۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۱۸۳۱۱۹
استاد حوزه و دانشگاه:

برخی سختی‌ها نشانه لطف خداوند است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی دلایل مستجاب نشدن دعا گفت: خدا آن بنده‌ای را که دوست دارد، گاه برای او بلایی پیش می‌آورد تا به درگاه خداوند دعا کند و اشک بریزد، گاه برخی مریضی‌ها و مشکلات لطف خود خداوند است، انسان بنده را دوست دارد و به او سختی می‌دهد.
حجت الاسلام مهدي گرجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مراسم عزاداری امام ششم در حسینیه امام صادق(ع) گفت: خدا آن بنده‌ای را که دوست دارد، گاه برای او بلایی پیش می‌آورد تا به درگاه خداوند دعا کند و اشک بریزد، گاه برخی مریضی‌ها و مشکلات لطف خود خداوند است، انسان بنده را دوست دارد و به او سختی می‌دهد.

وی با بیان این‌که برخی مشکلات و برخی مریضی‌ها انسان را به یاد خواندن قرآن و صحیفه سجادیه می‌اندازد، اظهار کرد: گاه استجابت نشدن دعاها به دلیل آن است که ما دعا را به جای اقدام گذاشته‌ایم، یعنی به عنوان نمونه اگر نشانه‌هایی از بیماری دیده می‌شود، باید به دکتر رفت، نه این‌که تنها در خانه به دعا پرداخت.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر این‌که بسیار دعا کنید، زیرا خداوند دوست دارند بندگانی را که دست به دعا برمی‌دارند، و خداوند به مؤمنان اجابت را وعده داده است و در قیامت عمل صالح محسوب می‌شود، اظهار کرد: سعی کند انسان در مواقع مختلف ادعیه واردشده را بخواند یا صحیفه سجادیه را بخواند.

حجت‌الاسلام گرجی گفت: در روایت است دعای چهار دسته مستجاب نمی‌شود، اول گروهی که می‌گویند خدایا به من روزی برسان و در خانه مانده است، دیگر دسته‌ای که همسرش بداخلاق است و درباره خوش‌اخلاقی او دعا می‌کند، زیرا خوش‌اخلاقی به دست خود فرد و همسر فرد است.

وی با اشاره به این‌که ما گاه فکر کرده‌ایم که همه چیز را با کار باید حل کرد، ادامه داد: درست کردن اخلاق و برخورد کردن با فرد بداخلاق روش‌ها و اصولی دارد، که انسان باید این روش‌ها و قواعد را انجام دهد و برای تأثیرش دعا کند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: گروه دیگری که دعایش مستجاب نمی‌شود، فردی است که به دیگری قرض می‌دهد، اما قرارداد نمی‌نویسد و بعد فقیر می‌شود، خداوند دعای چنین فردی را مستجاب نمی‌کند، انسان اگر وامی بگیرد، باید سند بگیرد، یا شاهد داشته باشد، انسان اگر حواسش را جمع نکند.

وی ابراز کرد: دسته دیگری که دعایش مستجاب نمی‌شود فردی است که خداوند به او ثروت داده و ریخت و پاش کرده و حالا فقیر شده است، انسان باید به اندازه توانش خرج کند و به اندازه قدرش پول بدهد.

حجت‌الاسلام گرجی با بیان این‌که امام رضا(ع) به عبدالعظیم حسنی توصیه کرده است که درآمدهای خودتان را حلال کنید که دو اثر دارد، یکی این‌که فرزندانتان خوب می‌شود و دیگر این‌که دعای فرد مستجاب می‌شود، بیان کرد: لقمه اگر حلال شود، دعای فرد مستجاب می‌شود، اما مردم آن را در قیل و قال می‌جویند./914/پ202/س

ارسال نظرات