۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۲۰۳۲۲۸

بازداشتگاه های مخفی در فرودگاه های افغانستان

خبرگزاری رسا ـ یک مقام‌ افغان: نیروهای خارجی در فرودگاه‌های قندهار و هلمند در جنوب افغانستان بازداشتگاه‌های موقت ایجاد کردند.
زندان افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا به نقل از بی بی سی فارسی، یک مقام‌ افغان که از فرودگاه‌های قندهار و هلمند در جنوب افغانستان بازدید کرده است، گفت: نیروهای خارجی در هر دو فرودگاه بازداشتگاه‌های موقت ایجاد کرده‌اند.

 

عبدالشکور دادرس، از اعضای هیأتی که از سوی رییس جمهور کرزی برای بررسی وجود بازداشتگاه در پایگاه‌های نیروهای خارجی در این دو ولایت تعیین شده، بیان داشت: از این بازداشتگاه‌های غیر قانونی بازدید کرده و به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد شهروندان افغان در آنجا نگه داری می‌شوند.

 

وی افزود: وجود این بازداشتگاه‌ها برخلاف فرمان 139 حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان است که نیروهای خارجی را از داشتن بازداشتگاه در داخل خاک افغانستان منع کرده و مخالفت صریح نیز با قانون زندان‌های افغانستان دارد.

 

دادرس از روز دوشنبه هفته گذشته بررسی خود را در فرودگاه ولایت قندهار آغاز کرده و در حال حاضر نیز مشغول بررسی در فرودگاه ولایت هلمند است.

 

به گفته دادرس، هیأت هفت نفره‌ای که از سوی رییس جمهور برای بررسی این موضوع تعیین شده است، به زودی گزارش یافته‌های خود را در اختیار حامد کرزی خواهد گذاشت.

 

شایان ذکر است، کشورهای غربی در صورتی دم از حقوق بشر و دموکراسی می زنند که خود حتی در فرودگاه های افغانستان بازداشتگاه های موقت ایجاد می کنند./993/1409/ح

 

ارسال نظرات