۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۲۲۱۰۳۱
امام جمعه شهرستان قدس تأکید کرد؛

ضرورت تسلط طلاب بر مسائل سیاسی

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان قدس، ‌گفت: این‌که یک روحانی در منبر خود به مسائل سیاسی اهمیت نمی‌دهد اشتباه است، چون امروز همه مسائل ما با مسائل سیاسی عجین شده است.
افتتاحيه حوزه باقرالعلوم ع
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام میراحمدی امام جمعه شهرستان قدس در مراسم افتتاحیه حوزه علمیه باقرالعلوم خواهران بیان کرد: توفیقی حاصل شد تا در سال تحصیلی و در فضای معنوی به عنوان طلبه‌ای که مروج و مبلغ احکام دین وارد شویم که در نهایت هم خود ما به وظایف شرعی و احکام دین آشنا می‌شویم و هم توفیق هدایت افراد برای ما حاصل می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به این‌که علم در صورتی خوب است که نافع خود انسان و جامعه باشد افزود: علمی که امروز در حوزه علمیه تدریس می‌شود هم برای خود طلبه و هم برای جامعه می‌تواند مثمر ثمر باشد و امروزه باید نتیجه علم با مدارکی که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی به افراد داده می‌شود مشهود باشد که بزرگان حوزه علمیه هم بعد از انقلاب تصمیم گرفتند برای علاقه مندان مدارک و مدارج از این مدارک استفاده کنند.
 
امام جمعه شهرستان قدس در ادامه با اشاره به این‌که ورود به حوزه خیر و برکت و نعمتی است گفت: باید شاکر خداوند باشیم و قدردان زحمت پدر و مادرهایمان باشیم که سبب طلبه شدن ما و هدایت ما در این راه شدند در حالی که خیلی از مردم کاسب و کارمند می‌شوند و یا شغل های مختلفی دارند.
 
حجت الاسلام میراحمدی ضمن بیان مسائلی که طلاب باید به آن‌ها توجه داشته باشند بیان کرد: طلبه باید صبور باشد در صورتی که عجول باشد به اهداف خود نخواهد رسید، کسی که می‌خواهد به بالای شیب تندی برود اگر همیشه بالای شیب را نگاه کند و قدم بردارد خسته می‌شود و نمی‌تواند به بالای قله برسد ولی کسانی که کوهپیمایی می‌کنند آرام آرام و در حالی که سرشان پایین است در عرض یکی دو ساعت به بالای قله می‌رسند اما کسی که شتاب می‌کند و دم به دقیقه بالا را نگاه می‌کند وسط راه خسته می‌شود و نمی‌تواند به قلع برسد و باید با صبر و طبق برنامه و آرام آرام به هدف برسد.
 
وی در ادامه با اشاره به این‌که هدف تحصیل در حوزه مدرک و نمره گرفتن نیست افزود: هدف ساخته شدن است، هدف این است که در موقع امتحان بر تمام صفحات کتاب مسلط و وقت گذاشته باشیم، نه این‌که حفظ کنیم.
 
امام جمعه شهرستان قدس در ادامه با اشاره به این‌که پس از صبر باید تلاش کنیم خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم در کلاس‌ها بدون استثنا حضور داشته باشیم مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی فرمودند که من وقتی درس کفایه می‌دادم یک صفحه‌ای از این کتاب را مشکل داشتم علتش این بود که آن روز مسافرت بودم و نتوانستم در درس شرکت کنم و آن صفحه مرا عذاب می‌داد؛ ایشان با این‌که مرجع بود چون در حضور استاد نبود مشکل داشت. پس ما سعی کنیم در کلاس ها اول وقت و به موقع حاضر شویم و این شیوه بزرگان است و ما باید از آنها الگو بگیریم.
 
وی در ادامه با توصیه به طلاب مبنی بر این‌که با جدیت رابطه خود با اهل بیت را بیشتر کنند افزود: ارتباط طلبه باید با اهل بیت و معصومان و انسان‌های پاک قوی باشد، ممکن است گاهی ما را به خاطر عدم شرکت در مراسمی سرزنش کنند، ما مسیری داریم که افراط نیست وقتی یک طلبه می‌خواهد مهذب باشد و کلام خدا و ائمه را در سینه نگاه دارد از خیلی هوا و هوس‌ها و آوازها و نگاه‌ها باید فاصله بگیرد مثل این‌ است که یک گل اگر بخواهد از خود عطری پراکنده کند باید آب پاک و زلال و هوای سالم به آن برسد تا از خود اثراتی نشان دهد اما اگر آب آلوده و فضای آلوده داشته باشد گل پژمرده می‌شود.
 
