۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۱۸۸۷۶۳
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

رویکردهای وهابیت در مقابله با امام حسین و شیعیان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: وهابیت با رویکرد عرفانی، فقهی، کلامی و روانشناختی سعی در زیر سؤال بردن امام حسین(ع) و عزاداری شیعیان دارد.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ترخان، استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز در نشست علمی پاسخ به شبهات پیرامون واقعه عاشورا که در پژوهشکده باقرالعلوم قم برگزار شد با اشاره به فعالیت‌های گسترده وهابیت به منظور زیر سؤال بردن عاشورا و امام حسین(ع)، گفت: هدف اصلی افرادی که درباره امام حسین(ع) شبهه ایجاد می‌کنند این است که دیگر اهل‌بیت(ع) را نیز زیر سؤال ببرند.

وی ادامه داد: سیاست نخست وهابی‌ها این است که برای معاویه و یزید فضایلی را بیان کرده و فضایل امام حسین(ع) را نفی کنند، سیاست دوم آن‌ها نیز این است که بگویند اگر یزید فضیلت نداشته است حسین بن علی(ع) را نیز به شهادت نرسانده و این کار عبیدالله بن زیاد و شیعیان بوده است.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که تمام تلاش وهابیت این است که نشان دهند شیعیان عامل کشته شدن سیدالشهدا(ع) بوده و اکنون به سبب گناه قتل فرزند پیامبر(ص) برای ایشان گریه کرده و عزاداری می‌کنند، خاطرنشان کرد: این تلاش وهابیت به سبب این است که دامن یزید را از به شهادت رساندن سیدالشهدا(ع) پاک کنند.

وهابیت با رویکرد‌های مختلف سعی در زیر سؤال بردن امام حسین دارد

وی افزود: سیاست سوم وهابیت تبرئه کردن یزید است، یعنی آن‌ها تلاش می‌کنند که بگویند اگر یزید امام حسین(ع) را شهید کرده است به سبب این بوده که او خلیفه شرعی مردم بوده و امام سوم(ع) نیز از امت اسلام خروج کرده بود که کار ایشان سبب ایجاد اختلاف میان وحدت مسلمانان می شد و کسی که خروج می‌کند حکمش کشته شدن است.

حجت‌الاسلام ترخان با اشاره به این‌که وهابیت همچنین تلاش می‌کند تا نشان دهد که یزید نسبت به کشتن امام حسین(ع) اجتهاد کرده ولی در اجتهاد خود خطا کرده است، یادآور شد: وهابی‌ها می‌گویند کسی که در اجتهاد اشتباه کند نباید لعن کرد و چون یزید در کشتن امام حسین(ع) اجتهاد اشتباهی کرده نباید لعن شود و یا حتی می‌گویند یزید هر چند گناه کرد ولی سپس توبه کرد که خداوند متعال نیز گناهان او را بخشید، پس نباید شیعیان او را لعن کنند.

وی افزود: وهابیت حتی با رویکرد عرفانی، کلامی، فقهی و روانشناختی سعی دارند که قیام عاشورا، شخصیت امام حسین(ع) و عزاداری شیعیان نسبت به سالار شهیدان را زیر سؤال ببرند، وهابیت با رویکرد عرفانی می‌گوید امام حسین(ع) شهید شده است پس نیازی به برگزاری مراسم عزاداری نیست چرا که فرد باید برای شهید شادی کند.

عقیده معاویه بن یزید درباره پدرش چه بود؟

استاد حوزه تصریح کرد: در رویکرد کلامی نیز وهابیت می‌گوید عزاداری با قضا و قدر الهی مخالفت دارد و این سرنوشتی بود که برای امام حسین(ع) رقم خورده بود، در رویکرد فقهی عزاداری را جایز نمی‌دانند، در رویکرد روانشناختی و جامعه شناختی نیز عزاداری را سبب افسردگی جامعه می‌دانند.

حجت‌الاسلام ترخان در پاسخ به شبهه وهابیت مبنی بر این‌که شیعیان امام حسین(ع) را شهید کردند نه یزید، گفت: این موضوع حتی مورد قبول اکثر اهل‌سنت نیز نیست و حتی آن‌ها استناد شهادت امام حسین(ع) را به یزید انکار نکرده و پسر معاویه را لعن هم می‌کنند.

وی افزود: حتی معاویه پسر یزید درباره پدرش می‌گوید «پدرم یزد مقام خلافت را غصب کرد در حالی که به این مقام لیاقت نداشت و با پسر حضرت زهرا(س) به نزاع برخواست و پسر عترت پیامبر(ص) را کشت، شرب خمر را آزاد کرد و کعبه را نیز ویران کرد، از این‌رو جایگاه او جهنم است».

شیعه ابوسفیانی چه گروهی هستند؟

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که حتی خود یزید و عبیدالله بن زیاد گفته اند که ما حسین بن علی(ع) را کشتیم، یادآور شد: در تاریخ نقل شده که عبیدالله خود می‌گوید «یزید من را مخیر کرد که من امام را بکشم یا خودم را و من امام را کشتم که در این کار نیز اشتباه کردم» خود یزید نیز در شعری وحی را منکر شده است، البته یزید به سبب ترس از مردم و جلوگیری از انقلاب اهل‌بیت امام حسین(ع) را با احترام به مدینه فرستاد.

وی تأکید کرد: اگر چه اکثر شیعیان در کوفه بودند ولی اکثر کوفیان شیعه نبودند، شیعه واقعی کسی است که قائل بر تقدم ولایت و رهبری امام علی(ع) بر خلیفه نخست تا سوم باشد، این گونه شیعه نیز در کوفه بوده است، ولی برخی از افراد با نام شیعه شناخت می‌شدند که در برابر عثمان عقیده به برتری امیرمؤمنان(ع) داشتند و در لشکر یزید شیعیان واقعی نبودند، بلکه شیعیانی بودند که عقیده داشتند امام علی(ع) تنها از عثمان برتر هستند به عبارتی شیعه ابو‌سفیانی بودند.

حجت‌الاسلام ترخان با اشاره به این‌که شیعه واقعی کسی است که در عمل پیرو اهل‌بیت(ع) باشد، بیان داشت: امام حسین(ع) نیز به مردم کوفه نمی‌گویند شیعیان من بلکه ایشان می‌گویند ای مردم کوفه؛ یعنی امام(ع) نیز این افراد را شیعه واقعی نمی‌دانستند.

اسلام مجسم در کربلا بود

پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان این‌که تقوا ملاک برتری است در پاسخ به شبهه‌ای دیگری مبنی بر این‌که شیعیان مدعی هستند امام حسین(ع) افضل از دیگر ائمه(ع) است، بیان کرد: بدون شک امتیازاتی برای امام حسین(ع) وجود دارد ولی این امتیازات دلیل بر این نیست که امام سوم(ع) نسبت به دیگر اهل‌بیت(ع) افضل هستند، پاداش ویژه‌ امام حسین(ع) ناظر بر افضلیت ایشان نسبت به دیگر ائمه(ع) نیست.

وی در پایان تأکید کرد: ولی باید توجه کرد که اسلام مجسم در کربلا بود، کربلا بهترین سبک زندگی اسلامی را بیان کرد و شاید تأکید ائمه(ع) نسبت به توجه ویژه شیعیان به کربلا و امام حسین(ع) برگرفتن درس‌های جامع این واقعه باشد./993/پ201/ن

ارسال نظرات