۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۲۰۸۴۹۳
امام جمعه بابل:

قیام 15 خرداد زمینه ساز بیداری ملت ایران بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل، قیام 15 خرداد را زمینه بیداری ملت ایران و پیوند آن با قیام امام حسین(ع) بیان کرد و گفت: یکی از علل عنایت ویژه امام راحل به سالروز 15 خرداد این است که انتظار امام در قالب انقلاب اسلامی تحق پیدا کرد و به نتیجه رسید و به یقین این انقلاب از برکات نیمه خرداد 42 بود.
امام جمعه بابل

حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل با گرامیداشت سالروز رحلت امام ر احل و قیام 15 خرداد  گفت: 15 خرداد مناسبت با عظمتی است که یکی از نقاط عطف در انقلاب اسلامی به شمار می آید.

 

وی با بیان این که همواره باید یاد و خاطره شهدای 15 خرداد را همواره در ذهن خود زنده نگه داریم خاطرنشان کرد: امام راحل همواره در خصوص نکوداشت 15 خرداد  تذکر دادند که این روز باید گرامی داشته شود زیرا حادثه 15 خرداد حادثه استثنایی و کم نظیری بود.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل،  قیام 15 خرداد را زمینه بیداری ملت ایران و پیوند آن با قیام امام حسین(ع) بیان کرد و افزود: یکی از علل عنایت ویژه امام راحل به سالروز 15 خرداد این است که انتظار امام در قالب انقلاب اسلامی تحق پیدا کرد و به نتیجه رسید و به یقین این انقلاب از برکات نیمه خرداد 42 بود.

 

وی با تحلیل ویژگی های برجسته قیام 15 خرداد و تحلیل شرایط زمانی آن روز تصریح کرد: قیام 15 خرداد حادثه نورانی و بی نظیری بود که  از نظر انگیزه قیام نزدیک ترین وجه را به دیدگاه امام راحل داشت.

 

حجت الاسلام روحانی مذهبی بودن قیام 15 خرداد را از جمله تفاوت برجسته آن با قیام های دیگر قبل از آن بیان کرد و گفت: قیام 15 خرداد نخستین جریانی است که با یک مناسبت مذهبی جرقه خورده است و از عاشورای 42 شروع شد و متصل به هیچ جریان سیاسی دوران خود نبود.

 

وی ادامه داد: همراهی مردمی به خصوص جریان مذهبی جامعه آن روز را با امام راحل به این علت بود که قیام 15 خرداد مذهبی خالص ترین حرکت برگرفته از بنیان های مذهبی بود و به همین دلیل از این طریق جرقه خورد و شکل گرفت.

 

امام جمعه بابل، اتصال با مرجعیت دینی را یکی از ویژگی های شاخص قیام 15 خرداد برشمرد و تصریح کرد: اگر در حوادث دیگر و از جمله ملی شدن صنعت نفت بعضی موضوعات دیگر و برخی شخصیت های سیاسی غیر مذهبی و دینی هم در رأس این مجموعه بوده اند اما در این حادثه تنها کسی که با همه وجود قد علم کرد و تنهایی این جریان را به وجود آورد یک مرجعیت تقلید بود.

 

وی ادامه داد: قیام 15 خرداد معطوف به اعلامیه و سخنرانی های امام راحل بود و به همین دلیل این قیام منتسب به  حضرت امام راحل به عنوان مرجع دینی به شمار می آید.

 

این استاد حوزه علمیه به شهادت تعداد زیادی از مردم و سرکوب شدید رژیم ستمشاهی اشاره کرد و گفت:  اگر آن روز قیام مردم به نتیجه نرسید زمینه موفقیت قیام و انقلاب را در سال 56 و 57 موجب شد.

 

وی با دعوت از آحاد مردم برای برپایی مراسم گرامیداشت قیام 15 خرداد خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی اوقات می بینیم که  سالروز قیام 15 خرداد موجب غفلت واقع می شود و مورد بی توجهی قرار می گیرد و از 15 خرداد تنها تعطیلی آن ماند و تجلیل از آن حادثه و شهداء و از آرمان بلند نهفته در 15 خرداد چندان مورد توجه نیست.

 

حجت الاسلام روحانی به برپایی مراسم بزرگداشت قیام 15 خرداد در حوزه ی علمیه خاتم الانبیاء اشاره کرد و گفت: به مناسبت گرامیداشت نهضت 15 خرداد مراسمی با سخنرانی حجت الاسلام قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در  امور حج و زیارت از ساعت 10 صبح در مسجد حوزه علمیه خاتم الانبیا برگزار می شود./1313/ت302/ب1

ارسال نظرات