۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۷۷۸۶۸
امام جمعه ورزقان:

سیره زندگی امام حسن الگوی سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه ورزقان گفت: سیره زندگی دومین امام شیعیان می تواند به عنوان سبک زندگی اسلامی و مورد رضایت پروردگار متعال الگوی همگان قرار گیرد.
امام حسن (ع)

حجت الاسلام علی اسماعیلی، امام جمعه ورزقان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: سیره زندگی دومین امام شیعیان می تواند به عنوان سبک زندگی اسلامی و مورد رضایت پروردگار متعال الگوی همگان قرار گیرد.

 

وی با اشاره به حوادث و وقایع پس از صلح امام حسن با معاویه و موضع آن امام همام در قبال امت اسلامی گفت: در شرایطی که برخی از اصحاب نسبت به امام بدبین و حتی پشت کرده بودند، ناسزا گفتن به مولای متقیان امام علی(ع) شیوه سخنرانان شهر شده بود تا جایی که هرگاه امام حسن را می‌دیدند می‌گفتند؛ «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مُذِلَّ الْمُؤْمِنِین؛ سلام بر تو ای خوار کننده مؤمنان.»

 

امام جمعه ورقان با بیان این‌که مظلومیت امام حسن(ع) پس از صلح با معاویه در هیچ تاریخی تکرار نشده است، خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) در رویارویی با معاویه نه منافع شخصی را در نظر داشت و نه در فکر خون ریزی در جهان اسلام بود، بلکه آن حضرت در حال انجام دادن نقش تاریخی و مذهبی خود بود.

 

وی صلح امام حسن(ع) با معاویه را دارای ابعاد جهان شمولی اسلام دانست و گفت: این صلح، قهرمانانه ترین نرمش تاریخ بود، چراکه نشان داد که با تمسک به معارف اسلامی می توان همواره و در همه حال بهترین تصمیم ها را گرفت، در حالی که اعراب خون ریزی و عدم صلح را به عنوان افتخاری بزرگ برای خود می دانستند، امام حسن(ع) عملی برخاسته از قرآن را به نمایش گذاشت.

 

حجت الاسلام اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فضائل اخلاقی دومین امام شیعیان پرداخت و با اشاره به منابع تاریخی و روایی اهل سنت در باب تبین ابعاد شخصیتی کریم اهل بیت اظهار داشت: سیوطی که خود یکی از علمای برجسته اهل سنت است؛ در کتاب تاریخ الخلفا به شرح سیره علمی امام حسن(ع) آن حضرت پرداخته است.

 

وی ادامه داد: شیخ صدوق در کتاب زهد الحسن آورده که نویسندگان و مورخان بر این مسأله اجماع دارند که حسن بن على(ع) پس از جدش رسول خدا و پدرش على(ع) از همه مردم زاهدتر بوده است، این در حالی که بخشندگی آن حضرت ایشان را به کریم اهل بیت مشهور کرده است.

 

امام جمعه ورزقان یادآور شد: امام حسن مجتبی(ع) می فرمایند؛ عیشی در زندگی شیرین تر از خوش اخلاقی نیست، آن امام همام ضمن بهره مندی از فضائل و مکارم اخلاقی که نشأت گرفته از روح جد بزرگوارشان بوده است، به قدری کریم و سخاوتمند بودند که در روایات آمده؛ ایشان بارها اموال و دارایی های خود را به فقرا بخشش کرده اند./935/ت303/ش

ارسال نظرات