9312/پ202/پ

ارسال نظرات