۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۲۰۸۱۸۷
مدیر حوزه علمیه الحجه نجف آباد:

صحیفه سجادیه منبعی برای سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نورمحمدی درباره شاخصه اصلی کتاب شریف صحیفه سجادیه گفت: این کتاب که به نام اخت القرآن نیز نامیده شده است تنها اثر مکتوب از ائمه معصومین است که به دست ما رسیده است.
ويژه‌نامه زين‌العابدين ويژه ولادت امام سجاد(ع)

حجت الاسلام محمدجواد نورمحمدی، مدیر حوزه علمیه الحجه نجف آباد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، امام سجاد(ع) را مظهر خضوع و سجده به بارگاه حق در میان ائمه عصمت و طهارت دانست و گفت: در میان ائمه(ع)، هر یک از امامان مظهر یکی از اسماء و صفات حق هستند و ائمه معصومین همگی دارای صفات و اسماء الهی هستند، ولی هر یک در صفتی دارای مقام مظهریت به درگاه حق را دارد.

 

وی درباره یکی از صفات بارز امام سجاد(ع) افزود: زین العابدین یا همان زینت عبادت کنندگان و عابدان درگاه حق از ویژگی های برجسته این امام است که در ذیل روایتی در کتاب کشف الغمه درباره این صفت حضرت آمده است که ایشان در هنگام عبادت چنان با تمام حضور به پیشگاه حضرت حق می رفتند که حتی آزارهای شیطان را نیز متوجه نمی شدند و غیر از خدا از حیطه افکار آن حضرت بیرون بود.

 

حجت الاسلام نورمحمدی مقام مظهریت و ارتباط دعایی با خداوند را از ویژگی های خاص امام سجاد(ع) بیان داشت و افزود: با تأملی در دعاهای این امام بزرگوار به این نکته می رسیم که با این که همه ائمه معصومین اهل دعا و انابه بودند، ولی شرایط اجتماعی و خفقان های موجود در زمان حضرت سبب گردید که تنها راه دفاع از ستون های نوپای اسلام بیان دعاهای شورانگیز و عارفانه باشد که بسیار تأمل برانگیز است.

 

وی در ادامه درباره ویژگی های بارز متن دعاهای آن حضرت گفت: دعاهایی چون مکارم الاخلاق، ابوحمزه ثمالی و دعاهای صحیفه سجادیه در تمام زمینه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بیان شده است و هر یک می تواند سبک زندگی اجتماعی و فردی را به ما نشان دهد و سبب صیقل داده شدن روح انسان می شود.  

 

مدیر حوزه علمیه الحجه نجف آباد درباره شاخصه اصلی کتاب شریف صحیفه سجادیه بیان داشت: این کتاب که به نام اخت القرآن نیز نامیده شده است تنها اثر مکتوب از ائمه معصومین است که به دست ما رسیده است.

 

وی در ادامه گفت: این کتاب شریف یک دانشگاه انسان سازی است و چنان معارف الهی در همه جنبه ها در آن بیان شده است که هر محقق و پژوهشگری حتی به عنوان یک صحیفه پژوه نیز در تمام عمر نخواهد توانست این معارف را از متن این کتاب بزرگ استخراج کند و با این که تحقیقات زیادی انجام شده است ولی به اندازه استعدادی که در متن صحیفه در زمینه تربیت و هدایت بوده است، استفاده نکرده ایم.

 

استاد حوزه علمیه اصفهان درباره راه های استفاده از این منابع غنی الهی برای پیشبرد اهداف فرهنگی بیان داشت: برای فرهنگ سازی کردن در سطح جامعه بعضاً شاهد هستیم که چه مبالغ هنگفتی هزینه می شود تا یک دستور ساده اسلامی در جامعه نهادینه شود در حالی که معارف والای صحیفه سجادیه یک فرهنگ و مجموعه ای از زیباترین معارف توحیدی عالم است که بهترین دستور العمل های تبلیغی و ترویجی در آن گنجانده شده است.  

 

وی درباره راهکارهایی که می تواند هر چه بیشتر معارف ائمه(ع) به خصوص امام سجاد(ع) را در سطح جامعه منتشر کند، بیان داشت: در جامعه هم چون ایران به عنوان یک جامعه اسلامی شاهد هستیم که برای بسیاری از امور مادی و دنیوی که هیچ ارزشی آخرتی برای انسان ندارد آن گونه سرمایه گذاری صورت می گیرد که در قالب نشریات و مجلات مختلف به تبلیغ می پردازند، در حالی که برای این معارف بلند حقه این گونه سرمایه گذاری ها صورت نمی گیرد.

 

حجت الاسلام نورمحمدی تأسیس مراکز و بنیادها فرهنگی را از دیگر راهکارهای رسیدن به بطن معارف اهل بیت(ع) برشمرد و افزود: ایجاد مراکز و بنیادهای فرهنگی سبب خواهد شد افراد را به سمت مکتب فکری اهل بیت رهنمون سازد و شخصیت های این ائمه اطهار را از قالب متن به بطن جامعه وارد کند.

 

وی در ادامه بیان داشت: هم اکنون شاهدیم که مکتب فکری سیدالشهداء چگونه وارد جامعه شده است پس چرا نباید از مکتب تک تک اهل بیت استفاده کنیم و با تأسیس مراکزی معارف ائمه در جامعه ترویج کرده و بنیادهایی برای هر یک از اهل بیت(ع) تأسیس کنیم چنان که برای مسائل پراهمیت در جامعه سازمان و وزارتخانه تأسیس می کنیم.

 

مدیر حوزه علمیه الحجه نجف آباد از دیگر تسامح هایی که در زمینه معارف اهل بیت به خصوص صحیفه سجادیه صورت گرفته است، به عدم تبلیغ آن در دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: هم اکنون در سطح جهان 1989 زبان زنده وجود دارد و انجیل کتاب مقدس مسیحیان تاکنون به 928 زبان ترجمه شده است این در حالی است که قرآن کریم که تنها بایک بازه 600ساله نسبت به انجیل نازل شده است، تنها به 70 زبان، نهج البلاغه به 9 زبان و صحیفه سجادیه تنها به 7 زبان ترجمه شده است.

 

وی در ادامه بیان داشت: در دنیای امروز که دنیا تشنه معنوی و الهی است، نتوانسته ایم دین اسلام را که به عنوان کاملترین دین جهانی است، در سطح جهان آن گونه که باید تبلیغ و معارف اهل بیت(ع) را که جهان تشنه شنیدن آنهاست، بیان کنیم که نمونه ای از مظلومیت این ائمه(ع) در میان ما شیعیان است.

 

 

حجت الاسلام نورمحمدی یکی دیگر از جنبه های مظلومیت معارف امام سجاد(ع) را درگیری های داخلی میان مسلمانان عنوان کرد و افزود: در این عصر به جای پرداختن به معارف اهل بیت و نشر و تبلیغ آن در سطح جامعه و جوامع اسلامی  خود را مشغول یک سری خرافات و اختلاف سیلقه ای بین شیعه و سنی کرده ایم که تنها ثمره اش آبرو ریزی برای تشیع و دستاویز تمسخر قرار گرفتن توسط دیگر کشورهای جهان شده ایم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روزگارانی که دشمن به دنبال نابودی پایه های دین اسلام است، وحدت جامعه اسلامی را از یاد برده ایم و وظیفه ما است که در سالروز ولادت این امام همام سعی کنیم فکر و اندیشه و معارف آن حضرت هر چه بیشتر در جامعه جهانی عرضه کنیم./1306/ت302/ب

 

ارسال نظرات