۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۲۰۲۵۰۶

نشست هم‌اندیشی نمایشگاه کتاب برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست هم‌اندیشی دبیران و خبرنگاران فرهنگی رسانه‌های مکتوب و الکترونیک، با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد.
نمايشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست هم‌اندیشی دبیران و خبرنگاران فرهنگی رسانه‌های مکتوب و الکترونیک، 30 فروردین‌ماه با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزیر ارشاد، محمد الهیاری‌فومنی معاون فرهنگی اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب و امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

 

در این نشست، خبرنگاران و دبیران سرویس‌های فرهنگی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها پیشنهادها و انتظارات خود از مسؤولان را بیان کردند و سپس هر یک از مسؤولان به این موارد پاسخ دادند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست گفت: در مدت باقیمانده تا برپایی نمایشگاه کتاب تهران، حرف‌هایی برای شنیدن وجود دارد که در بهبود برگزاری آن نقش مؤثری خواهد داشت و باید تعامل مناسبی از سوی خبرنگاران و اهالی رسانه با افکار عمومی وجود داشته باشد.

وی افزود: از ماه آبان که برگزاری نمایشگاه کتاب قطعی شد، نخست نشست‌های مقدماتی با ناشران برگزار شد تا تفسیر‌های گوناگون از نمایشگاه و آسیب‌های آن را دریافت کنیم و در مرحله بعدی شورای برنامه‌ریزی تشکیل شد که جلسات آن به صورت هفتگی برگزار می‌شد و ناشران، کارشناسان کتاب و مدیران نمایشگاه حضور داشتند و از اواخر بهمن سال گذشته، امور نمایشگاه اجرایی‌تر شد.

صالحی در ادامه سیاست‌های نمایشگاه را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تعامل فکری، خدمات‌رسانی بهتر به ناشران و مراجعه‌کنندگان و واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی از سیاست‌های این دوره بود که پیچیدگی‌های این امر سبب شد تا تشکل‌های نشر مسؤولیت برگزاری این نمایشگاه را نپذیرند، البته آنها با وجود اختلاف سلیقه‌های متعدد با رویکرد وحدت صنفی در کنار هم نشستند و یک قرارداد با آنها امضاء شد؛ از این رو تعامل خوبی با ناشران دارند و می‌توان گفت؛ بازوی جدی معاونت بودند و امیدواریم نمایشگاه کتاب در سال آینده توسط ناشران برگزار شود.

وی با اشاره به وجه سه‌گانه نمایشگاه کتاب گفت: وجه فروشگاهی، نمایشگاهی و فرهنگی و علمی سه وجه از یک اضلاع سه گانه را شامل می‌شود که هر سه ضلع در قالب‌های متعددی در حال انجام هستند و نگاه آکادمیک به نمایشگاه جدی است و کمیته علمی فرهنگی از یکدیگر جدا شده تا بتوان فرهنگسازی در بخش کتاب را جدی‌تر گرفت و کارهای خاصی در این زمینه انجام خواهد شد.

زیباسازی محیطی و درونی نمایشگاه کتاب

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد به زیباسازی محیطی و درونی نمایشگاه اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که مصلا به عنوان محلی برای نمایشگاه ساخته نشده است؛ از این رو با این مشکل روبه‌رو بودیم و به همین دلیل زیباسازی بصری در این زمینه انجام شده است تا فضا، شباهت بیشتری به محیط کتاب و کتابخوانی داشته باشد و به همین دلیل غرفه‌ها زودتر به ناشران تحویل شد.

وی ادامه داد: بازدیدکنندگان به عنوان میهمان فرهنگی و ناشران به عنوان خادمان فرهنگی هستند که خود را موظف می‌دانیم از آنها پذیرایی خوبی داشته باشیم.