حجت الاسلام میراحمدی با اشاره به این‌که طلبه باید بر اساس تهذیب نفس از خیلی از خوردنی‌ها پرهیز کند و سر سفره بعضی‌ها ننشیند، خاطرنشان کرد: این محدودیت نیست بلکه افتخار است که انسان خود را طوری آماده کند که بگوید سرسفره خیلی از مردم نمی نشینم و بگوید که من با دیگران فرق دارم چون الگوی دیگران می‌شوم باید خود را تربیت کنم پس در خیلی مجالس چون عروسی‌ها که برگزار می‌شود و گاها منجر به گناه می‌شود شرکت نکند.
 
وی در ادامه افزود: از آن طرف هم بعضی طلبه‌ها افراط می‌کنند که درست نیست و گاها تاثیر منفی در زندگی می‌گذارد، باید همان چیزی که قرآن و اهل بیت گفته است را مراعات کنیم و از مسیر اسلام نباید فاصله بگیریم، طلبه یعنی این‌که معتدل باشیم و با جامعه مأنوس شویم اما هر جا نباید سر هر سفره بنشینیم و نباید هر سخنی را بشنویم چون ما الگو هستیم.
 
امام جمعه شهرستان قدس در ادامه با اشاره به این‌که طلبه باید خود را به سختی‌ها عادت دهد بیان کرد: اگر این کار را کردیم زندگی برایمان آسان می‌شود و این‌ها را از ابتدا برای خود محاسبه کنیم و خود را در معرض سخنی قرار دهیم ببینیم می‌توانیم تحمل کنیم یا نه از طلبگی خسته می‌شویم و یا نه اگر روزی مریض شویم می‌توانم صبر کنم یا نه به خدا اعتراض می‌کنم که چرا من مریض شدم.
 
وی با اشاره به این‌که صبر و تحمل سختی‌ها یعنی استقامت، افزود: اگر به رفاه عادت کنیم و عادت کنیم به این‌که همه چیز باید آماده باشد این به طلبه آسیب می‌زند.
 
حجت الاسلام میراحمدی در ادامه افزود: ما برای خانواده و اقوام و همه مردم باید الگو و راهنما و مبلغ دین باشیم و باید تلاش کنیم با خرافاتی که در بین جامعه از سوی خانم جلسه‌ای‌ها تبلیغ می‌شود با استدلال و تسلط بر آیات و روایات مبارزه کنیم.
 
وی در ادامه بیان کرد: باید در مسائل سیاسی هم دخیل باشیم و اظهار نظر و تحلیل کنیم و مسائل اطراف را بسنجیم و نظام را حفظ کنیم، اگر یک روحانی از ابتدا تا انتهای منبر فقط آیات و روایات می‌گوید و توجهی به مسائل سیاسی ندارد این اشتباه است، چون امروز همه مسائل ما با مسائل سیاسی عجین شده است و طلبه‌ای که با سیاست کار نداشته باشد طلبه نیست نه طلبه و بی خود در این راه آمده تا با قال‌الصادق مأنوس باشد مگر امامان ما در عصر خود با حکومت مباره نمی‌کردند؟!
 
امام جمعه شهرستان قدس در ادامه با اشاره به جنایت‌ها و ظلم‌ و ستم‌های قبل از انقلاب خاطرنشان کرد: در این زمان انقلابی آمد آن هم انقلاب معنوی و دینی که در رأس آن رهبری چون امام خمینی که 15 سال در به دری کشیده است و امام توانست این نظام را حفظ کند و داریم در چنین فضای امنی زندگی می‌کنیم که هیچ جای دنیا چنین امنیتی وجود ندارد.
 
وی در ادامه خطاب به طلاب گفت: راه شما راه خوب و روشنی است و مطمئن باشید راه را به درستی آمدید ولی نباید کسانی را که به شما شیر و غذای حلال دادند و زحمات شما را کشیده‌اند فراموش کنید./9593/پ202/ب4
ارسال نظرات