۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۲۰۵۶۴۹
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری:

مبارزه با هواهای نفسانی لازمه درک غدیر است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، مبارزه با نفس که همان دشمن درون است را لازمه درک غدیر بیان کرد و گفت: باید علوی شویم و در مسیر غدیر و ماه رجب قرار گیریم و حضرت امیر(ع) را با همه توان درک کنیم، راز تحقق این مهم در سایه مبارزه عملی با نفس است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.
حجت الاسلام والمسلمين نکونام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری ظهر امروز در نشست ستاد غدیر این استان با اشاره به ماه رجب و استفاده از فرصت های بندگی این ماه، اظهار داشت: ماه رجب، فرصت مغتنمی است که هم انسان جایگاه خود در نزد خداوند متعال را ارتقاء بخشد و هم خود را به جایگاه ائمه اطهار(ع) نزدیک کند و این جز در سایه تزکیه محقق نمی شود.

 

امام جمعه شهرکرد با اشاره به این که نمی شود انسان آلوده باشد و بخواهد خود را به پاکان عالم نزدیک کند، ابراز داشت: به یقین تا انسان طهارت همه جانبه نداشته باشد و به معنای واقعی پاک نشود، نمی تواند خود را به مقام انبیاء و اولیاء الهی نزدیک کند و به یقین این مهم در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و دوری از گناهان محقق می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام، مبارزه با نفس که همان دشمن درون است را لازمه درک غدیر بیان کرد و افزود: باید علوی شویم و در مسیر غدیر و ماه رجب قرار گیریم و حضرت امیر(ع) را با همه توان درک کنیم، راز تحقق این مهم در سایه مبارزه عملی با نفس است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

 

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، شناخت دشمن درون و برون را لازمه زندگی جهادگرایانه بیان کرد و گفت: اگر بزرگان ما به جایگاه های بالا رسیدند و اگر امام خمینی(ره)، امام شد، همه در سایه مبارزه با نفس بود و این یک اصل است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با بیان این که در تشریح جایگاه امیر مؤمنان(ع)، باید هم به جایگاه عرفانی و هم به جایگاه ولایی ایشان نگاه کرد، افزود: از منظر عرفانی، امیر مؤمنان(ع)، دوم شخص عالم هستی است و مقام و مرتبه معرفتی ایشان با هیچ فرد دیگر حتی حضرت زهرا(س) نیز قابل قیاس نیست و این نشانگر جایگاه معرفتی بالای ایشان پس از پیامبر اکرم(ص) است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که در تشریح جایگاه عرفانی حضرت علی(ع) زبان ها قاصر و فهم ها کوتاه هستند، خاطرنشان کرد: در تبیین جایگاه عرفانی حضرت علی(ع) همین بس که ایشان بر همه عالم اشراف داشتند.

 

رییس استانی حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری در ادامه به بیان جایگاه ولایی امیر مؤمنان(ع) پرداخت و تصریح کرد: جایگاه ولایی حضرت علی(ع) را همه انبیاء داشتند و این جایگاه در میان همه انبیاء الهی یکسان است.

 

امام جمعه شهرکرد با اشاره به این که ولایت، هم تشریعی است و هم تکوینی، خاطرنشان کرد: ولایت تکوینی قدرت تصرف در کون و مکان است و این مختص خود ائمه است؛ ولایت تکوینی عام نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان این که ولایت تشریعی در همه اولیاء الهی وجود دارد و کسانی که ولایت جامعه را عهده دار هستند، از این ولایت برخوردارند، خاطرنشان کرد: کسی که ولایت تشریعی دارد، در واقع زمام امر جامعه را عهده دار می شود و این یعنی در امور جامعه، احکام، قوانین، اموال، دارایی ها، نفوس و در هر جایی که اقتضای اسلام و دین خدا و مصلحت باشد، حق تصرف دارد و از این ناحیه است که همه اموال در اختیار ائمه معصومین(ع) قرار دارد.

 

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که ولایت تشریعی آن قدر عام است که امام فرمودند این مقدار اختیاراتی که قانون اساسی برای ولی فقیه در نظر گرفته است، مختصری از اختیارات او است، خاطرنشان کرد:  ولایت ولی فقیه همان ولایت رسول الله(ص) است؛ عدالت شرط لازم ولایت ولی فقیه است و این عدالت چنان در وجود آن ها نهادینه شده است که اجازه کوچک ترین تعدی از دین را به آن ها نمی دهد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در باب ولایت تشریعی ولی فقیه، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند ولی فقیه نیاز به عزل ندارد؛ تا زمانی که فقیه شرایطش را داشته باشد، فقیه است و هر وقت هم شرایط ولایت را نداشته باشد، خود به خود منعزل می شود و دیگر فقیه نیست.

 

این مقام مسؤول، جایگاه ولی فقیه در اسلام را با امام معصوم یکی دانست و گفت: ولایت تشریعی برای همه، از پیامبر(ص) تا ولی فقیه یکسان است چرا که همه جوامع انسانی نیازمند این ولایت هستند و چون جوامع نیاز دارند به ولی، بنابراین افرادی از طرف خداوند متعال برای انجام این رسالت مهم منصوب و معین می شوند.

 

وی با بیان این که امر ولی در همه احوال مطاع است، تصریح کرد: از آن جایی که ولایت امری الهی است؛ بنابراین حکم و نظر ولی فقیه، همان حکم و دستور ائمه اطهار است و اطاعت از آن، بر همگان واجب است و به این دلیل است که امام عصر(عج)، فقها را حجت خود قرار داده اند.

 

رییس استانی حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که نمایندگان ولی فقیه در استان ها نیز به سبب حکم و اجازه ای که به صورت مستقیم از ولی فقیه دارند، در همان جایگاه قرار می گیرند، اظهار داشت: درست است که نمایندگان ولی فقیه، اختیارات ولی فقیه در قانون اساسی را ندارند اما از آن جایی که نماینده ولی فقیه بودن، امری تشریفاتی نیست، بنابراین در زمینه هایی که نمایندگان اختیار دارند، حکمشان نافذ و عمل به دستوراتشان واجب است.

 

امام جمعه شهرکرد با بیان این که جامعه نیز با این نوع ولایت امیر مؤمنان(ع) مشکل داشتند، تصریح کرد: بدانید و آگاه باشید که تا بوده، جوامع با این ولایت جنگیده اند و به یقین، تا این ولایت تحقق پیدا نکند، امام زمان(عج) نیز ظهور نخواهد کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان این که علت اصلی غیبت امام زمان(عج) در این است که جامعه این نوع ولایت را نپذیرفته اند، خاطرنشان کرد: مشکل بزرگ جامعه این است که ولایت تشریعی ولی فقیه را نپذیرفته اند و این بزرگ ترین خسران است./9457/پ202/ب

ارسال نظرات