صالحی تصریح کرد: در برگزاری نمایشگاه همواره دو نکته را مدنظر خواهیم داشت و به آن تأکید می‌کنم و آن این‌که، چک لیستی از مواردی که در حوزه اجرا وجود دارد، تهیه شود و مشکلات سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب را به حداقل برسانیم و حدود 60 - 70 درصد از این موارد حل شده باشد و لازم نیست در این زمینه شعار دهیم و باید به وعده‌های خود به درستی عمل کنیم.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه بیان کرد: نکته بعدی تفاوت برنامه‌های روبه رو در چند نقطه خاص است؛ چرا که در حوزه اجرایی تعداد برنامه‌ها مهم نیست بلکه باید برنامه‌های قابل اعتماد و رو به پیشرفت را اجرا کرد و همچنین با وجود اختلاف نگاه‌ها و سلایق نباید فراموش کرد که وضعیت صنعت نشر با فرسودگی مواجه است و نباید در این زمینه با آزمون و خطا برخورد کنیم.

 رسانه‌ها نگاه عالمانه به نمایشگاه کتاب داشته باشند

همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه اطلاع‌رسانی رسانه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: با توجه به این‌که هم رسانه‌ها و هم مسؤولان برگزاری نمایشگاه خلل‌هایی داریم، اما هدف از این نشست هم‌اندیشی این است که گونه‌ای حرکت کنیم که علاوه بر نگاه نقادانه به مخاطبان و افکار عمومی نیز توجه کنیم.

وی افزود: امسال فضای جدیدی در نمایشگاه ترسیم شده و تشکل‌ها به عنوان یک واحد کل حضور می‌یابند و مدل خوبی است تا رسانه‌ها نیز با همه مطالبات صنفی خود، به تبیین محورهای گوناگون نمایشگاه بپردازند و نگاه عالمانه، تخصصی و کارشناسانه به نمایشگاه داشته باشند و آن گونه که ذائقه مخاطب اقتضا می‌کند، به آن سمت حرکت کنند.

امسال کمیته علمی فرهنگی و اهل قلم مجزا شدند

محمد الهیاری‌فومنی، معاون فرهنگی اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب در ادامه مواردی چون محتوایی‌تر کردن نمایشگاه کتاب، در اختیار قرار دادن محلی برای آرامش خانواده‌ها و کمک به فرآیند انتخاب کتاب از سوی آنها را عنوان کرد و گفت: امسال کمیته علمی فرهنگی و اهل قلم مجزا شدند تا توجه بیشتری به نویسندگان و نخبگان شده و برنامه‌های محتوایی همچون اجرای نمایش و تئاتر درباره کتاب در فضای نمایشگاه و در محیط بیرونی آن اجرا شود.

معاون فرهنگی اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب در این نشست با اشاره به تجربه‌های به دست آمده در برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: با برگزاری بیست و هفت دوره، تجربه‌های فراوانی به دست آمده و سبب شده تا اهالی رسانه و مطبوعات با آسیب‌ها و نقاط ضعف و قوت آن آشنایی داشته باشند.

وی درباره اخبار ستاد اطلاع‌رسانی و بدیهی بودن برخی از آنها افزود: کارهای اجرایی فراوانی از سوی مسؤولان در حال پیگیری و انجام است و این امر وقت زیادی از مسؤولان نمایشگاه را می‌گیرد و اطلاع‌رسانی آن شاید خالی از اشکال نباشد و یا تبلیغات در نمایشگاه و مواجهه نخست مردم با این موضوع مربوط به مسؤولان مصلی بوده است و این موضوع به آنها انتقال داده می‌شود.

پیگیری‌های جدی در رابطه با محل دائمی نمایشگاه کتاب

امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز در این نشست به برخی مشکلات مطرح شده از سوی رسانه‌ها پرداخت و گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری‌های جدی در رابطه با محل نمایشگاه دارند تا این نمایشگاه صاحب مکان ثابتی شود.

وی افزود: برخی از مشکلات عنوان شده مربوط به حوزه صنعت نشر نظیر چرخه توزیع و نشر در کشور بوده و برخی موارد نیز به فرهنگ برمی‌گردد و دسترسی به کتاب را برای مخاطبان مشکل می‌کند. همچنین مواردی چون تبلیغات و اغذیه‌فروشی‌ها مربوط به مصلی بوده و به اقتضای ساز و کار خود بر عهده وزارت ارشاد نیست./9669/پ202/ص

ارسال نظرات