۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۱۸۴۹۱۱
در وسف قم؛

کارگاه مستندسازان سراسر کشور برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی از برگزاری کارگاه مستندسازان سراسر کشور در آستانه برگزاری دومین جشنواره فیلم حوزه «اشراق» در «وسف» خبر داد.
اختتاميه نخستين جشنواره فيلم حوزه فيلم سازي تصوير برداري
حجت‌الاسلام علی کمساری، رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: کارگاه مستند سازان سراسر کشور از سوی مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی قم در آستانه برگزاری دومین جشنواره فیلم حوزه «اشراق» و همزمان با دهه کرامت و تولد امام علی ابن موسی الرضا(ع) در روستای «وسف» قم برگزار شد.
وی افزود: این کارگاه با هدف بالا بردن سطح علمی و هنری مستندسازان طلبه و بویژه شرکت‌کنندگان در دوره اول جشنواره فیلم اشراق راه‌اندازی شد و از 23 تا 27 شهریورماه به مدت سه روز کامل در روستای وسف برگزار شد.
رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این‌که شرکت‌کنندگان این کارگاه به صورت انتخابی، 20 نفر از طلاب مستندساز سراسر کشور بودند، اظهار داشت: بسیاری از این افراد تاکنون آثار متعددی تولید و در جشنواره‌های بسیاری حائز رتبه شده‌اند.
حجت‌الاسلام کمساری خاطرنشان کرد: این کارگاه تلاش داشت بتواند به صورت برنامه‌ریزی شده، کلیه مباحث علمی و فنی موردنیاز مستند سازان را مطرح کرده و از طریق ارتباط صمیمی با اساتید در زمینه ایده‌یابی و تعیین فرم و ساختار به مستندسازان کمک کند.
وی با بیان این‌که اولین روز کارگاه با حضور استاد محمود رحمانی، مستندساز مطرح کشور، سازنده فیلم‌های نفت سفید، مادرم بلوط، مدار صفر درجه و ملف گند آغاز شد، تصریح کرد: در این جلسه  به مباحثی همچون فرم و ساختار در مستند، حقیقت و واقعیت در مستند و انتقال تجربیات به هنرآموزان همراه با پخش فیلم‌ها پرداخته شد.
رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: دومین روز کارگاه مستندسازان ویژه موضوع تدوین و سینمای دیجیتال بود که با حضور استاد فرید دغاغله، تدوینگر آثاری همچون روزهای سرد زمستان، مدار صفر درجه و نفت سفید برگزار شد.
وی ادامه داد: تبیین مراحل تدوین و صداگذاری، چگونگی رسیدن به ریتم مشخص، چگونگی تعیین آغاز، اوج و پایان در فیلم از جمله دیگر مباحثی بود که در جلسه دوم کارگاه مستندسازان مطرح شد.
حجت‌الاسلام کمساری با اشاره به این‌که روز سوم کارگاه مستندسازان با حضور و مشارکت استاد پیشکسوت سینمای مستند، آقای پیروز کلانتری ادامه پیدا کرد، گفت: مباحث تئوری مستندسازی از جمله موضوع، ایده و فیلمنامه و پژوهش در مستند از سوی هنرجویان مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در این جلسه همچنین شیوه‌های کارگردانی با نمایش فیلم «تهران، چند درجه ریشتر» و «سالینجرخوانی در پارک شهر» ساخته آقای پیروز کلانتری مورد تبیین و بررسی قرار گرفت.
رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  در ادامه به بیان رسالت حوزه علمیه درباره مقوله‌ هنر بویژه سینما پرداخت و گفت: روحانیان باید به ضرورت استفاده از زبان هنر برای تبیین دین بیش از پیش توجه کرده و از این زبان در کنار دیگر شیوه‌های تبلیغی بهره لازم را ببرند.
وی با بیان این‌که کارگاه مستندسازان بنا به درخواست هنرمندان شرکت کننده در جشنواره نخست فیلم اشراق برگزار شد، ابراز داشت: امیدواریم با برگزاری جشنواره اشراق در سال جاری و هم‌چنین کارگاه‌هایی از این قبیل بتوانیم به جریان‌سازی بیشتری در حوزه‌های علمیه و جامعه سینمایی کشور بپردازیم./907/ت302/ی
ارسال نظرات